تدبر
/tadabbor/
مترادف تدبر: ژرف بینی، ژرف نگری، اندیشه، تأمل، تعقل، تعمق، تفکر، چاره اندیشی، ژرف اندیشی
برابر پارسی: ( تدبّر ) دراندیشیدن | چاره اندیشی
لغت نامه دهخدا
فرهنگ فارسی
۱- ( مصدر ) اندیشه کردن نیک اندیشیدن در عاقبت کاری فکرکردن . ۲-( اسم ) ژرف بینی چاره اندیشی . جمع : تدبرات .
فرهنگ معین
فرهنگ عمید
۲. در عاقبت کاری اندیشیدن.
۳. چاره اندیشی.
دانشنامه اسلامی
[ویکی اهل البیت] تدبّر در شی ء یعنی توجّه به عاقبت و پایان و ما ورای آن شی ء و رسیدن به باطن شی ء
تدبر یک واژه قرآنی است و در قرآن کلمه تدبر فقط در مورد قرآن به کار رفته است و انسان به تدبر در قرآن و آیات آن فراخوانده شده است.
برای تفصیل رجوع شود به تدبر در قرآن
تدبر یک واژه قرآنی است و در قرآن کلمه تدبر فقط در مورد قرآن به کار رفته است و انسان به تدبر در قرآن و آیات آن فراخوانده شده است.
برای تفصیل رجوع شود به تدبر در قرآن
wikiahlb: تدبر
پیشنهاد کاربران
تدبر: یعنی رفتن به پشت صحنه است و به معنی پشت سر و عاقبت نیست؛ زیرا عاقبت یا پیامد برای کاری گفته می شود؛ و هنگامی که در قرآن گفته شده چرا در قرآن تدبر نمی کنید، قرآن کار نیست که به نتایج آن بیندیشند؛ و تعقل یعنی اندیشه در باره ی روی صحنه. مثالی می آورم تا تفاوت تدبر و تعقل یا تفکر بهتر روشن شود:
... [مشاهده متن کامل]
در سوره ی کافرون چنین آمده است:
قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ ﴿۱﴾
بگو اى کافران ( ۱ )
لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ ﴿۲﴾
آنچه را شما می پرستید، من نمی پرستم ( ۲ )
وَلَا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ﴿۳﴾
و شما پرستنده ی آنچه من می پرستم، نیستید ( ۳ )
وَلَا أَنَا عَابِدٌ مَا عَبَدْتُمْ ﴿۴﴾
و من نیز پرستنده ی آنچه شما می پرستید، نیستم ( ۴ )
وَلَا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ﴿۵﴾
و شما هم پرستنده ی آنچه من می پرستم، نیستید ( ۵ )
تعقل ( تفکر ) : منظور از کافران چه کسانی است؟ کافران چه چیزهایی می پرستیدند؟ چرا ( با چه استدلالی ) با اطمینان می گوید که آنچه را من می پرستم شما نمی پرستید؟ این گفتگو با کافران برای چیست؟ جنبه ی هدایتی این چند آیه کدام است؟ و. . .
تدبر: چرا یک معنی، یعنی نپرستیدن را برای هر دو طرف یک بار به صورت فعل صرف شده آورد و گفت: لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ. و یک بار به صورت اسم فاعل آورد و گفت: وَلَا أَنَا عَابِدٌ، وَلَا أَنْتُمْ عَابِدُونَ؟
پاسخ: در فعل صرف شده زمان هست؛ وقتی می گوید: لَا أَعْبُدُ ( نمی پرستم ) شاید شنونده چنین برداشت کند که اکنون نمی پرستد ولی شش ماه دیگر نظرش عوض شود و بپرستد؛ ولی در اسم فاعل زمان نیست؛ و با آوردن وَلَا أَنَا عَابِدٌ ( پرستنده نیستم ) این ذهنیت احتمالی شنونده را از میان بر می دارد و می گوید پرستش آنچه شما می پرستید در سرشت من نیست و پرستش آنچه من می پرستم در سرشت شما نیست.
... [مشاهده متن کامل]
در سوره ی کافرون چنین آمده است:
قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ ﴿۱﴾
بگو اى کافران ( ۱ )
لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ ﴿۲﴾
آنچه را شما می پرستید، من نمی پرستم ( ۲ )
وَلَا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ﴿۳﴾
و شما پرستنده ی آنچه من می پرستم، نیستید ( ۳ )
وَلَا أَنَا عَابِدٌ مَا عَبَدْتُمْ ﴿۴﴾
و من نیز پرستنده ی آنچه شما می پرستید، نیستم ( ۴ )
وَلَا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ﴿۵﴾
و شما هم پرستنده ی آنچه من می پرستم، نیستید ( ۵ )
تعقل ( تفکر ) : منظور از کافران چه کسانی است؟ کافران چه چیزهایی می پرستیدند؟ چرا ( با چه استدلالی ) با اطمینان می گوید که آنچه را من می پرستم شما نمی پرستید؟ این گفتگو با کافران برای چیست؟ جنبه ی هدایتی این چند آیه کدام است؟ و. . .
تدبر: چرا یک معنی، یعنی نپرستیدن را برای هر دو طرف یک بار به صورت فعل صرف شده آورد و گفت: لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ. و یک بار به صورت اسم فاعل آورد و گفت: وَلَا أَنَا عَابِدٌ، وَلَا أَنْتُمْ عَابِدُونَ؟
پاسخ: در فعل صرف شده زمان هست؛ وقتی می گوید: لَا أَعْبُدُ ( نمی پرستم ) شاید شنونده چنین برداشت کند که اکنون نمی پرستد ولی شش ماه دیگر نظرش عوض شود و بپرستد؛ ولی در اسم فاعل زمان نیست؛ و با آوردن وَلَا أَنَا عَابِدٌ ( پرستنده نیستم ) این ذهنیت احتمالی شنونده را از میان بر می دارد و می گوید پرستش آنچه شما می پرستید در سرشت من نیست و پرستش آنچه من می پرستم در سرشت شما نیست.
تدبر از دیدگاه �علی صفایی� نویسنده کتاب �مسئولیت و سازندگی�، ماده خام تفکر است .
تدبر در اصل از ماده دبر ( بر وزن ابر ) به معنی پشت سر و عاقبت چیزی است ، بنا بر این تدبر یعنی بررسی نتائج و عواقب و پشت و روی چیزی می باشد ، و تفاوت آن با تفکر ، این است که تفکر مربوط به بررسی علل و خصوصیات یک موجود است ، اما تدبر مربوط به بررسی عواقب و نتائج آن است ، تفسیر نمونه ج : 4 ص : 28
فکر کنیم
بیندیشیم
بیندیشیم