ترس و بقا ( به انگلیسی: Survival Horror ) یک سبک بازی ویدئویی است که در زیرمجموعهٔ سبک اکشن - ماجراجویی قرار دارد و با الهام از ژانر ترس و وحشت است. این دسته از بازی ها با فراهم نمودن یک محیط ترسناک، فضایی رعب آور را با در اختیار گذاردن مقدار ناچیزی مهمات و سلاح ایجاد می کند. در این سبک تمرکز گیم پلی بازی بر روی تلاش قهرمان اصلی برای بقا است مانند بازی هایی همچون رزیدنت اویل و پنج شب در کنار فردی.
اگرچه مبارزه می تواند بخشی از گیم پلی باشد، اما بازیکن نسبت به بازی های اکشن معمولی از طریق مهمات یا سلاح های محدود، سلامتی، سرعت و دید، یا از طریق موانع مختلف در تعامل بازیکن با مکانیک بازی، کمتر احساس کنترل می کند. بازیکن همچنین برای یافتن آیتم هایی که مسیر را به مناطق جدید باز می کند و پازل ها را برای ادامه بازی حل می کند، به چالش کشیده می شود. بازی ها از تم های ترسناک قوی مانند محیط های پیچ و خم تاریک و حملات غیرمنتظره دشمنان استفاده می کنند.
اصطلاح «بقا وحشت» اولین بار برای نسخه اصلی ژاپنی Resident Evil در سال ۱۹۹۶ استفاده شد که تحت تأثیر بازی های قبلی با موضوعی ترسناک مانند Sweet Home در سال ۱۹۸۹ و Alone in the Dark در سال ۱۹۹۲ قرار گرفت. این نام از آن زمان برای بازی هایی با گیم پلی مشابه استفاده می شود و به صورت عطف به عناوین قبلی به کار می رفت. با انتشار Resident Evil 4 در سال ۲۰۰۵، این سبک شروع به ترکیب ویژگی های بیشتری از بازی های اکشن و بازی های سنتی تر تیراندازی اول شخص و سوم شخص کرد. این موضوع باعث شد تا روزنامه نگاران بازی این سؤال را مطرح کنند که آیا فرنچایزهای قدیمی ترسناک بقا و فرنچایزهای جدیدتر این ژانر را رها کرده اند و به سمت یک ژانر متمایز رفته اند که اغلب از آن به عنوان «اکشن وحشت» یاد می شود. [ ۱] [ ۲] [ ۳] [ ۴]
در این سبک از بازی ها، مبارزه در فضای گیم پلی با دشمنان و مهاجمان، بسیار پررنگ و قابل لمس باشد، اما به دلیل کمبود مهمات و سلاح های قدرتمند در مقایسه با سایر بازی های اکشن - ماجراجویی، کاری بسیار سخت و قهرمان گونه را برای گیمر ایجاد می کند. علاوه بر این ویژگی ها، گیمر باید در جریان مبارزه ها و پیشبرد مراحل این چنین بازی هایی، به جمع آوری آیتم های آشکار و مخفی، عبور از مراحل و بخش های معمایی، انجام یک بازی خطی، وارد شدن به محیط های جدید که به آرامی و با کمترین لمس گیمر صورت می پذیرد را در کنار تمامی ویژگی های ترسناک و کمبود مهمات و فزایندگی مهاجمان و محیط های ترسناک تجربه کند. در این گونه بازی ها، حرکت های سریع، هجوم دشمنان و درجه های سختی متفاوت نیز به چشم می خورد.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفاگرچه مبارزه می تواند بخشی از گیم پلی باشد، اما بازیکن نسبت به بازی های اکشن معمولی از طریق مهمات یا سلاح های محدود، سلامتی، سرعت و دید، یا از طریق موانع مختلف در تعامل بازیکن با مکانیک بازی، کمتر احساس کنترل می کند. بازیکن همچنین برای یافتن آیتم هایی که مسیر را به مناطق جدید باز می کند و پازل ها را برای ادامه بازی حل می کند، به چالش کشیده می شود. بازی ها از تم های ترسناک قوی مانند محیط های پیچ و خم تاریک و حملات غیرمنتظره دشمنان استفاده می کنند.
اصطلاح «بقا وحشت» اولین بار برای نسخه اصلی ژاپنی Resident Evil در سال ۱۹۹۶ استفاده شد که تحت تأثیر بازی های قبلی با موضوعی ترسناک مانند Sweet Home در سال ۱۹۸۹ و Alone in the Dark در سال ۱۹۹۲ قرار گرفت. این نام از آن زمان برای بازی هایی با گیم پلی مشابه استفاده می شود و به صورت عطف به عناوین قبلی به کار می رفت. با انتشار Resident Evil 4 در سال ۲۰۰۵، این سبک شروع به ترکیب ویژگی های بیشتری از بازی های اکشن و بازی های سنتی تر تیراندازی اول شخص و سوم شخص کرد. این موضوع باعث شد تا روزنامه نگاران بازی این سؤال را مطرح کنند که آیا فرنچایزهای قدیمی ترسناک بقا و فرنچایزهای جدیدتر این ژانر را رها کرده اند و به سمت یک ژانر متمایز رفته اند که اغلب از آن به عنوان «اکشن وحشت» یاد می شود. [ ۱] [ ۲] [ ۳] [ ۴]
در این سبک از بازی ها، مبارزه در فضای گیم پلی با دشمنان و مهاجمان، بسیار پررنگ و قابل لمس باشد، اما به دلیل کمبود مهمات و سلاح های قدرتمند در مقایسه با سایر بازی های اکشن - ماجراجویی، کاری بسیار سخت و قهرمان گونه را برای گیمر ایجاد می کند. علاوه بر این ویژگی ها، گیمر باید در جریان مبارزه ها و پیشبرد مراحل این چنین بازی هایی، به جمع آوری آیتم های آشکار و مخفی، عبور از مراحل و بخش های معمایی، انجام یک بازی خطی، وارد شدن به محیط های جدید که به آرامی و با کمترین لمس گیمر صورت می پذیرد را در کنار تمامی ویژگی های ترسناک و کمبود مهمات و فزایندگی مهاجمان و محیط های ترسناک تجربه کند. در این گونه بازی ها، حرکت های سریع، هجوم دشمنان و درجه های سختی متفاوت نیز به چشم می خورد.
wiki: ترس و بقا