ترک ها می توانند در بسیاری از الاستومرهای مختلف با حمله ازن ایجاد شوند و شکل مشخصه حمله لاستیک های آسیب پذیر به ترک خوردگی ازن معروف است این مشکل قبلاً بسیار رایج بود، به خصوص در تایرها، اما اکنون به دلیل اقدامات پیشگیرانه به ندرت در آن محصولات دیده می شود.
با این حال، در بسیاری از موارد حیاتی دیگر جایی که حمله ازن بعید به نظر می رسد. مانند خطوط سوخت و مهر و موم های لاستیکی و واشرها و اُ حلقه ها این اتفاق رخ می دهد، فقط مقدار کمی از گاز برای شروع ترک مورد نیاز است و بنابراین این موارد دچار مشکل می شوند.
میزان ترکخوردگی لاستیک تابعی از میزان برخورد مولکول های ازون با سطح لاستیک است وبقیه عوامل ثابت هستند. [ ۱] مقدار کمی از ازن موجود در هوا به پیوندهای دوگانه در زنجیره های لاستیک حمله می کند که لاستیک طبیعی، پلی بوتادین، لاستیک استایرن - بوتادین و لاستیک نیتریل بیشترین حساسیت را نسبت به تخریب دارند. [ ۲] هر واحد تکرار شونده در سه ماده اول دارای پیوند دوگانه است، بنابراین هر واحد می تواند توسط ازن تجزیه و تخریب شود. لاستیک نیتریل یک کوپلیمر از واحدهای بوتادین و اکریلونیتریل است، اما چون نسبت اکریلونیتریل معمولاً کمتر از بوتادین است، حمله رخ می دهد. لاستیک بوتیل مقاومت بیشتری دارد اما هنوز تعداد کمی پیوند دوگانه در زنجیر خود دارد، بنابراین امکان حمله وجود دارد. ابتدا سطوح در دسترس مورد حمله قرار می گیرند، مقدار ترک ها تابعی از غلظت گاز ازن است. به این صورت که هر چه غلظت بیشتر باشد، تعداد ترک ها بیشتر می شود.
الاستومرهای مقاوم در برابر ازن عبارتند از EPDM، فلوئوروالاستومرهایی مانند Viton و لاستیک های پلی کلروپرن مانند Neoprene. در این مواد احتمال حمله کمتر است زیرا پیوندهای دوگانه نسبت بسیار کمی از زنجیره ها را تشکیل می دهند و همچنین کلر زنی چگالی الکترون در پیوندهای دوگانه را کاهش می دهد و در نتیجه تمایل آنها به واکنش با ازن کمتر می شود. لاستیک سیلیکونی، هایپالون و پلی یورتان ها نیز در برابر ازن مقاوم هستند.
ترک های اوزون در محصولات تحت کشش شکل می گیرند، اما کرنش بحرانی بسیار کوچک است. ترک ها همیشه در زوایای قائم با محور کرنش قرار دارند، بنابراین در اطراف محیط در یک لوله لاستیکی خم شده تشکیل می شوند. چنین ترک هایی زمانی که در لوله های سوخت رخ می دهند بسیار خطرناک هستند، زیرا ترک ها از سطوح در بیرونی به داخل لوله رشد می کنند، در نتیجه سوخت نشت کرده و ممکن است آتش گرفته و بسوزد. مهر و موم ها هم مستعد حمله هستند، مانند مهر و موم دیافراگم در خطوط هوایی. چنین آب بندی هایی اغلب برای عملکرد کنترل های پنوماتیکی حیاتی هستند و اگر شکافی به آب بند نفوذ کند، تمام عملکردهای سیستم ممکن است از بین برود. درزگیرهای لاستیکی نیتریل به دلیل مقاومت در برابر روغن معمولاً در سیستم های پنوماتیک استفاده می شوند. با این حال، اگر گاز ازن وجود داشته باشد، ترک خوردگی در مهر و موم ها رخ می دهد، مگر اینکه اقدامات پیشگیرانه انجام شود. شایان ذکر است که حمله ازون در حساس ترین قسمت های محصول رخ می دهد که در موقعیت مهمی قرار دارد. [ ۳]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفبا این حال، در بسیاری از موارد حیاتی دیگر جایی که حمله ازن بعید به نظر می رسد. مانند خطوط سوخت و مهر و موم های لاستیکی و واشرها و اُ حلقه ها این اتفاق رخ می دهد، فقط مقدار کمی از گاز برای شروع ترک مورد نیاز است و بنابراین این موارد دچار مشکل می شوند.
میزان ترکخوردگی لاستیک تابعی از میزان برخورد مولکول های ازون با سطح لاستیک است وبقیه عوامل ثابت هستند. [ ۱] مقدار کمی از ازن موجود در هوا به پیوندهای دوگانه در زنجیره های لاستیک حمله می کند که لاستیک طبیعی، پلی بوتادین، لاستیک استایرن - بوتادین و لاستیک نیتریل بیشترین حساسیت را نسبت به تخریب دارند. [ ۲] هر واحد تکرار شونده در سه ماده اول دارای پیوند دوگانه است، بنابراین هر واحد می تواند توسط ازن تجزیه و تخریب شود. لاستیک نیتریل یک کوپلیمر از واحدهای بوتادین و اکریلونیتریل است، اما چون نسبت اکریلونیتریل معمولاً کمتر از بوتادین است، حمله رخ می دهد. لاستیک بوتیل مقاومت بیشتری دارد اما هنوز تعداد کمی پیوند دوگانه در زنجیر خود دارد، بنابراین امکان حمله وجود دارد. ابتدا سطوح در دسترس مورد حمله قرار می گیرند، مقدار ترک ها تابعی از غلظت گاز ازن است. به این صورت که هر چه غلظت بیشتر باشد، تعداد ترک ها بیشتر می شود.
الاستومرهای مقاوم در برابر ازن عبارتند از EPDM، فلوئوروالاستومرهایی مانند Viton و لاستیک های پلی کلروپرن مانند Neoprene. در این مواد احتمال حمله کمتر است زیرا پیوندهای دوگانه نسبت بسیار کمی از زنجیره ها را تشکیل می دهند و همچنین کلر زنی چگالی الکترون در پیوندهای دوگانه را کاهش می دهد و در نتیجه تمایل آنها به واکنش با ازن کمتر می شود. لاستیک سیلیکونی، هایپالون و پلی یورتان ها نیز در برابر ازن مقاوم هستند.
ترک های اوزون در محصولات تحت کشش شکل می گیرند، اما کرنش بحرانی بسیار کوچک است. ترک ها همیشه در زوایای قائم با محور کرنش قرار دارند، بنابراین در اطراف محیط در یک لوله لاستیکی خم شده تشکیل می شوند. چنین ترک هایی زمانی که در لوله های سوخت رخ می دهند بسیار خطرناک هستند، زیرا ترک ها از سطوح در بیرونی به داخل لوله رشد می کنند، در نتیجه سوخت نشت کرده و ممکن است آتش گرفته و بسوزد. مهر و موم ها هم مستعد حمله هستند، مانند مهر و موم دیافراگم در خطوط هوایی. چنین آب بندی هایی اغلب برای عملکرد کنترل های پنوماتیکی حیاتی هستند و اگر شکافی به آب بند نفوذ کند، تمام عملکردهای سیستم ممکن است از بین برود. درزگیرهای لاستیکی نیتریل به دلیل مقاومت در برابر روغن معمولاً در سیستم های پنوماتیک استفاده می شوند. با این حال، اگر گاز ازن وجود داشته باشد، ترک خوردگی در مهر و موم ها رخ می دهد، مگر اینکه اقدامات پیشگیرانه انجام شود. شایان ذکر است که حمله ازون در حساس ترین قسمت های محصول رخ می دهد که در موقعیت مهمی قرار دارد. [ ۳]
wiki: ترک خوردگی ازون