[ویکی فقه] تحریف به نقصان به تحریف لفظیِ ناشی از حذف بعضی از الفاظ قرآن اطلاق می شود.
تحریف به نقصان، از اقسام تحریف لفظی و مقابل تحریف به زیادت بوده و به این معنا است که آن چه امروز در قرآن وجود دارد، کمتر از آن چیزی است که بر قلب پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم نازل شده است؛ یعنی بعضی از آیات و یا سوره ها از بین رفته و ضبط نشده است. تحریفی که میان علما مورد بحث می باشد، همین نوع از تحریف است.
پیشینه قائلین تحریف به نقصان
اولین کسی که معتقد به این نوع از تحریف شد « بخاری » بود که در «صحیح» خود ادعا کرد «عمر» می گوید: آیه ای در قرآن کریم بوده است مبنی بر این که پیرمرد و پیرزن زانی را باید سنگ سار نمود.و به دنبال بخاری، «مسلم» هم در «صحیح» خود روایتی از عایشه نقل می کند که آیه ای در قرآن وجود داشت که بیان می کرد: اگر طفلی ده بار از دایه ای شیر بخورد، رضاع شرعی حاصل می شود و بعد آیه ای دیگر آمد که اگر پنج نوبت شیر دهید کافی است. اما این ناسخ و منسوخ در قرآن فعلی وجود ندارد. نظر مشهور علمای اهل تسنن و شیعه آن است که چنین تحریفی وجود ندارد.
تحریف به نقصان، از اقسام تحریف لفظی و مقابل تحریف به زیادت بوده و به این معنا است که آن چه امروز در قرآن وجود دارد، کمتر از آن چیزی است که بر قلب پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم نازل شده است؛ یعنی بعضی از آیات و یا سوره ها از بین رفته و ضبط نشده است. تحریفی که میان علما مورد بحث می باشد، همین نوع از تحریف است.
پیشینه قائلین تحریف به نقصان
اولین کسی که معتقد به این نوع از تحریف شد « بخاری » بود که در «صحیح» خود ادعا کرد «عمر» می گوید: آیه ای در قرآن کریم بوده است مبنی بر این که پیرمرد و پیرزن زانی را باید سنگ سار نمود.و به دنبال بخاری، «مسلم» هم در «صحیح» خود روایتی از عایشه نقل می کند که آیه ای در قرآن وجود داشت که بیان می کرد: اگر طفلی ده بار از دایه ای شیر بخورد، رضاع شرعی حاصل می شود و بعد آیه ای دیگر آمد که اگر پنج نوبت شیر دهید کافی است. اما این ناسخ و منسوخ در قرآن فعلی وجود ندارد. نظر مشهور علمای اهل تسنن و شیعه آن است که چنین تحریفی وجود ندارد.
wikifeqh: تحریف_به_نقصان