[ویکی الکتاب] معنی تُخَالِطُوهُمْ: که با آنها نشست وبرخاست کنید-که امورتان را با امورشان بیامیزید
ریشه کلمه:
خلط (۶ بار)
هم (۳۸۹۶ بار)
آمیختن. راغب میگوید: خلط آن است که میان اجزاء دو چیز یا بیشتر را جمع کنند اعّم از آنکه هر دو مایع باشند یا جامد یا یکی مایع و دیگری جامد و آن از مزج اعّم است. اقرب الموارد میگوید: مزج آمیختی است که جدا کردن آن ممکن نباشد مثل آمیختن مایعات. و خلط اعّم از آن است. علی هذا مزج اخصّ و خلط اعّم است ولی طبرسی در مجمع ذیل آیه 220 بقره میگوید: مخالطه آمیخته شدنی است که جدا شدن آن ممکن نباشد. ناگفته نماند قول راغب و اقرب الموارد که خلط را اعّم گفتهاند با استعمال قرآن بهتر میسازد. منظور از مخالطه چنان که طبرسی گفته آمیختن مال یتیم با مال خود است یعنی: تو را از یتامی میپرسند بگو: اصلاح برای آنها (اصلاح اموال) خوب است و اگر اموال آنها را با اموال خود آمیختند آنها برادران شمایند. مخالطه را معاشرت نیز گفتهاند. * و دیگران که به گناهان خویش اعتراف کرده عمل شایستهای را با عمل بد دیگر آمیختهاند. یعنی هم عمل صالح و هم عمل طالح انجام دادهاند. * اختلاط به معنی امتزاج و آمیخته شدن است، تا آب نباشد املاح زمین و گازهای هوا قابل امتزاج نیست آب باران است که آمیخته با گازهای مخصوص از هوا به زمین میریزد و آنگاه املاح خاک را حلّ کرده و قابل تغذیه گیاه میکند. گمان میکنم منظور از نبات در آیه موّادی است که گیاه را تشکیل میدهند و آنها به واسطه بهم آمیخته و ممتزج میشوند و به صورت گیاه در میآیند. علی هذا با «به» برای سببیّت است. ممکن است باء را برای تعدیه گرفت یعنی گیاه زمین با آب آمیخته شد. * خطاء جمع خلیط و آن به معنای رفیق و همسای و شریک است مراد از آن در آیه شریفه شرکاء است که مال خود را با مال شریک خود میآمیزند.
ریشه کلمه:
خلط (۶ بار)
هم (۳۸۹۶ بار)
آمیختن. راغب میگوید: خلط آن است که میان اجزاء دو چیز یا بیشتر را جمع کنند اعّم از آنکه هر دو مایع باشند یا جامد یا یکی مایع و دیگری جامد و آن از مزج اعّم است. اقرب الموارد میگوید: مزج آمیختی است که جدا کردن آن ممکن نباشد مثل آمیختن مایعات. و خلط اعّم از آن است. علی هذا مزج اخصّ و خلط اعّم است ولی طبرسی در مجمع ذیل آیه 220 بقره میگوید: مخالطه آمیخته شدنی است که جدا شدن آن ممکن نباشد. ناگفته نماند قول راغب و اقرب الموارد که خلط را اعّم گفتهاند با استعمال قرآن بهتر میسازد. منظور از مخالطه چنان که طبرسی گفته آمیختن مال یتیم با مال خود است یعنی: تو را از یتامی میپرسند بگو: اصلاح برای آنها (اصلاح اموال) خوب است و اگر اموال آنها را با اموال خود آمیختند آنها برادران شمایند. مخالطه را معاشرت نیز گفتهاند. * و دیگران که به گناهان خویش اعتراف کرده عمل شایستهای را با عمل بد دیگر آمیختهاند. یعنی هم عمل صالح و هم عمل طالح انجام دادهاند. * اختلاط به معنی امتزاج و آمیخته شدن است، تا آب نباشد املاح زمین و گازهای هوا قابل امتزاج نیست آب باران است که آمیخته با گازهای مخصوص از هوا به زمین میریزد و آنگاه املاح خاک را حلّ کرده و قابل تغذیه گیاه میکند. گمان میکنم منظور از نبات در آیه موّادی است که گیاه را تشکیل میدهند و آنها به واسطه بهم آمیخته و ممتزج میشوند و به صورت گیاه در میآیند. علی هذا با «به» برای سببیّت است. ممکن است باء را برای تعدیه گرفت یعنی گیاه زمین با آب آمیخته شد. * خطاء جمع خلیط و آن به معنای رفیق و همسای و شریک است مراد از آن در آیه شریفه شرکاء است که مال خود را با مال شریک خود میآمیزند.
wikialkb: تُخَالِطُوهُم