تحلیل اس دبلیواوتی

دانشنامه عمومی

آنالیز SWOT ، تحلیل تکافت روشی تحلیلی برای دسته بندی عوامل مهم درونی و بیرونی اثرگذار بر سازمان و راهبردها و آینده های ممکن و شناسایی توانایی ها، کاستی ها، فرصت ها و تهدیدها است. [ ۱]
روش اس دبلیو اُتی که در فارسی با نام تحلیل سوات هم شناخته می شود یکی از ابزارهای برنامه ریزی استراتژیک است که برای ارزیابی وضعیت داخلی و خارجی یک سازمان استفاده می شود. اس دبلیواُتی در انگلیسی حروف اول کلمات قوت ( Strength ) ، ضعف ( Weakness ) ، فرصت ( Opportunity ) و تهدید ( Threat ) است. از این روش علاوه بر برنامه ریزی راهبردی به طور کلی در تحلیل وضعیت سازمان ها استفاده می شود. در واقع این تحلیل را باید ابزاری کارآمد برای شناسایی شرایط محیطی و توانایی درونی سازمان بدانیم، پایه و اساس این ابزار کارآمد در مدیریت استراتژیک و همین طور بازاریابی است. این تحلیل را علاوه بر SWOT در برخی متون به صورت TOWS نیز آورده اند. [ ۲]
این تکنیک اولین بار همان طور که از محتوای آن مشخص است در سیستم های نظامی و سپس در مدیریت صنعتی و کارخانه ها به کار برده می شد و کم کم از سال ۱۹۹۰ وارد سیستم های مدیریتی وبرنامه ریزی شد. مهم ترین ویژگی سوآت این است که می توان بدون نیاز به تحلیل های کمّی و محاسبات ریاضیاتی به تحلیل داده ها و تدوین راهبرد پرداخت درحالیکه سایر روش ها و تحلیل ها نیاز به آمار و اطلاعات کمّی و همچنین فرمول های پیچیده ریاضی دارند. این تکنیک به سادگی و با استفاده از روش های کیفی امکان استفاده از یافته ها و اطلاعات را فراهم می سازد. [ ۳]
در برنامه ریزی راهبردی، به ترتیب چشم انداز، رسالت، اهداف، راهبردها، عناوین برنامه ها و فعالیت ها برای سازمان یا تشکل مورد نظر تعریف می گردد. چشم انداز و رسالت بر مبنای نظر بالاترین مرجع تصمیم گیر ( که می توان اساسنامه مصوب مجمع عمومی در نظر گرفت ) تعیین می شود. اهداف نیز بر اساس رسالت تعیین شده مشخص می شود. در واقع رسالت یا مأموریت، وظایف کلی و دور نمای فعالیت های تشکل را مشخص می کند و اهداف، مسیرهای رسیدن به این رسالت می باشد. برای تعیین راهبردها، ابتدا نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و تهدیدها با نگاهی به فضای داخلی و عوامل بیرونی بررسی می شود که بر مبنای آن و با استفاده از ماتریس SWOT، راهبردها استخراج می شود:
هر راهبرد در زیر مجموعه یکی از اهداف، روش رسیدن به هدف را مشخص می سازد. شناسایی ذی نفع های درونی و بیرونی نیز به شناسایی عوامل کمک می نماید. پس از آن برای رسیدن به هر راهبرد، برنامه هایی مشخص می شود که لازم است زمانبندی و بودجه گذاری آن ها نیز انجام شود.
عکس تحلیل اس دبلیواوتیعکس تحلیل اس دبلیواوتی
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس