[ویکی فقه] تشبیه به برده (قرآن). در این مقاله به بررسی موارد تشبیهی می پردازیم که آیاتی آورده شده است مثل تشبیه انسان آزاد با خداوند به مولای عبد با برده می باشد.
والله فضل بعضکم علی بعض فی الرزق فما الذین فضلوا برادی رزقهم علی ما ملکت ایمـنهم فهم فیه سواء افبنعمة الله یجحدون. «خداوند بعضی از شما را بر بعضی دیگر از نظر روزی برتری داد (چرا که استعدادها و تلاش هایتان متفاوت است) اما آنها که برتری داده شده اند حاضر نیستند، از روزی خود به بردگانشان بدهند و همگی مساوی گردند، آیا آنها نعمت خدا را انکار می کنند؟».(دو گونه تفسیر شده است: ۱. مشرکان که بندگان و همسران خود را در اموالشان شریک ندانسته، چنین امری را سبب نقص برای خود می شمارند، چگونه معبودان باطل و مخلوقات خدا را شریک خدا قرار می دهند؟! ۲. افراد آزادی که خداوند در روزی به آنان برتری داده و حاضر نیستند از رزق خداوند به بردگان بدهند، بدانند که رزاق اصلی خداوند است و انفاق مولا بر بنده از روزی خداست ). (برداشت مزبور، با توجه به تفسیر اول است.)
عدم تساوی بین معبودین
ضرب لکم مثلا من انفسکم هل لکم من ما ملکت ایمـنکم من شرکاء فی ما رزقنـکم فانتم فیه سواء... «خداوند مثالی از خودتان برای شما زده: آیا (اگر مملوک و برده ای داشته باشید) این مملوک هایتان هرگز شریک شما در روزی هائی که به شما داده ایم می باشد، آنچنان که هر دو مساوی باشید و از تصرف مستقل و بدون اجازه آنها بیم داشته باشید، آنگونه که در مورد شرکای آزاد بیم دارید؟ این چنین آیات خود را برای کسانی که تعقل می کنند شرح می دهیم».
عدم برابری مومن و کافر
و ضرب الله مثلا رجلین احدهمآ ابکم لایقدر علی شیء وهو کل علی مولـیه اینما یوجهه لایات بخیر هل یستوی هو ومن یامر بالعدل... «و خداوند مثالی (دیگر) زده است: دو نفر را که یکی از آن دو گنگ مادر زاد است و قادر بر هیچ کاری نیست و سر بار صاحبش می باشد، او را به سراغ هر کاری بفرستد عمل خوبی انجام نمی دهد، آیا چنین انسانی با کسی که امر به عدل و داد می کند و بر راه راست قرار دارد مساوی است؟». (یک احتمال در مورد آیه این است که مقصود از آن همانند نبودن کافر و مؤمن موحد است ).
تشبیه معبود باطل به برده مملوک
...
والله فضل بعضکم علی بعض فی الرزق فما الذین فضلوا برادی رزقهم علی ما ملکت ایمـنهم فهم فیه سواء افبنعمة الله یجحدون. «خداوند بعضی از شما را بر بعضی دیگر از نظر روزی برتری داد (چرا که استعدادها و تلاش هایتان متفاوت است) اما آنها که برتری داده شده اند حاضر نیستند، از روزی خود به بردگانشان بدهند و همگی مساوی گردند، آیا آنها نعمت خدا را انکار می کنند؟».(دو گونه تفسیر شده است: ۱. مشرکان که بندگان و همسران خود را در اموالشان شریک ندانسته، چنین امری را سبب نقص برای خود می شمارند، چگونه معبودان باطل و مخلوقات خدا را شریک خدا قرار می دهند؟! ۲. افراد آزادی که خداوند در روزی به آنان برتری داده و حاضر نیستند از رزق خداوند به بردگان بدهند، بدانند که رزاق اصلی خداوند است و انفاق مولا بر بنده از روزی خداست ). (برداشت مزبور، با توجه به تفسیر اول است.)
عدم تساوی بین معبودین
ضرب لکم مثلا من انفسکم هل لکم من ما ملکت ایمـنکم من شرکاء فی ما رزقنـکم فانتم فیه سواء... «خداوند مثالی از خودتان برای شما زده: آیا (اگر مملوک و برده ای داشته باشید) این مملوک هایتان هرگز شریک شما در روزی هائی که به شما داده ایم می باشد، آنچنان که هر دو مساوی باشید و از تصرف مستقل و بدون اجازه آنها بیم داشته باشید، آنگونه که در مورد شرکای آزاد بیم دارید؟ این چنین آیات خود را برای کسانی که تعقل می کنند شرح می دهیم».
عدم برابری مومن و کافر
و ضرب الله مثلا رجلین احدهمآ ابکم لایقدر علی شیء وهو کل علی مولـیه اینما یوجهه لایات بخیر هل یستوی هو ومن یامر بالعدل... «و خداوند مثالی (دیگر) زده است: دو نفر را که یکی از آن دو گنگ مادر زاد است و قادر بر هیچ کاری نیست و سر بار صاحبش می باشد، او را به سراغ هر کاری بفرستد عمل خوبی انجام نمی دهد، آیا چنین انسانی با کسی که امر به عدل و داد می کند و بر راه راست قرار دارد مساوی است؟». (یک احتمال در مورد آیه این است که مقصود از آن همانند نبودن کافر و مؤمن موحد است ).
تشبیه معبود باطل به برده مملوک
...
wikifeqh: تشبیه_به_برده_(قرآن)