تحفه الاحباب و بغیه الطلاب

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تحفة الاحباب و بغیة الطلاب (کتاب). تحفة الاحباب و بغیة الطلاب فی الخطط و المزارات و البقاع المبارکات، اثر نورالدین علی بن احمد السخاوی الحنفی که در سال ۱۴۰۶ ق. به زبان عربی نگارش یافته است. نویسنده در مقدمه اش بر کتاب در بیان سبب نگارش چنین می نویسد که کتاب یکی از اساتیدش- بدون این که نامی از او و یا اثرش ببرد- دستخوش تحریفات مستسنخین شده است و لذا تصمیم به تحریر مجدد آن می گیرد.
اگر چه فصل بندی و تبویب خاصی بر کتاب حاکم نیست و ترتیب مطالب به تصریح نویسنده؛ همانند کتاب الکواکب السیارة فی ترتیب الزیارة (ت ۸۰۴ ق) است، اما می توان مطالب کتاب را در سه عنوان دسته بندی نمود:۱- تراجم و شرح احوال شهداء و علما و خطباء.۲- قبور و مزارات.۳- بقاع متبرکه.

[ویکی نور] تحفة الاحباب و بغیة الطلاب فی الخطط و المزارات و البقاع المبارکات، اثر نورالدین علی بن احمد السخاوی الحنفی که در سال 1406ق. به زبان عربی منتشر شدهاست. نویسنده در مقدمه اش بر کتاب در بیان سبب نگارش چنین می نویسد که کتاب یکی از اساتیدش - بدون این که نامی از او و یا اثرش ببرد - دستخوش تحریفات مستسنخین شده است و لذا تصمیم به تحریر مجدد آن می گیرد.
اگر چه فصل بندی و تبویب خاصی بر کتاب حاکم نیست و ترتیب مطالب به تصریح نویسنده؛ همانند کتاب الکواکب السیارة فی ترتیب الزیارة(ت 804ق) است، اما می توان مطالب کتاب را در سه عنوان دسته بندی نمود:
در مورد مزار نویسی به عنوان شاخه ای از تاریخ نویسی محلی به نام مزارات، شاید اولین اثر در باب مزارات از شیخ ابوشجاع محمد بن سعدان مقاریضی(متوفی 509ق1116/م) باشد. قبل از آن ابوالحسن دیلمی(متوفی 371ق981/م) به نحوی این مسأله را مورد توجه قرار داده بود. کتاب لحنی مداحانه و مملو از کشف و شهود و روایات کرامات گونه دارد.
پس از مقدمه، مزارات شهر قاهره، دمشق و اطراف آن را نام برده و به موقعیت هر کدام از این مزارات و مختصری از تاریخ بنای آنها و مدفونان در آنها با منسوبان به آن محل اشاره می کند. وی بعضی از مدفونان یا منسوبان به این مزارات یا محل مزارات را فقط نام برده یا به صورت مختصر معرفی کرده است، ولی در مورد برخی نیز به طور مفصل آورده و آثار و تألیفات آنها را ذکر کرده است.
نویسنده کتاب را با این عبارت آغاز کرده است: نبی(ص) قبور را زیارت می کرد و زیارت قبور را پس از نهی از آن اجازه داده و فرمود: «قبور را زیارت کنید چراکه زیارت قبور تذکر آخرت است». یکی از شبهات وهابیت، شبهه شرک آلود بودن زیارت قبور است، که مؤلف با این کلام شریف درصدد رد این ادعای باطل بر آمده است. او در ادامه باز هم تأکید می کند که زیارت قبور سنت است و فاعلش مثاب می باشد. البته شایسته است که زائر به کلام و سخن خیر و مشروع لب بگشاید و بر قبور ننشیند و آن را مانند قبله قرار ندهد.

[ویکی فقه] تحفه الاحباب و بغیه الطلاب (کتاب). تحفة الاحباب و بغیة الطلاب فی الخطط و المزارات و البقاع المبارکات، اثر نورالدین علی بن احمد السخاوی الحنفی که در سال ۱۴۰۶ ق. به زبان عربی نگارش یافته است. نویسنده در مقدمه اش بر کتاب در بیان سبب نگارش چنین می نویسد که کتاب یکی از اساتیدش- بدون این که نامی از او و یا اثرش ببرد- دستخوش تحریفات مستسنخین شده است و لذا تصمیم به تحریر مجدد آن می گیرد.
اگر چه فصل بندی و تبویب خاصی بر کتاب حاکم نیست و ترتیب مطالب به تصریح نویسنده؛ همانند کتاب الکواکب السیارة فی ترتیب الزیارة (ت ۸۰۴ ق) است، اما می توان مطالب کتاب را در سه عنوان دسته بندی نمود:۱- تراجم و شرح احوال شهداء و علما و خطباء.۲- قبور و مزارات.۳- بقاع متبرکه.
گزارش محتوا
در مورد مزار نویسی به عنوان شاخه ای از تاریخ نویسی محلی به نام مزارات، شاید اولین اثر در باب مزارات از شیخ ابوشجاع محمد بن سعدان مقاریضی (متوفی ۵۰۹ ق/ ۱۱۱۶ م) باشد. قبل از آن ابوالحسن دیلمی (متوفی ۳۷۱ ق/ ۹۸۱ م) به نحوی این مساله را مورد توجه قرار داده بود. کتاب لحنی مداحانه و مملو از کشف و شهود و روایات کرامات گونه دارد.
← مزارات قاهره و دمشق
پاورقی کتاب به قلم نویسنده می باشد. تنها فهرست مطالب در پایان کتاب دیده می شود.

پیشنهاد کاربران

بپرس