[ویکی نور] تسنیم المقربین، شرح فارسی «منازل السائرین» خواجه عبدالله انصاری است که توسط شمس الدین محمد تبادکانی طوسی به رشته ی تحریر درآمده است. شارح، در ذیل هر جمله از کتاب، به ترجمه و شرح آن پرداخته است.
وی، این شرح را با عنایت تام به شرح کاشانی نگاشته است، بدون اینکه هیچ گونه اشارتی به آن شرح داشته باشد. وی، به جز خاتمه ای که در پایان شرح آمده و فصولی که در آخر هر باب از ابواب صدگانه افزوده شده است، غالب مطالب را از شرح کاشی اخذ کرده است تا آنجا که «تسنیم المقربین» را باید تحریر فارسی شرح کاشی دانست.
این شرح، به تبع«منازل السائرین»، دارای ده قسم از بدایات تا نهایات است که هر قسم، خود، مشتمل بر ده باب است. تبادکانی، در پایان هر باب، فصلی را افزوده است و طی آن، صورت عنوان آن باب را در ده قسم «بدایات» تا «نهایات» بیان می کند.
وی، پس از اتمام شرح منازل، خاتمه ای مشتمل بر 16 فصل در فواید عرفانی به کتاب افزوده است که البته هیچ نامی بر این بخش نگذاشته است. پاره ای از آن فواید چنین است:
وجود مطلق که بعضی مشایخ بر حق اطلاق کرده اند، مراد وجود بحت خالص است که در وی ترکیب و امتزاج نباشد؛
وی، این شرح را با عنایت تام به شرح کاشانی نگاشته است، بدون اینکه هیچ گونه اشارتی به آن شرح داشته باشد. وی، به جز خاتمه ای که در پایان شرح آمده و فصولی که در آخر هر باب از ابواب صدگانه افزوده شده است، غالب مطالب را از شرح کاشی اخذ کرده است تا آنجا که «تسنیم المقربین» را باید تحریر فارسی شرح کاشی دانست.
این شرح، به تبع«منازل السائرین»، دارای ده قسم از بدایات تا نهایات است که هر قسم، خود، مشتمل بر ده باب است. تبادکانی، در پایان هر باب، فصلی را افزوده است و طی آن، صورت عنوان آن باب را در ده قسم «بدایات» تا «نهایات» بیان می کند.
وی، پس از اتمام شرح منازل، خاتمه ای مشتمل بر 16 فصل در فواید عرفانی به کتاب افزوده است که البته هیچ نامی بر این بخش نگذاشته است. پاره ای از آن فواید چنین است:
وجود مطلق که بعضی مشایخ بر حق اطلاق کرده اند، مراد وجود بحت خالص است که در وی ترکیب و امتزاج نباشد؛
wikinoor: تسنیم_المقربین
[ویکی فقه] تسنیم المقربین (کتاب). «تسنیم المقربین»، شرح فارسی « منازل السائرین » خواجه عبدالله انصاری است که توسط شمس الدین محمد تبادکانی طوسی به رشته ی تحریر درآمده است. شارح، در ذیل هر جمله از کتاب، به ترجمه و شرح آن پرداخته است.
وی، این شرح را با عنایت تام به شرح کاشانی نگاشته است، بدون اینکه هیچ گونه اشارتی به آن شرح داشته باشد. وی، به جز خاتمه ای که در پایان شرح آمده و فصولی که در آخر هر باب از ابواب صدگانه افزوده شده است، غالب مطالب را از شرح کاشی اخذ کرده است تا آنجا که «تسنیم المقربین» را باید تحریر فارسی شرح کاشی دانست.
محتوای کتاب تسنیم
این شرح، به تبع «منازل السائرین»، دارای ده قسم از بدایات تا نهایات است که هر قسم، خود، مشتمل بر ده باب است. تبادکانی، در پایان هر باب، فصلی را افزوده است و طی آن، صورت عنوان آن باب را در ده قسم «بدایات» تا «نهایات» بیان می کند. وی، پس از اتمام شرح منازل، خاتمه ای مشتمل بر ۱۶ فصل در فواید عرفانی به کتاب افزوده است که البته هیچ نامی بر این بخش نگذاشته است. پاره ای از آن فواید چنین است: وجود مطلق که بعضی مشایخ بر حق اطلاق کرده اند، مراد وجود بحت خالص است که در وی ترکیب و امتزاج نباشد؛ حضرت هویت ، عبارت از ذات ازلی است که در وی نه ملاحظه ماسوا بود و نه ملاحظه عدم ماسوا و این حضرت را «غیب الغیب» و «ابطن کل باطن» و «هویت مطلقه» گویند؛ حق تعالی، در غیب هر چیز را چنانچه موجود خواست بود، دانست و آن صور، عین علم الهی اند که اعیان ثابته عبارت از آن بود. شرح حاضر، در نیمه دوم قرن نهم هجری تالیف شده و اصولا قرن نهم، قرن رویکرد به ساده نویسی است. در مواردی که تبادکانی سخن می گوید، سادگی یاد شده را داراست، اما آن قسمت که ترجمه عبارات کتاب «منازل السائرین» است هم به لحاظ تحت اللفظی بودن و هم به علت تخصصی بودن ملال آور است.
منبع
نرم افزار عرفان۳، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.
وی، این شرح را با عنایت تام به شرح کاشانی نگاشته است، بدون اینکه هیچ گونه اشارتی به آن شرح داشته باشد. وی، به جز خاتمه ای که در پایان شرح آمده و فصولی که در آخر هر باب از ابواب صدگانه افزوده شده است، غالب مطالب را از شرح کاشی اخذ کرده است تا آنجا که «تسنیم المقربین» را باید تحریر فارسی شرح کاشی دانست.
محتوای کتاب تسنیم
این شرح، به تبع «منازل السائرین»، دارای ده قسم از بدایات تا نهایات است که هر قسم، خود، مشتمل بر ده باب است. تبادکانی، در پایان هر باب، فصلی را افزوده است و طی آن، صورت عنوان آن باب را در ده قسم «بدایات» تا «نهایات» بیان می کند. وی، پس از اتمام شرح منازل، خاتمه ای مشتمل بر ۱۶ فصل در فواید عرفانی به کتاب افزوده است که البته هیچ نامی بر این بخش نگذاشته است. پاره ای از آن فواید چنین است: وجود مطلق که بعضی مشایخ بر حق اطلاق کرده اند، مراد وجود بحت خالص است که در وی ترکیب و امتزاج نباشد؛ حضرت هویت ، عبارت از ذات ازلی است که در وی نه ملاحظه ماسوا بود و نه ملاحظه عدم ماسوا و این حضرت را «غیب الغیب» و «ابطن کل باطن» و «هویت مطلقه» گویند؛ حق تعالی، در غیب هر چیز را چنانچه موجود خواست بود، دانست و آن صور، عین علم الهی اند که اعیان ثابته عبارت از آن بود. شرح حاضر، در نیمه دوم قرن نهم هجری تالیف شده و اصولا قرن نهم، قرن رویکرد به ساده نویسی است. در مواردی که تبادکانی سخن می گوید، سادگی یاد شده را داراست، اما آن قسمت که ترجمه عبارات کتاب «منازل السائرین» است هم به لحاظ تحت اللفظی بودن و هم به علت تخصصی بودن ملال آور است.
منبع
نرم افزار عرفان۳، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.
wikifeqh: تسنیم_المقربین _(کتاب)