تحدی کنندگان

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] پدیده «اینترنت» از پدیده های مفید و سودمندی است که جهان را به صورت دهکده واحدی و بلکه اطاق بزرگی درآورده که همه انسانها می توانند در یک زمان با یکدیگر تماس برقرارکنند و چهره ی یکدیگر را ببینند و سخنانشان را بشنوند. ولی با این اعتراف که یک پدیده ای است دو لبه، که در عین مفید بودن می تواند خطرناک نیز باشد. که یکی از آن خطرات خطر مدعیان تحدی می باشد.
پدیده «اینترنت» از پدیده های مفید و سودمندی است که جهان را به صورت دهکده واحدی و بلکه اطاق بزرگی درآورده که همه انسانها می توانند در یک زمان با یکدیگر تماس برقرارکنند و چهره ی یکدیگر را ببینند و سخنانشان را بشنوند. ولی با این اعتراف که یک پدیده ای است دو لبه، که در عین مفید بودن می تواند خطرناک نیز باشد.با توجه به این اصل بر دانشمندان بزرگ اسلام وظیفه است که در عین بهره گیری از این پدیده عصر حاضر، که موجب گستردگی ارتباطات و تبادل اطلاعات و رشد و ارتقاء علوم و فن آوری ها و... شده و اذهان را به سوی خود کشانده است، و خردها را مبهوت ساخته، مراقب سمپاشیها و دروغ پردازیهای دشمنان اسلام و تشیع نیز باشند.با اینکه از عمر این پدیده چند صباحی بیش نمی گذرد، ولی طیف استعمار که بیشتر در متزلزل ساختن باورهای جوانان ماست از طریق مختلف وارد شده و هجوم فرهنگی همه جانبه را آغاز کرده تا آنجا که به فکر افتاده به میدان تحدی قرآن بیاید و به گمان خام، نظیر آن را عرضه بدارد و از این طریق مسلمانان را خلع سلاح کند.افرادی بی مایه، با سر هم کردن جمله های بظاهر شبیه جمله های قرآن، با اقتباس از جمله ها و آیات قرآن، به فکر افتاده اند که ۴ سوره مانند سوره های قرآن، تنظیم و ارائه کنند و بگویند ما ۴ سوره مانند سوره های قرآن را آوردیم و به تحدی قرآن پایان بخشیدیم!! !خداوند متعال در قرآن مجید، از منکران می خواهد که مانند آن را بیاورند، آنجا که می فرماید:فلیاتوا بحدیث مثله ان کانوا صادقین. «مانند قرآن را بیاورید اگر راستگو هستید».درجای دیگر نرخ تحدی را پایین می آورد و یادآور میشود که فقط ده سوره مانند سوره های قرآن بیاورید، چنان که می فرماید: ام یقولون افتراه قل فاتوا بعشر سور مثله مفتریات وادعوا من استطعتم من دون الله ان کنتم صادقین. «بلکه میگویند این قرآن به خدا به عنوان دروغ بسته شده، پیامبر به آنان بگو ده سوره مانند سوره های دروغین آن بیاورید».و در آخرین مرحله تحدی نرخ را بیشتر پایین آورده و به یک سوره اکتفا ورزیده، چنان که می فرماید:وان کنتم فی ریب مما نزلنا علی عبدنا فاتوا بسورة من مثله وادعوا شهداءکم من دون الله ان کنتم صادقین. «بگو اگر در آنچه که بر بنده خود نازل کردیم تردید دارید، برخیزید مانند سوره ای از سوره آن را بیاورید».بر این اساس باید دید مقصود از تحدی با کل قرآن یا ده سوره یا یک سوره از سوره های آن چیست؟
مقصود از مبارزه با قرآن
مقصود از مبارزه با قرآن، این است که فردی یا افرادی، با شیوه های جدید و انشای نو، مفاهیم و مقاصد عالی را در جمله ها و کلماتی بریزند که از نظر شیرینی و حلاوت و جذابیت و کشش، بسان آیات قرآن باشد، به گونه ای که اگر این دو در کنار هم گذاشته شوند، بگویند نظیر آن را آورده است.مثلا بر فرض اگر سوره کوثر جزء قرآن نبوده و بشری آن را در زمان پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) یا پس از او عرضه می کرد این یک نوع مبارزه با قرآن بود، و اما اقتباس جمله هایی از قرآن و ردیف کردن یک رشته الفاظ و مفاهیم پوچ به سبک ظاهری قرآن، یقینا تحدی نیست.اگر بنا بود چنین دست و پازدن هایی تحدی حساب شود، قرنها از این نوع تحدی ها صورت گرفته است ولی احدی برای آنها ارزش قایل نشده و نمی باشد.مسیلمه کذاب نخستین کسی است که به فکر مبارزه با قرآن افتاده بود، او پس از ایمان به پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) از این آیین برگشت، و ادعای نبوت نمود و به پیامبر نامه ای به شرح زیر نوشت:(من مسیلمة رسول الله الی محمد رسول الله. سلام علیک اما بعد، فانی قد اشرکت فی الامر معک، و ان لنا نصف الارض و لقریش نصف الارض ولکن قریشا قوم یعتدون).ما، خواننده گرامی را از ترجمه این جمله ها بی نیاز می دانیم، زیرا روی سخن در این مقاله با کسانی است که با زبان عربی آشنایی دارند.پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلّم در پاسخ او نوشت:(بسم الله الرحمن الرحیممن محمد رسول الله الی مسیلمة الکذاب. السلام علی من اتبع ا لهدی. اما بعد؛ (... ان الارض لله یورثها من یشاء من عباده والعاقبة للمتقین) ) حال آیه ای را که پیامبر مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) برای او نوشت، با جمله ای که او به عنوان تحدی آورده است مقایسه کنید، فقط یک شباهت ظاهری مختصری دارند و الا چه از نظر مضمون و محتوا و چه از نظر بلاغت و فصاحت و رفعت کلام قابل قیاس نیست.مسیلمه بار دیگر برای تحدی به فکر افتاد تا کلماتی سر هم نماید، که جمله های آن شبیه سوره اعلی باشد، ولی فاصله سخن او با سوره اعلی آن چنان زیاد است که هرگز با هم اشتباه نمی شوند، قرآن میفرماید:سبح اسم ربک الاعلی• الذی خلق فسوی• والذی قدر فهدی• والذی اخرج المرعی• فجعله غثاء احوی. ولی او در مقابل، این چنین گفت: «لقد انعم الله علی الحبلی، اخرج منها نسمه تسعی، بین صفاق و خشا» آنچه که نویسندگان مسیحی به عنوان تحدی در این سوره یادآور شده اند دست کم از بافته های مسیلمه کذاب و دیگر همفکران او نیست.آنان تصور می کنند که تنها وزن و آهنگ و وجود فواصل بین دو جمله در تحدی کافی است، در حالی که از دیگر شرایط تحدی که همان رفعت معانی و شیرینی جمله ها و جذابیت کلام است کاملا غافلند و لذا این نوع ترهات را نوعی تحدی تلقی می کنند.باز ما در اینجا نمونه ای از به اصطلاح تحدی های عصر حاضر را می آوریم تا روشن شود هر نوع تحدی به صورت حفظ وزن و فواصل، تحدی واقعی نیست.قرآن کریم در بیان واقعه ی قیامت، چنین بیان می کند:الحاقة ما الحاقة• وما ادراک ما الحاقة. در جای دیگر می فرماید:القارعة• ما القارعة• وما ادراک ما القارعة. اکنون این جمله ها را با جمله های زیر که ساخته و پرداخته ی اندیشه و مغزهای خام، پس از درگذشت رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) است مقایسه نمایید:«الفیل، وما ادراک ما الفیل، له وبیل، وخرطوم طویل».با توجه به این مقدمه کوتاه، ما به نقل این سوره های مجعوله می پردازیم و به روشنی ثابت می کنیم که بیشتر جمله های آنها، اقتباس از قرآن و باقی مانده نیز یک رشته جمله های بی معنا است که به هم وصل شده و خواسته اند از قرآن تقلید نمایند.
تحدی با قرآن در اینترنت
مدتی قبل، یک شرکت آمریکایی به نام «آمریکا آنلاین» با اقدامی شیطنت آمیز، جهت معارضه با قرآن کریم، به اصطلاح سوره هایی را با نامهای «مسلمون، تجسد، وصایا و ایمان» با تقلید و تحریف آیات قرآن و با مضامین باطل و خرافی بر روی شبکه اینترنت عرضه کرد که با واکنش شدید مجامع اسلامی از جمله دانشگاه الازهر و برخی نویسندگان عرب مسلمان مواجه، و نهایتا تعطیل شد.اخیرا سایت دیگری متعلق به یک شرکت انگلیسی به نام Suralikeit. UK اقدام به ارایه و نشر همان صفحات چهارگانه کرده و در بیانیه ی موذیانه ای با مظلوم نمایی، این اقدام را پاسخی به تحدی قرآن دانسته و ضمن تقسیم بندی مسلمانان به معتدل و افراطی، ادعا نموده که معتدلها از این صفحات استقبال و افراطیها با آن شدیدا برخورد کرده اند.چنان که پیش از این اشاره شد، باید توجه داشت که در طول تاریخ حیات اسلام عزیز، افراد پر مدعا لکن جاهل و کم خرد، به فکر معارضه با قرآن افتاده و برای عملی ساختن کار خود جملاتی را از خود قرآن تقلید و سرقت نموده در حالیکه بعضی از الفاظش را تغییر داده، یک سری مهملات را سر هم نموده به عنوان تحدی با قرآن، عرضه کرده و خود را مفتضح و ذلیل ساخته اند.این صفحات چهارگانه نیز شبیه آنها است، که نویسنده این صفحات با تقلید از قرآن عزیز، و سرقت و مونتاژ ناشیانه و مضحک، که بیشتر به یک شوخی و طنز شبیه است تا تحدی عالمانه و علمی، با تغییر الفاظ و ضمیرهای آیات شریفه آن، و با به کار گرفتن آیات و الفاظی که معمولا یک یا دو بار در قرآن آمده است، یک سری مطالب و جملات خرافی و باطلی را سر هم کرده، به خیال باطل خود به عنوان معارضه با قرآن، به شبکه اینترنت عرضه کرده است. لکن هر کس مقداری با قرآن آشنایی داشته باشد، می فهمد که این تحریف قرآن است نه معارضه.راستی نویسنده این صفحات چهارگانه تا اینجا هم تشخیص نداده است که اگر یک نفر شاعر و یا نویسنده ای بخواهد با گفتاری در مقام معارضه بیاید، باید در مقابل آن، کلامی بیاورد که با داشتن استقلال در الفاظ و ترکیب و اسلوب مخصوص به خود، یا حداقل در یک جهت و در یک هدف با آن متحد و یکسان باشد؟! معنای معارضه این نیست که شخص در مقام معارضه با یک کلام فصیح از اسلوب و ترکیب آن، تقلید کند و تنها بعضی از الفاظ و کلمات آن را تغییر دهد و جمله دیگری از آن بسازد و نام این عمل را معارضه بگذارد.اگر معنای معارضه این باشد، می توان با هر کلامی معارضه نمود، و این آسانترین راه برای اعرابی بود که با پیامبر عزیز اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) معاصر بودند، ولی چون آنها با اسلوب معارضه آشنا بودند و رموز بلاغت قرآن را درک می کردند به همین جهت زیر بار معارضه با قرآن نرفتند و بر عجز و ناتوانی خویش اعتراف نمودند، عده ای ایمان آورده و عده ای دیگر آن را به سحر و جادو نسبت داده و گفتند: (ان هذا الا سحر یؤثر) .، گذشته از این، چگونه می توان این جملات را که آثار تکلف و تصنع در آنها نمایان است را با قرآن مقایسه نمود؟! ! که بتواند مثل قرآن و یا سوره ای از سوره های آن را بیاورد، زیرا قدرت و توانایی بر مواد و الفاظ هیچگاه مستلزم توانایی بر ترکیبات نخواهد بود.چگونه می توان ادعا نمود که تمام افراد بشر می توانند کاخهای مجللی را بسازند، به این دلیل که همه آنها توانایی آن را دارند که آجری را در ساختمانی کار بگذارند؟! !به این دلیل که همه عربها می توانند یکایک کلمات و مفردات این قصاید و خطبه ها را تلفظ کنند و نیز چگونه می توان گفت، هر عرب زبانی توانایی ایراد خطبه ها و انشای قصیده های فصیح و بلیغ را دارد.کوتاه سخن اینکه: در طول تاریخ، دشمنان اسلام بالاخص دستگاه مسیحیت و استکبار جهانی هزینه های سنگینی را متحمل شده و پولهای گزافی را صرف کرده اند تا بلکه بتوانند از عظمت اسلام و مسلمانان بکاهند و مقام الهی و ارجمند پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) و قرآن مجید را حقیر جلوه دهند، این مبارزه همچنان ادامه داشته بلکه با شدت عمل بیشتر به صورت یک برنامه منظم و گسترده ای انجام می شود.این تلاش های مذبوحانه، جز رسوایی آنان، چیزی دیگر را به دنبال نخواهد داشت.
نقد نظریه ی مدعیان تحدی
...

پیشنهاد کاربران

بپرس