تسخیر پرندگان

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تسخیر پرندگان (قرآن). آیاتی از قرآن در باره این است که پرندگانی تسخیر انسان شده اند.
پرندگان از سوی خداوند به منظور تسبیح گویی به همراه داود علیه السلام، تسخیر او شدند.ففهمنـها سلیمـن وکلا ءاتینا حکمـا وعلمـا وسخرنا مع داوود الجبال یسبحن والطیر وکنا فـعلین. . ما (حکم واقعی) آن را به سلیمان فهماندیم و به هر یک از آنان (شایستگی) داوری، و علم فراوانی دادیم و کوه ها و پرندگان را با داوود مسخر ساختیم، که (همراه او) تسبیح (خدا) می گفتند و ما این کار را انجام دادیم!کلمه" تسخیر" به معنای رام کردن چیزی است به طوری که آنچه می کند مطابق خواست مسخر کننده باشد. البته این معنا غیر اجبار و اکراه و قسر است، برای اینکه در فاعل اجباری آنچه می کند خارج از مقتضای اختیار و طبع او است، به خلاف فاعل مسخر شده که آنچه می کند به مقتضای طبع و اختیار خودش است، مانند هیزم و آتش که مسخر آدمی است، ولی نمی توان گفت آدمی هیزم را به سوختن مجبور و مکره ساخته است و همچنین عمل اجیر و مزدور، که آنچه برای موجر می کند به اختیار خود می کند، چیزی که هست به خاطر عقد اجاره مسخر موجر شده است، نه مجبور است، و نه مکره.از همین جا روشن می شود که معنای تسخیر کوه ها، و مرغان با داوود که با او تسبیح می کنند، این است که کوه ها و مرغان که خود فی نفسه تسبیح دارند، تسبیحشان هماهنگ با تسبیح داوود باشد. . . واذکر عبدنا داوود... • انا سخرنا الجبال معه یسبحن بالعشی والاشراق• والطیر محشورة کل له اواب. در برابر آنچه می گویند شکیبا باش، و به خاطر بیاور بنده ما داوود صاحب قدرت را، که او بسیار توبه کننده بود! • ما کوه ها را مسخر او ساختیم که هر شامگاه و صبحگاه با او تسبیح می گفتند! • پرندگان را نیز دسته جمعی مسخر او کردیم (تا همراه او تسبیح خدا گویند) و همه اینها بازگشت کننده به سوی او بودند!«والطیر» عطف بر «الجبال» و عامل آن فعل «سخرنا» است. کلمه" محشورة" از" حشر" به معنای جمع آوری به زور است، و معنای جمله این است که: ما طیر را هم تسخیر کردیم با داوود، که بی اختیار و به اجبار دور او جمع می شدند و با او تسبیح می گفتند. .
جلوه فضل الهی
مسخر بودن پرندگان برای داود علیه السلام، جلوه فضل خدا به او بود.ولقد ءاتینا داوود منا فضلا... والطیر.. و ما به داوود از سوی خود فضیلتی بزرگ بخشیدیم (ما به کوه ها و پرندگان گفتیم: ) ای کوه ها و ای پرندگان! با او هم آواز شوید و همراه او تسبیح خدا گویید! و آهن را برای او نرم کردیمواژه" فضل" مفهوم وسیعی دارد که تمام مواهبی را که خدا به داود ارزانی داشته بود شامل می شود، و ذکر آن به صورت" نکره" دلیل بر عظمت آن است.حضرت داود مشمول مواهب بسیاری چه در جنبه معنوی و چه در جنبه مادی از سوی پروردگار شده بود که آیات قرآن گویای آن است.
ضروت تفکر
لازم است انسانها، در تسخیر پرندگان و کیفیت پرواز آنها در فضای آسمان بیندیشند.الم یروا الی الطیر مسخرت فی جو السـماء ما یمسکهن الا الله ان فی ذلک لایـت لقوم یؤمنون. آیا آنها به پرندگانی که بر فراز آسمانها نگه داشته شده، نظر نیفکندند؟ هیچ کس جز خدا آنها را نگاه نمی دارد در این امر، نشانه هایی (از عظمت و قدرت خدا) است برای کسانی که ایمان می آورندو در پایان آیه می فرماید: " در این امر نشانه هایی است از عظمت و قدرت خدا برای کسانی که ایمان دارند" (ان فی ذلک لآیات لقوم یؤمنون).یعنی با چشم کنجکاو و حقیقت جو، این امور را می نگرند و به تجزیه و تحلیل آن می پردازند و در پرتو آن ایمانشان قویتر و راسختر می گردد
اراده الهی در تسخیر
...

پیشنهاد کاربران

واژه " طیر " صرفا به معنی مرغ پرنده نیست ، پرنده بودن یکی از عملکردها یا فانکشن های برخی مرغان نظیر هد هد و . . می باشد. اگر بخواهیم واژه طیر و طیران را صحیح به پارسی ترجمه کنیم ، معنایش " سریان وجود" یا "سریان جان" خواهد بود . منطق الطیر در قرآن ، که خدا به سلیمان آموخت، به معنای زبان مرغانی نظیر هد هد و بوقلمون و کلاغ و جغد نیست. منطق الطیر در واقع، لاژیک Logic یا بعبارتی فهم ساز و کار این سریان وجود می باشد. دانشی که آن شخص عالم داشت و موسی همراهش شده بود و مدام بی صبری میکرد. آن شخص کشتی را سوراخ کرد، فردی را کشت، کار پر زحمتی را بی فایده و مزد انجام داد. . چون موسی از ساز و کار سریان وجود اطلاعی نداشت، تمام آن کارها را باطل می پنداشت. سریان وجود در حقیقت اطلاع و آگاهی و قابلیت ردیاب Traceability فرمان خدا از مبدا صدور فرمان تا سریان این فرمان در هستی و حرکت این فرمان از خلال واسطه ها - شفیعان - و نهایتا اصابت آن با هدف اصلی است.
...
[مشاهده متن کامل]

تسخیر پرندگان به معنای این نیست که مرغان تحت فرمان داوود و سلیمان بوده اند بلکه یعنی اینکه منبع صدور فرمان از مبدا بر عهده داوود و سلیمان بوده است. و این یعنی خلیفه اللهی

بپرس