[ویکی فقه] تشریح الأصول (کتاب). «تشریح الاصول»، اثر ملا علی نهاوندی ، کتابی در زمینه اصول فقه شیعی می باشد که به زبان عربی و در سال ۱۳۱۰ ق، نوشته شده است.انگیزه تالیف، فشرده و خلاصه کردن علم اصول ، بوده است.
کتاب، فاقد فصل بندی خاصی می باشد.نویسنده، کار خود را از مبحث « طلب و اراده » آغاز کرده که مبحثی کلامی و فلسفی و مهم ترین بخش کتاب است و به گفته وی، کلید گشودن مشکلات اصول می باشد.مؤلف، خود، عنوان «تشریح الاصول الکبیر» را برگزیده است و این، در برابر کتاب دیگر اوست در همین باب، تحت عنوان «تشریح الاصول الصغیر»، که در سال ۱۳۱۲ ق، به چاپ رسیده است.
کتاب، فاقد فصل بندی خاصی می باشد.نویسنده، کار خود را از مبحث « طلب و اراده » آغاز کرده که مبحثی کلامی و فلسفی و مهم ترین بخش کتاب است و به گفته وی، کلید گشودن مشکلات اصول می باشد.مؤلف، خود، عنوان «تشریح الاصول الکبیر» را برگزیده است و این، در برابر کتاب دیگر اوست در همین باب، تحت عنوان «تشریح الاصول الصغیر»، که در سال ۱۳۱۲ ق، به چاپ رسیده است.
[ویکی نور] تشریح الاصول، اثر ملا علی نهاوندی ، کتابی در زمینه اصول فقه شیعی می باشد که به زبان عربی و در سال 1310ق، نوشته شده است.
انگیزه تألیف، فشرده و خلاصه کردن علم اصول، بوده است.
کتاب، فاقد فصل بندی خاصی می باشد.
نویسنده، کار خود را از مبحث«طلب و اراده» آغاز کرده که مبحثی کلامی و فلسفی و مهم ترین بخش کتاب است و به گفته وی، کلید گشودن مشکلات اصول می باشد.
مؤلف، خود، عنوان«تشریح الاصول الکبیر» را برگزیده است و این، در برابر کتاب دیگر اوست در همین باب، تحت عنوان«تشریح الاصول الصغیر»، که در سال 1312ق، به چاپ رسیده است.
انگیزه تألیف، فشرده و خلاصه کردن علم اصول، بوده است.
کتاب، فاقد فصل بندی خاصی می باشد.
نویسنده، کار خود را از مبحث«طلب و اراده» آغاز کرده که مبحثی کلامی و فلسفی و مهم ترین بخش کتاب است و به گفته وی، کلید گشودن مشکلات اصول می باشد.
مؤلف، خود، عنوان«تشریح الاصول الکبیر» را برگزیده است و این، در برابر کتاب دیگر اوست در همین باب، تحت عنوان«تشریح الاصول الصغیر»، که در سال 1312ق، به چاپ رسیده است.
wikinoor: تشریح_الأصول
[ویکی فقه] تشریح الاصول (کتاب). «تشریح الاصول»، اثر ملا علی نهاوندی ، کتابی در زمینه اصول فقه شیعی می باشد که به زبان عربی و در سال ۱۳۱۰ ق، نوشته شده است.انگیزه تالیف، فشرده و خلاصه کردن علم اصول ، بوده است.
کتاب، فاقد فصل بندی خاصی می باشد.نویسنده، کار خود را از مبحث « طلب و اراده » آغاز کرده که مبحثی کلامی و فلسفی و مهم ترین بخش کتاب است و به گفته وی، کلید گشودن مشکلات اصول می باشد.مؤلف، خود، عنوان «تشریح الاصول الکبیر» را برگزیده است و این، در برابر کتاب دیگر اوست در همین باب، تحت عنوان «تشریح الاصول الصغیر»، که در سال ۱۳۱۲ ق، به چاپ رسیده است.
گزارش محتوا
نویسنده، به عنوان مؤسس « مسلک تعهد » شناخته شده است، زیرا اولین کسی است که این نظریه را (در همین کتاب) مطرح کرده است.وی، معتقد است ارتباط میان لفظ و معنی که حاصل آن، دلالت است، ارتباطی ذاتی نیست؛ این گونه نیست که میان این دو، به خودی خود، ارتباطی وجود داشته باشد. در تحلیل ماهیت این ارتباط، دیدگاه های مختلفی ابراز شده است که تحت عنوان نظریات وضع آمده است.نویسنده، معتقد است آنچه در این باب ابراز شده است، توان تبیین چگونگی دلالت را ندارد. اختصاص، تخصیص، تعیین و تعابیری از این قبیل، نمی توانند بیان گر واقعیت امر باشند، البته وی ابایی ندارد که گفته شود همه این امور، نهایتا و در طول وضع، ایجاد می شود، اما معتقد است روح اصلی وضع، تعهدی است که واضع می سپارد و آن، این است که هر گاه خواستم فلان معنا را تفهیم کنم، از فلان لفظ استفاده خواهم کرد.وی، بر این باور است که اولا، نظریه تعهد می تواند توجیه گر وضع باشد و ثانیا، نظریات دیگر از توجیه این امر عاجزند.
← تعهد و اراده
پرسشی که وی به دنبال پاسخ به آن می باشد، این است که اگر این تعهد را فقط واضع سپرده باشد و نه دیگران، در آن صورت، غرض از وضع، تامین نشده است و اگر سایرین نیز در مقام استعمال از این تعهد پیروی کنند، آن گاه تعریف وضع در مورد همه کسانی که این الفاظ را به قصد تفهیم معنا به کار می گیرند، صدق می کند.
وجود یک مشکل
...
کتاب، فاقد فصل بندی خاصی می باشد.نویسنده، کار خود را از مبحث « طلب و اراده » آغاز کرده که مبحثی کلامی و فلسفی و مهم ترین بخش کتاب است و به گفته وی، کلید گشودن مشکلات اصول می باشد.مؤلف، خود، عنوان «تشریح الاصول الکبیر» را برگزیده است و این، در برابر کتاب دیگر اوست در همین باب، تحت عنوان «تشریح الاصول الصغیر»، که در سال ۱۳۱۲ ق، به چاپ رسیده است.
گزارش محتوا
نویسنده، به عنوان مؤسس « مسلک تعهد » شناخته شده است، زیرا اولین کسی است که این نظریه را (در همین کتاب) مطرح کرده است.وی، معتقد است ارتباط میان لفظ و معنی که حاصل آن، دلالت است، ارتباطی ذاتی نیست؛ این گونه نیست که میان این دو، به خودی خود، ارتباطی وجود داشته باشد. در تحلیل ماهیت این ارتباط، دیدگاه های مختلفی ابراز شده است که تحت عنوان نظریات وضع آمده است.نویسنده، معتقد است آنچه در این باب ابراز شده است، توان تبیین چگونگی دلالت را ندارد. اختصاص، تخصیص، تعیین و تعابیری از این قبیل، نمی توانند بیان گر واقعیت امر باشند، البته وی ابایی ندارد که گفته شود همه این امور، نهایتا و در طول وضع، ایجاد می شود، اما معتقد است روح اصلی وضع، تعهدی است که واضع می سپارد و آن، این است که هر گاه خواستم فلان معنا را تفهیم کنم، از فلان لفظ استفاده خواهم کرد.وی، بر این باور است که اولا، نظریه تعهد می تواند توجیه گر وضع باشد و ثانیا، نظریات دیگر از توجیه این امر عاجزند.
← تعهد و اراده
پرسشی که وی به دنبال پاسخ به آن می باشد، این است که اگر این تعهد را فقط واضع سپرده باشد و نه دیگران، در آن صورت، غرض از وضع، تامین نشده است و اگر سایرین نیز در مقام استعمال از این تعهد پیروی کنند، آن گاه تعریف وضع در مورد همه کسانی که این الفاظ را به قصد تفهیم معنا به کار می گیرند، صدق می کند.
وجود یک مشکل
...
wikifeqh: تشریح_الاصول