تحفه الترک فی ما یجب ان یعمل فی الملک

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تحفة الترک فی ما یجب ان یعمل فی الملک (کتاب). «تحفة الترک فی ما یجب ان یعمل فی الملک»، به زبان عربی، یک اثر سیاسی از دوران ممالیک، از نجم الدین طرسوسی، قاضی القضات حنفیان در دمشق (م ۷۵۸/ ۱۳۵۷)، است.
این رساله، جز آنکه یک اثر سیاسی محسوب می شود، یکی از اسناد مهم نزاع های فکری و سیاسی دو مذهب مهم در دنیای اسلامی؛ یعنی مذهب شافعی و حنفی است. عنوان کتاب، خود گویای این نگرش مؤلف است که مذهب حنفی برای ترکان مملوک حاکم، کارسازتر از مذهب شافعی یا حنبلی و مالکی می باشد. افزون بر اینها، به تناسب، آگاهی های جالبی هم از ساختار نظام سیاسی و اجتماعی دوره ممالیک به دست می دهد.

[ویکی فقه] تحفه الترک فی ما یجب ان یعمل فی الملک (کتاب). «تحفة الترک فی ما یجب ان یعمل فی الملک»، به زبان عربی، یک اثر سیاسی از دوران ممالیک، از نجم الدین طرسوسی، قاضی القضات حنفیان در دمشق (م ۷۵۸/ ۱۳۵۷)، است.
این رساله، جز آنکه یک اثر سیاسی محسوب می شود، یکی از اسناد مهم نزاع های فکری و سیاسی دو مذهب مهم در دنیای اسلامی؛ یعنی مذهب شافعی و حنفی است. عنوان کتاب، خود گویای این نگرش مؤلف است که مذهب حنفی برای ترکان مملوک حاکم، کارسازتر از مذهب شافعی یا حنبلی و مالکی می باشد. افزون بر اینها، به تناسب، آگاهی های جالبی هم از ساختار نظام سیاسی و اجتماعی دوره ممالیک به دست می دهد.
ساختار کتاب
نجم الدین طرسوسی ، در این کتاب، ضمن دوازده فصل به بیان مهم ترین مسائل سیاسی و حکومتی پرداخته است.
گزارش محتوا
کتاب یاد شده، یکی از آثار سیاسی مذهبی است که با نگرش فقهی و هم چنین بر اساس دریافت های دینی مؤلف از حکومت و نیز نگرش مصلحت گرای حنفی، در کنار صدها اثر دیگر در دنیای اسلام پدید آمده است، اما این اثر، امتیاز خاص خود را دارد و آن نشان دادن سازگاری بیشتر مذهب حنفی با امر حکومت و گستردگی حوزه قدرت سلطان و حتی مشروعیت او است. طبعا در کنار آن، به اشکال های موجود در فقه شافعی ، در همین زمینه پرداخته است.
← فصل اول
...

[ویکی نور] تحفة الترک فی ما یجب ان یعمل فی الملک، به زبان عربی، یک اثر سیاسی از دوران ممالیک، از نجم الدین طرسوسی، قاضی القضات حنفیان در دمشق(م 758 / 1357)، است.
این رساله، جز آنکه یک اثر سیاسی محسوب می شود، یکی از اسناد مهم نزاع های فکری و سیاسی دو مذهب مهم در دنیای اسلامی؛ یعنی مذهب شافعی و حنفی است. عنوان کتاب، خود گویای این نگرشِ مؤلف است که مذهب حنفی برای ترکانِ مملوک حاکم، کارسازتر از مذهب شافعی یا حنبلی و مالکی می باشد. افزون بر اینها، به تناسب، آگاهی های جالبی هم از ساختار نظام سیاسی و اجتماعی دوره ممالیک به دست می دهد.
نجم الدین طرسوسی، در این کتاب، ضمن دوازده فصل به بیان مهم ترین مسائل سیاسی و حکومتی پرداخته است.
کتاب یاد شده، یکی از آثار سیاسی - مذهبی است که با نگرش فقهی و هم چنین بر اساس دریافت های دینی مؤلف از حکومت و نیز نگرش مصلحت گرای حنفی، در کنار صدها اثر دیگر در دنیای اسلام پدید آمده است، اما این اثر، امتیاز خاصِ خود را دارد و آن نشان دادن سازگاری بیشتر مذهب حنفی با امر حکومت و گستردگی حوزه قدرت سلطان و حتی مشروعیت او است. طبعاً در کنار آن، به اشکال های موجود در فقه شافعی، در همین زمینه پرداخته است.
نخستین فصل رساله، درباره صحت و درستی سلطنت ترکان مملوک و اثبات این نکته است که برای مشروعیت سلطنت، شرایطی از قبیل اجتهاد، قریشی بودن و عادل بودن، لازم نیست. وی، در آغاز این فصل می نویسد: ابوحنیفه و اصحاب وی برآنند که: «لا یشترط فی صحة تولیة السلطان ان یکون قرشیا و لا مجتهدا و لا عادلا»؛ بنا بر این، سلطان ترک، چه عادل و چه ظالم می تواند سلطان باشد، دلیلش هم این است که مردم پس از امام علی (ع) زیر بار حکومت معاویه رفتند.

پیشنهاد کاربران

بپرس