[ویکی نور] تسهیل السّبیل بالحُجّة فی انتخابِ کشف المحجّة اثر ملا محسن فیض کاشانی (1091ق) به زبان عربی و خلاصه کتاب کشف المحجة سید بن طاووس می باشد.
کتاب شامل یک مقدمه و یک خطبه است و طی دو قسمت تحت عنوان فن اول و فن ثانی که متعلق به علم و عمل است، ادامه پیدا می کند.
نکته پیرامون آثار فیض این است که وی آنچه را به تفصیل می نوشته، پس از مدتی گزیده آن را نیز تألیف می کرده تا در سطحی دیگر به کار آید. چنین نکته ای را نسبت به بسیاری از آثار وی می توان ملاحظه کرد. در واقع این امر سنتی است پسندیده که می تواند یک اثر مفصل را به صورتی مختصر در اختیار کسانی بگذارد که خواندن آن متن مفصل در حوصله شان نیست. فیض همچنین در کار تهذیب و تلخیص کتبی که نظرش را جلب می کرده، نسبتا فعال بوده و تا آنجا که می دانیم تهذیبی از «احیاء علوم الدین» غزالی که همان «المحجة البیضاء» است و نیز تلخیصی از «کشف المحجة» ابن طاووس با نام «تسهیل السبیل» بر جای نهاده است.
کشف المحجّة شامل اندرزهایی است که سیّد بن طاووس برای فرزندش محمّد نوشته و شهرت فراوانی پیدا کرده است. کتاب تسهیل السبیل گزیده ای است، از کشف المحجّه با افزودگی هایی از فیض که آن را در دو فن فراهم آورده است. فنّ اوّل: متعلّق به علم؛ فنّ دوم: متعلّق به عمل.
فیض این کتاب را در نزدیک به900 بیت در سنه 1040ق تدوین نموده است.
کتاب شامل یک مقدمه و یک خطبه است و طی دو قسمت تحت عنوان فن اول و فن ثانی که متعلق به علم و عمل است، ادامه پیدا می کند.
نکته پیرامون آثار فیض این است که وی آنچه را به تفصیل می نوشته، پس از مدتی گزیده آن را نیز تألیف می کرده تا در سطحی دیگر به کار آید. چنین نکته ای را نسبت به بسیاری از آثار وی می توان ملاحظه کرد. در واقع این امر سنتی است پسندیده که می تواند یک اثر مفصل را به صورتی مختصر در اختیار کسانی بگذارد که خواندن آن متن مفصل در حوصله شان نیست. فیض همچنین در کار تهذیب و تلخیص کتبی که نظرش را جلب می کرده، نسبتا فعال بوده و تا آنجا که می دانیم تهذیبی از «احیاء علوم الدین» غزالی که همان «المحجة البیضاء» است و نیز تلخیصی از «کشف المحجة» ابن طاووس با نام «تسهیل السبیل» بر جای نهاده است.
کشف المحجّة شامل اندرزهایی است که سیّد بن طاووس برای فرزندش محمّد نوشته و شهرت فراوانی پیدا کرده است. کتاب تسهیل السبیل گزیده ای است، از کشف المحجّه با افزودگی هایی از فیض که آن را در دو فن فراهم آورده است. فنّ اوّل: متعلّق به علم؛ فنّ دوم: متعلّق به عمل.
فیض این کتاب را در نزدیک به900 بیت در سنه 1040ق تدوین نموده است.