شابک
تزئینات هنری روی سفال و گچ تکنیکی است که به عنوان تزیین دیوارها نیز استفاده می شود. این کار توسط استفاده از لایه های اندود که در رنگ های مختلف در سطح مرطوب یا در سرامیک ها با استفاده از بدنهٔ سرامیک خام که از لایه های نفرندهٔ متوالی است، تولید می شود.
این کلمه ریشهٔ ایتالیایی دارد که به معنای خراشیدن و قلم زدن می باشد، و بالاخره پس از آن ریشه یونانی دارد به معنای نوشتن که ریشهٔ امروزی این کلمه در واژهٔ گرافیتی به معنای حروف یا تصاویری که روی دیوار نوشته شده باشد، می توان دید.
نقاشی روی دیوارها در اروپا از زمان های کلاسیک وجود داشته است و در ایتالیا در قرن ۱۶ معمول بوده است و درهنر آفریقایی ها نیز یافته شده است. رویهٔ این تکنیک نسبتاً ساده است و مشابه رویهٔ نقاشی روی سفال و گچ می باشد. این سبک نقاشی نقش جدی در سال های رنسانس در ایتالیا داشته، به همراه ۲ نفر از کارآموزهای رافائل پولیدورو و ماتورینو در میان رهبری متخصیص، این نقاشی ها را در کاخ ها در رم و شهرهای دیگر انجام دادند که اکثر کارهای آنان امروزه رنگ و رو رفته و هوا زده شده است. در دورهٔ قرن ۱۶ این هنر و تکنیک توسط استادان سازنده به آلمان آورده شد و با اشتیاق آن را ارتقا بخشیدند. به عنوان یک مثال ساده و بومی قدیمی در قسمت وسیع اطراف ماربورگ و وترو در آلمان می توان دید. در المان این تکنیک به طور غالب در باورایا وجود دارد. استفاده از گرافیتی در خلق خانه های روکار برای تبلیغات رایج بوده است. این هنر همچنین تورینجیا، اینگاندین، اتریش و ترانسیلوانیا نیز استفاده شده است. در شمال خاوری اسپانیا، کاتالونیا، این نوع نقاشی توسط معماران کلاسیک در اوایل قرن ۲۰ اجرا می شده و در دکوراسیون نما این تکنیک مجدداً بازگشت. کاربرد دیگر این نقاشی در ساده ترین حالتش نیز دیده شده است که روی روکش های خشک پارچه های مخصوص نقاشی یا حتی برگه های معمولی نیز بوده است. گاهی نیز تمام صفحه را رنگ می زدند و با جوهر سیاه وری آن طرح را می کشیدند. بعضی مواقع به لایهٔ اولی رنگ احتیاجی نیست و روکش خیس اصلی، پارچهٔ نقاشی را اشکار می کند که این کار با روش پاستیل روغنی قابل اجرا نیست. این تکنیک اغلب در کلاس های هنر برای درس دادن این نوع نقاشی به هنرجویان استفاده می شود.
نمونه های کار گرافیکی در نما و روکار ساختمان هادر دورهٔ بین ۱۸۹۰ تا ۱۹۱۵ دیده شده و در این زمینه جنبش حرکتی در هنرها و مهارت ها و صنعت ها رخ داد به خصوص در بلژیک و فرانسه هنرمند نگلیسی هیوود سامنر به عنوان پیشگام در ان دوره، برای این تکنیک شناخته شده است. نمونه کارهای او برای مثال در سال ۱۸۹۲ در کلیسای سنیت ماری، سابری و سری در جنوب شرقی انگلیس دیده می شود. فنک ار او بیشتر در کسبک خراشیدن روی اندودها بود هاما تکنیک های گوناگون دیگری را هم در دکوراسیون گرافیک بیرونی نیز شامل می شده.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفتزئینات هنری روی سفال و گچ تکنیکی است که به عنوان تزیین دیوارها نیز استفاده می شود. این کار توسط استفاده از لایه های اندود که در رنگ های مختلف در سطح مرطوب یا در سرامیک ها با استفاده از بدنهٔ سرامیک خام که از لایه های نفرندهٔ متوالی است، تولید می شود.
این کلمه ریشهٔ ایتالیایی دارد که به معنای خراشیدن و قلم زدن می باشد، و بالاخره پس از آن ریشه یونانی دارد به معنای نوشتن که ریشهٔ امروزی این کلمه در واژهٔ گرافیتی به معنای حروف یا تصاویری که روی دیوار نوشته شده باشد، می توان دید.
نقاشی روی دیوارها در اروپا از زمان های کلاسیک وجود داشته است و در ایتالیا در قرن ۱۶ معمول بوده است و درهنر آفریقایی ها نیز یافته شده است. رویهٔ این تکنیک نسبتاً ساده است و مشابه رویهٔ نقاشی روی سفال و گچ می باشد. این سبک نقاشی نقش جدی در سال های رنسانس در ایتالیا داشته، به همراه ۲ نفر از کارآموزهای رافائل پولیدورو و ماتورینو در میان رهبری متخصیص، این نقاشی ها را در کاخ ها در رم و شهرهای دیگر انجام دادند که اکثر کارهای آنان امروزه رنگ و رو رفته و هوا زده شده است. در دورهٔ قرن ۱۶ این هنر و تکنیک توسط استادان سازنده به آلمان آورده شد و با اشتیاق آن را ارتقا بخشیدند. به عنوان یک مثال ساده و بومی قدیمی در قسمت وسیع اطراف ماربورگ و وترو در آلمان می توان دید. در المان این تکنیک به طور غالب در باورایا وجود دارد. استفاده از گرافیتی در خلق خانه های روکار برای تبلیغات رایج بوده است. این هنر همچنین تورینجیا، اینگاندین، اتریش و ترانسیلوانیا نیز استفاده شده است. در شمال خاوری اسپانیا، کاتالونیا، این نوع نقاشی توسط معماران کلاسیک در اوایل قرن ۲۰ اجرا می شده و در دکوراسیون نما این تکنیک مجدداً بازگشت. کاربرد دیگر این نقاشی در ساده ترین حالتش نیز دیده شده است که روی روکش های خشک پارچه های مخصوص نقاشی یا حتی برگه های معمولی نیز بوده است. گاهی نیز تمام صفحه را رنگ می زدند و با جوهر سیاه وری آن طرح را می کشیدند. بعضی مواقع به لایهٔ اولی رنگ احتیاجی نیست و روکش خیس اصلی، پارچهٔ نقاشی را اشکار می کند که این کار با روش پاستیل روغنی قابل اجرا نیست. این تکنیک اغلب در کلاس های هنر برای درس دادن این نوع نقاشی به هنرجویان استفاده می شود.
نمونه های کار گرافیکی در نما و روکار ساختمان هادر دورهٔ بین ۱۸۹۰ تا ۱۹۱۵ دیده شده و در این زمینه جنبش حرکتی در هنرها و مهارت ها و صنعت ها رخ داد به خصوص در بلژیک و فرانسه هنرمند نگلیسی هیوود سامنر به عنوان پیشگام در ان دوره، برای این تکنیک شناخته شده است. نمونه کارهای او برای مثال در سال ۱۸۹۲ در کلیسای سنیت ماری، سابری و سری در جنوب شرقی انگلیس دیده می شود. فنک ار او بیشتر در کسبک خراشیدن روی اندودها بود هاما تکنیک های گوناگون دیگری را هم در دکوراسیون گرافیک بیرونی نیز شامل می شده.
wiki: تزئینات هنری روی سفال