تحول دیجیتال ( به انگلیسی: Digital transformation ) را به طور کلی می توان نوعی بازنگری اساسی در نحوه عملکرد یک سازمان با رویکرد دیجیتال تعریف کرد. هدف از تحول دیجیتال، ایجاد مزیت رقابتی برای بهبود تجربه مشتری و کاهش هزینه ها با استقرار مداوم فناوری های نو و گسترش استفاده از فناوری های دیجیتال است. [ ۱] تحول دیجیتال در نتیجه تلاش های طولانی مدت برای بازبینی چگونگی بهبود و تغییر مداوم یک سازمان ایجاد می شود و به نوعی می توان آن را سفری بی پایان در نظر گرفت؛ زیرا ضمن یکپارچه شدن روزافزون فناوری ها با فرایندهای تجاری در جریان تحول دیجیتال، خود فناوری ها نیز مدام تکامل می یابند. برای مثال، با توجه به اهمیت روزافزون هوش مصنوعی در ایجاد بینش تجاری و فعال کردن منطق تصمیم گیری، هر تحول دیجیتالی نیز خود معلول تحولی در هوش مصنوعی خواهد بود. [ ۲]
به طور کلی می توان گفت فرایندهای مربوط به دیجیتالی شدن از اواخر قرن بیستم آغاز شد، در دو دهه اول قرن بیست و یکم شتاب سریعی گرفت و موجب نیاز روزافزون صنایع به چنین تحولی شد. امروزه بسیاری از سازمان ها و صنایع بر این باورند که یا باید خود را با شرایط در حال تغییر در بازار که ناشی از دیجیتالی شدن فرایندهاست وفق دهند یا انقراض سرنوشت محتومشان خواهد بود. [ ۳]
نگاهی به شاخص تحول دیجیتال ۲۰۲۰ نشان می دهد یک سوم رهبران سازمان ها نگرانند که سازمان هایشان بتوانند در سال های آینده دوام بیاورند. ۶۰ درصد از رهبران سازمان ها فکر می کنند کماکان در بازار خواهند ماند، اما بسیاری از مشاغل اضافی را رها خواهند کرد و سال ها طول خواهد کشید تا دوباره به سوددهی برسند. [ ۴]
نیاز به تحول را در مورد نمونه مشهور Blockbuster LLC می توان درک کرد؛ مجموعه ای که در اوایل دهه ۲۰۰۰ یک نهاد جهانی با فروشگاه های کرایه ویدئو در سراسر ایالات متحده و دیگر کشورهای جهان بود، اما با ظهور نتفلیکس و دیگر رقبای مشابه از حدود سال ۲۰۰۵ پیشرفتش به قهقرا رفت. علت این بود که نتفلیکس و سایرین از فناوری های نوپدید بر بستر وب استفاده کردند و اشتهای مشتریان برای کرایه ویدئو در کوتاه زمانی به خاموشی گرایید. قدرت فناوری های دیجیتال و تحول حاصل از آنها از منظر ایجاد اختلال در کسب وکارها را می توان در تحول آمازون از کتابفروشی آنلاین به تجارت الکترونیکی مشاهده کرد که حتی موجب بازتعریف صنعت خرده فروشی شد. [ ۳]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفبه طور کلی می توان گفت فرایندهای مربوط به دیجیتالی شدن از اواخر قرن بیستم آغاز شد، در دو دهه اول قرن بیست و یکم شتاب سریعی گرفت و موجب نیاز روزافزون صنایع به چنین تحولی شد. امروزه بسیاری از سازمان ها و صنایع بر این باورند که یا باید خود را با شرایط در حال تغییر در بازار که ناشی از دیجیتالی شدن فرایندهاست وفق دهند یا انقراض سرنوشت محتومشان خواهد بود. [ ۳]
نگاهی به شاخص تحول دیجیتال ۲۰۲۰ نشان می دهد یک سوم رهبران سازمان ها نگرانند که سازمان هایشان بتوانند در سال های آینده دوام بیاورند. ۶۰ درصد از رهبران سازمان ها فکر می کنند کماکان در بازار خواهند ماند، اما بسیاری از مشاغل اضافی را رها خواهند کرد و سال ها طول خواهد کشید تا دوباره به سوددهی برسند. [ ۴]
نیاز به تحول را در مورد نمونه مشهور Blockbuster LLC می توان درک کرد؛ مجموعه ای که در اوایل دهه ۲۰۰۰ یک نهاد جهانی با فروشگاه های کرایه ویدئو در سراسر ایالات متحده و دیگر کشورهای جهان بود، اما با ظهور نتفلیکس و دیگر رقبای مشابه از حدود سال ۲۰۰۵ پیشرفتش به قهقرا رفت. علت این بود که نتفلیکس و سایرین از فناوری های نوپدید بر بستر وب استفاده کردند و اشتهای مشتریان برای کرایه ویدئو در کوتاه زمانی به خاموشی گرایید. قدرت فناوری های دیجیتال و تحول حاصل از آنها از منظر ایجاد اختلال در کسب وکارها را می توان در تحول آمازون از کتابفروشی آنلاین به تجارت الکترونیکی مشاهده کرد که حتی موجب بازتعریف صنعت خرده فروشی شد. [ ۳]
wiki: تحول دیجیتال