[ویکی نور] ترجمه عربی شرح تیماطیوس بر آنیمای ارسطو. ترجمه عربی شرح تیماطیوس بر آنیمای ارسطو، کتابی است به زبان عربی از اسحاق بن حنین با موضوع فلسفه. در واقع اسحاق بن حنین در این اثر، به ترجمه شرح ثامسطیوس بر آنیما (کتاب النفس)، اثر ارسطو دست زده است. ثامسطیوس در هفت مقاله، مقالات سهگانه ارسطو درباره نفس را شرح کرده است (دو مقاله در شرح مقاله اول، دو مقاله در شرح مقاله دوم و سه مقاله در شرح مقاله سوم).
در این کتاب یکباره و بدون هیچ مقدمه و... با ترجمه متن اصلی مواجه میشویم. محتوای مطالب، ضمن ترجمه سه مقاله و در هفت بخش (دو مقاله از ثامسطیوس در شرح مقاله اول، دو مقاله از وی در شرح مقاله دوم و سه مقاله از او در شرح مقاله سوم ارسطو درباره نفس) بیان شده است.
«معلم اول - ارسطوی کبیر - نخستین متفکری بوده است که بهطور منظم و منقح، مسائل مربوط به نفس را تبویب و تدوین نموده است. همچنین نخستین کتاب مستقل در اینباره - درباره نفس - نوشتاری جامع و روشمند، از آثار ارزشمند ارسطو محسوب میشود. ارسطو در این کتاب، نفس را صورت بدن انگاشته و در ارتباط با نظریه ماده - صورت خود - که رکن رکین مابعدالطبیعه او محسوب میشود، نفس را در بحث طبیعیات وارد مینماید. مباحث ارسطو، تعریف نفس، انواع نفوس و قوا و کارکردهای نفس را شامل میشود و باید دانست که این مباحث در طول تاریخ اندیشه - چه در سنت فلسفه غربی و چه در تفکر فلسفی اسلامی - همواره محل تضارب و تلاقی تفاسیر و برداشتهای گوناگون بوده است».
«نسخه ای از کتاب النفس ارسطو یافت شده است که در آن فارابی به خط خود یادداشت کرده است که این کتاب را صد بار خوانده است».
به گفته ابن ندیم، کتاب النفس، سه مقاله از ارسطوست. حنین آن را بهصورت کامل به سریانی ترجمه کرد و اسحاق به عربی. البته در ترجمه اسحاق، اندکی از کتاب جا مانده بود که وی در ترجمه مجدد، آن را هم افزود. ثامسطیوس تمام این کتاب را شرح کرده؛ هریک از مقالههای اول و دوم را در دو مقاله و مقاله سوم را در سه مقاله.
در این کتاب یکباره و بدون هیچ مقدمه و... با ترجمه متن اصلی مواجه میشویم. محتوای مطالب، ضمن ترجمه سه مقاله و در هفت بخش (دو مقاله از ثامسطیوس در شرح مقاله اول، دو مقاله از وی در شرح مقاله دوم و سه مقاله از او در شرح مقاله سوم ارسطو درباره نفس) بیان شده است.
«معلم اول - ارسطوی کبیر - نخستین متفکری بوده است که بهطور منظم و منقح، مسائل مربوط به نفس را تبویب و تدوین نموده است. همچنین نخستین کتاب مستقل در اینباره - درباره نفس - نوشتاری جامع و روشمند، از آثار ارزشمند ارسطو محسوب میشود. ارسطو در این کتاب، نفس را صورت بدن انگاشته و در ارتباط با نظریه ماده - صورت خود - که رکن رکین مابعدالطبیعه او محسوب میشود، نفس را در بحث طبیعیات وارد مینماید. مباحث ارسطو، تعریف نفس، انواع نفوس و قوا و کارکردهای نفس را شامل میشود و باید دانست که این مباحث در طول تاریخ اندیشه - چه در سنت فلسفه غربی و چه در تفکر فلسفی اسلامی - همواره محل تضارب و تلاقی تفاسیر و برداشتهای گوناگون بوده است».
«نسخه ای از کتاب النفس ارسطو یافت شده است که در آن فارابی به خط خود یادداشت کرده است که این کتاب را صد بار خوانده است».
به گفته ابن ندیم، کتاب النفس، سه مقاله از ارسطوست. حنین آن را بهصورت کامل به سریانی ترجمه کرد و اسحاق به عربی. البته در ترجمه اسحاق، اندکی از کتاب جا مانده بود که وی در ترجمه مجدد، آن را هم افزود. ثامسطیوس تمام این کتاب را شرح کرده؛ هریک از مقالههای اول و دوم را در دو مقاله و مقاله سوم را در سه مقاله.
wikinoor: ترجمه_عربی_شرح_تیماطیوس_بر_آنیمای_ارسطو