[ویکی فقه] تراویح نوافلی اند که
اهل سنت در ماه رمضان به
جماعت می خوانند.
در لغت جمع ترویحه به معنای استراحت دادن و راحت گذاردن است، و در اصطلاح به
نمازهای مستحبی خاصی که در شبهای ماه رمضان به جماعت برپا می شود، اطلاق شده است.
وجه تسمیه این نمازها به تراویح
وجه تسمیه این نمازها به تراویح آن بوده که
امام جماعت پس از هر دو نماز مستحبی، که به صورت دو رکعتی برگزار می شده، به مردم فرصت استراحت می داده است.
مدت استراحت در تراویح
این فرصت به اندازه ای بوده که نمازگزار بتواند از
مسجد پیامبر صلی اللّه علیه وآله وسلم تا
کوه سَلْع ، در نزدیکی
مسجد ، برود. در
مکه نیز پس از هر دو نماز، در فرصتی که داده می شد، هفت دور بر گرد
کعبه طواف می کردند. این روش در مکه مدتها استمرار داشت. ابن جُبَیر که در ۵۷۹ به مکه رفته، این مراسم را گزارش کرده است.
عدم برپایی تراویح در زمان پیامبر
...
[ویکی حج] تراویح نافله های ماه رمضان است که اهل سنت آن را به جماعت
اقامه می کنند. در مشروعیت اصل نماز تقریبا هیچ بحثی بین شیعه و
سنی نیست و همه بدان اتفاق نظر دارند؛ لکن آنچه معرکه اختلاف بین آراء شیعه و اهل سنت شده است، ادای نماز تراویح به جماعت است. شیعه با توجه به منابع روایی خود ادای نماز مستحبی به جماعت را باطل و حرام می داند.
در منابع اهل سنت، شروع نماز تراویح به صورت جماعت، از زمان
عمر بن الخطاب، خلیفه دوم می باشد و همه به
بدعت بودن آن اذعان دارند. گرچه عده ای از اهل سنت، بدعت را به خوب و بد تقسیم می کنند و تراویح را جزو بدعت های خوب می دانند. لکن باید توجه داشت بدعت یعنی نسبت دادن سخن و عملی به شارع، در حالی که شارع هیچ گاه آن سخن و یا عمل را انجام نداده است. پس نمی توان گفت نسبت دادن سخن یا عمل به شارع خوب و بد دارد.
امروزه نیز این نماز در
مسجدالحرام و
مسجد نبوی در شبهای ماه مبارک اقامه می شود.