شهر تهران به عنوان یک کلان شهر و نیز به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران، از یک سو دارای تراکم و تمرکز جمعیت، ثروت و امکانات است و از سوی دیگر بنا بر دلایل گوناگون قادر به تأمین نیازها و فراهم نمودن امکانات شهری آن گونه که در شهرهای کشورهای مدرن و تعدادی از کلان شهرهای کشورهای درحال توسعه دیده می شود، نیست. [ ۱]
متروی تهران به مجموعهٔ قطارهای شهری تهران و همچنین سازمان قطار شهری تهران و حومه گفته می شود. [ ۲] اگرچه طرح های اولیه متروی تهران در پیش از انقلاب سال ۱۳۵۷ ریخته شد، [ ۲] اما بهره برداری از متروی تهران ( بخش هایی از خطوط ۱، ۲ و ۵ ) طی سال های ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۰ آغاز شد و قسمتی از وظیفه جابجایی مسافران درون شهری و برون شهری ( تهران - کرج ) را به عهده گرفت. [ ۳] نخستین مسیر فعال، مسیر شماره ۵ مترو بود که بین تهران و کرج مسافر جابه جا می کرد. [ ۲]
تا تابستان ۱۳۸۶ ( ژوئیه ۲۰۰۷ م. ) قطارهای مترو در سه خط اصلی در حال تردد بوده اند و دو خط دیگر نیز در حال احداث است. یکی از خطوط فعال بین شهری ( میان کرج و تهران ) و بقیه درون شهری هستند. تا پایان سال ۱۳۸۵ مسافت خطوط متروی بهره برداری شده برابر ۹۰ کیلومتر بوده است. [ ۴]
از اواخر سال ۱۳۸۵، با افزایش مسافران و تعداد قطارها، جهت بهره برداری از مترو بخشی از بدنهٔ اصلی سازمان قطار شهری تهران و حومه جدا شده و با عنوان شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه به کار خود ادامه می دهد. [ ۴]
براساس طرح جامع حمل ونقل و ترافیک شهر تهران با احداث ۸ خط مترو به طول ۲۵۰ کیلومتر، در چشم انداز ۱۴۰۴ روزانه ۶٬۵۵۶٬۰۰۰ مسافر در پایتخت با این وسیله نقلیه جابه جا خواهند شد. [ ۵]
اتوبوس ها یکی از مهم ترین وسایل ترابری در شهر تهران هستند. خدمات اتوبوسرانی در تهران از زمان سرویس واگن اسبی دوران قاجار و سرویس اتوبوسرانی موسوم به «خط کمربندی» که در دههٔ ۳۰ در تهران دایر شد همچنان رو به گسترش داشته است. [ ۶]
هم اکنون روزانه ۱۵ میلیون سفر و به عبارتی ۱۹ میلیون جابه جایی در شهر تهران صورت می گیرد که با فعالیت ۶٬۰۵۰ دستگاه اتوبوس روزانه تنها ۳٬۸۷۰٬۰۰۰ جابه جایی یا ۲٬۵۸۰٬۰۰۰ سفر با این وسیله نقلیه عمومی صورت می گیرد و در واقع سهم اتوبوسرانی از حمل ونقل همگانی شهر تهران تنها ۱۷ درصد است. این درحالیست که در افق ۱۴۰۴، سهم این وسیله همگانی باید به ۲۵ درصد برسد که این با توجه به افزایش جمعیت تا آن سال نیازمند رساندن تعداد اتوبوس ها به ۱۱٬۰۰۰ دستگاه است. [ ۷]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفمتروی تهران به مجموعهٔ قطارهای شهری تهران و همچنین سازمان قطار شهری تهران و حومه گفته می شود. [ ۲] اگرچه طرح های اولیه متروی تهران در پیش از انقلاب سال ۱۳۵۷ ریخته شد، [ ۲] اما بهره برداری از متروی تهران ( بخش هایی از خطوط ۱، ۲ و ۵ ) طی سال های ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۰ آغاز شد و قسمتی از وظیفه جابجایی مسافران درون شهری و برون شهری ( تهران - کرج ) را به عهده گرفت. [ ۳] نخستین مسیر فعال، مسیر شماره ۵ مترو بود که بین تهران و کرج مسافر جابه جا می کرد. [ ۲]
تا تابستان ۱۳۸۶ ( ژوئیه ۲۰۰۷ م. ) قطارهای مترو در سه خط اصلی در حال تردد بوده اند و دو خط دیگر نیز در حال احداث است. یکی از خطوط فعال بین شهری ( میان کرج و تهران ) و بقیه درون شهری هستند. تا پایان سال ۱۳۸۵ مسافت خطوط متروی بهره برداری شده برابر ۹۰ کیلومتر بوده است. [ ۴]
از اواخر سال ۱۳۸۵، با افزایش مسافران و تعداد قطارها، جهت بهره برداری از مترو بخشی از بدنهٔ اصلی سازمان قطار شهری تهران و حومه جدا شده و با عنوان شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه به کار خود ادامه می دهد. [ ۴]
براساس طرح جامع حمل ونقل و ترافیک شهر تهران با احداث ۸ خط مترو به طول ۲۵۰ کیلومتر، در چشم انداز ۱۴۰۴ روزانه ۶٬۵۵۶٬۰۰۰ مسافر در پایتخت با این وسیله نقلیه جابه جا خواهند شد. [ ۵]
اتوبوس ها یکی از مهم ترین وسایل ترابری در شهر تهران هستند. خدمات اتوبوسرانی در تهران از زمان سرویس واگن اسبی دوران قاجار و سرویس اتوبوسرانی موسوم به «خط کمربندی» که در دههٔ ۳۰ در تهران دایر شد همچنان رو به گسترش داشته است. [ ۶]
هم اکنون روزانه ۱۵ میلیون سفر و به عبارتی ۱۹ میلیون جابه جایی در شهر تهران صورت می گیرد که با فعالیت ۶٬۰۵۰ دستگاه اتوبوس روزانه تنها ۳٬۸۷۰٬۰۰۰ جابه جایی یا ۲٬۵۸۰٬۰۰۰ سفر با این وسیله نقلیه عمومی صورت می گیرد و در واقع سهم اتوبوسرانی از حمل ونقل همگانی شهر تهران تنها ۱۷ درصد است. این درحالیست که در افق ۱۴۰۴، سهم این وسیله همگانی باید به ۲۵ درصد برسد که این با توجه به افزایش جمعیت تا آن سال نیازمند رساندن تعداد اتوبوس ها به ۱۱٬۰۰۰ دستگاه است. [ ۷]
wiki: ترابری در تهران