[ویکی فقه] تداخل مقولات عشر، از اصطلاحات منطقی بوده و به اندراج برخی اعراض (مقولات) در برخی دیگر اطلاق می گردد.
در تعداد مقولات اختلاف است. منشأ این اختلاف، اختلاف در تعداد عرض است و کسی در جوهر اختلاف نکرده است. بعضی تعداد عرض را سه دانسته اند (کم، کیف و نسبت) و هفت مقوله دیگر را در نسبت، مندرج می دانند. برخی تعداد را چهار قسم (کمّ، کیف، نسبت و حرکت) می دانند. این قول، منتسب به سهروردی است. وی مقوله فعل و انفعال را در مقوله حرکت داخل ساخته و بقیه مقولات عرضیه (أین، وضع، متی و جده) را در مقوله نسبت (اضافه) داخل دانسته است. جمعی از متکلمان، تعداد را به بیست وچهار نیز رسانده اند.
← قول مشهور فلاسفه
۱. ↑ ابوعلی سینا، الشفا (منطق) ،ج۱، جزء۱، ص۶۷.۲. ↑ مجتهد خراسانی، محمود، رهبرخرد، ص۶۰.
منبع
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی، برگرفته از مقاله «تداخل مقولات عشر»، تاریخ بازیابی ۱۳۹۵/۱۰/۲۵.
...
در تعداد مقولات اختلاف است. منشأ این اختلاف، اختلاف در تعداد عرض است و کسی در جوهر اختلاف نکرده است. بعضی تعداد عرض را سه دانسته اند (کم، کیف و نسبت) و هفت مقوله دیگر را در نسبت، مندرج می دانند. برخی تعداد را چهار قسم (کمّ، کیف، نسبت و حرکت) می دانند. این قول، منتسب به سهروردی است. وی مقوله فعل و انفعال را در مقوله حرکت داخل ساخته و بقیه مقولات عرضیه (أین، وضع، متی و جده) را در مقوله نسبت (اضافه) داخل دانسته است. جمعی از متکلمان، تعداد را به بیست وچهار نیز رسانده اند.
← قول مشهور فلاسفه
۱. ↑ ابوعلی سینا، الشفا (منطق) ،ج۱، جزء۱، ص۶۷.۲. ↑ مجتهد خراسانی، محمود، رهبرخرد، ص۶۰.
منبع
پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی، برگرفته از مقاله «تداخل مقولات عشر»، تاریخ بازیابی ۱۳۹۵/۱۰/۲۵.
...
wikifeqh: تداخل_مقولات_عشر