[ویکی فقه] تخییر شهوت یعنی تخییر در گزینش یکی از چند مورد به دلخواه خود انسان.
تخییر شهوت، مقابل تخییر مصلحت عبارت است از تخییر در انتخاب یکی از دو یا چند چیز به دلخواه و بدون در نظر گرفتن مصلحت.از این عنوان به مناسبت در باب جهاد سخن رفته است.
حکم اسیر در هنگام جنگ
جنگجوی بالغی که از سپاه دشمن در حال نبرد اسیر گردیده بنابر مشهور کشته میشود. امام علیه السّلام در نحوه کشتن او بین گردن زدن و یا قطع دست راست و پای چپ یا عکس آن و رها کردن تا مردن بر اثر خونریزی، مخیر است. تخییر یاد شده بنابر تصریح گروهی از متأخران، تخییر شهوت است. برخی از آن جهت که گاه قطع دست و پا برای عبرت کفار و ایجاد رعب و وحشت در آنان اصلح است و گاه زدن گردن، احتمال دادهاند که تخییر یاد شده تخییر مصلحت باشد نه شهوت.
حکم اسیر بعد از جنگ
اگر نیروی دشمن پس از پایان جنگ اسیر گردد کشته نمیشود؛ لیکن امام علیه السّلام بین آزاد کردن او بدون دریافت مالی و رها ساختن وی در ازای دریافت مال و به بردگی گرفتن او مخیر است. بنابر قول مصلحتی بودن تخییر یاد شده، در صورت تساوی مصلحت هر سه شق تخییر، تخییر شهوت خواهد بود.
تخییر شهوت، مقابل تخییر مصلحت عبارت است از تخییر در انتخاب یکی از دو یا چند چیز به دلخواه و بدون در نظر گرفتن مصلحت.از این عنوان به مناسبت در باب جهاد سخن رفته است.
حکم اسیر در هنگام جنگ
جنگجوی بالغی که از سپاه دشمن در حال نبرد اسیر گردیده بنابر مشهور کشته میشود. امام علیه السّلام در نحوه کشتن او بین گردن زدن و یا قطع دست راست و پای چپ یا عکس آن و رها کردن تا مردن بر اثر خونریزی، مخیر است. تخییر یاد شده بنابر تصریح گروهی از متأخران، تخییر شهوت است. برخی از آن جهت که گاه قطع دست و پا برای عبرت کفار و ایجاد رعب و وحشت در آنان اصلح است و گاه زدن گردن، احتمال دادهاند که تخییر یاد شده تخییر مصلحت باشد نه شهوت.
حکم اسیر بعد از جنگ
اگر نیروی دشمن پس از پایان جنگ اسیر گردد کشته نمیشود؛ لیکن امام علیه السّلام بین آزاد کردن او بدون دریافت مالی و رها ساختن وی در ازای دریافت مال و به بردگی گرفتن او مخیر است. بنابر قول مصلحتی بودن تخییر یاد شده، در صورت تساوی مصلحت هر سه شق تخییر، تخییر شهوت خواهد بود.
wikifeqh: تخییر_شهوت