تِرمَن، لوئیس مَدیسون (۱۸۷۷ـ۱۹۵۶)(Terman, Lewis Madison)
روان شناس امریکایی. شهرت او به سبب پژوهش های تخصصی در زمینۀ آزمون های هوش و تجارب آموزشی اش با کودکان تیزهوش است. در شهر جانسون کاونتی، در ایالت ایندیانا، متولد شد، در کالج سنترال نرمال شهر دَنویل، و نیز دانشگاه ایندیانا تحصیل کرد. در ۱۹۰۵ از دانشگاه کلارک مدرک دکتری گرفت. بین سال های ۱۹۰۶ تا ۱۹۱۰ در کالج دولتی نرمال، در لوس آنجلس، روان شناسی و تعلیم و تربیت تدریس کرد. سپس، در مقام استاد تعلیم و تربیت به هیئت علمی دانشگاه استنفورد پیوست. ترمن واضع اصطلاح بهرۀ هوشی (IQ)، شاخصی برای اندازه گیری سطح هوش کودکان و بزرگسالان، بود. آزمون های هوش موسوم به استنفورد ـ بینه را نیز برای سنجش بهرۀ هوشی تدوین کرد که پیشرفتی بزرگ در آزمون های روانی بود. از جمله آثار اوست:سنجش هوش (۱۹۱۶)؛ هوش کودکان دبستانی (۱۹۱۹)؛ آزمون پیشرفت استنفورد (۱۹۲۳)؛ مطالعات تکوینی نوابغ (۱۹۲۵ـ ۱۹۵۹) که در ۵ جلد به بررسی ۱۵۰۰ کودک تیزهوش، از بلوغ تا میانسالی، می پردازد.
روان شناس امریکایی. شهرت او به سبب پژوهش های تخصصی در زمینۀ آزمون های هوش و تجارب آموزشی اش با کودکان تیزهوش است. در شهر جانسون کاونتی، در ایالت ایندیانا، متولد شد، در کالج سنترال نرمال شهر دَنویل، و نیز دانشگاه ایندیانا تحصیل کرد. در ۱۹۰۵ از دانشگاه کلارک مدرک دکتری گرفت. بین سال های ۱۹۰۶ تا ۱۹۱۰ در کالج دولتی نرمال، در لوس آنجلس، روان شناسی و تعلیم و تربیت تدریس کرد. سپس، در مقام استاد تعلیم و تربیت به هیئت علمی دانشگاه استنفورد پیوست. ترمن واضع اصطلاح بهرۀ هوشی (IQ)، شاخصی برای اندازه گیری سطح هوش کودکان و بزرگسالان، بود. آزمون های هوش موسوم به استنفورد ـ بینه را نیز برای سنجش بهرۀ هوشی تدوین کرد که پیشرفتی بزرگ در آزمون های روانی بود. از جمله آثار اوست:سنجش هوش (۱۹۱۶)؛ هوش کودکان دبستانی (۱۹۱۹)؛ آزمون پیشرفت استنفورد (۱۹۲۳)؛ مطالعات تکوینی نوابغ (۱۹۲۵ـ ۱۹۵۹) که در ۵ جلد به بررسی ۱۵۰۰ کودک تیزهوش، از بلوغ تا میانسالی، می پردازد.
wikijoo: ترمن،_لوییس_مدیسون_(۱۸۷۷ـ۱۹۵۶)