تجزیه و تحلیل یا واکاوش[ ۱] ( به انگلیسی: Analytics ) محاسباتی نظام مند داده ها یا آمار است[ ۲] که برای کشف، تفسیر و بررسی ارتباط الگوهای معنی دار در داده ها استفاده می شود. Analytics همچنین مستلزم استفاده از الگوهای داده محور برای تصمیم گیری مؤثر است. تجزیه و تحلیل می تواند در مناطق غنی از اطلاعات ثبت شده ارزشمند باشد. Analytics به کاربرد همزمان آمار، برنامه نویسی رایانه ای و تحقیقات در عملیات برای بررسی عملکرد کمی متکی است.
ممکن است سازمان ها برای توصیف، پیش بینی و بهبود عملکرد تجاری، از داده های تجاری Analytics استفاده کنند. به طور خاص، زمینه های Analytics شامل تجزیه و تحلیل پیش بینی، تجزیه و تحلیل توصیفی، مدیریت تصمیم گیری شرکتی، تجزیه و تحلیل شناختی، تجزیه و تحلیل داده های بزرگ، تجزیه و تحلیل خرده فروشی، تجزیه و تحلیل زنجیره تأمین، ذخیره سازی داده و بهینه سازی واحد ذخیره سهام، بهینه سازی بازاریابی و مدل سازی آمیخته بازاریابی، تجزیه و تحلیل وب، تجزیه و تحلیل تماس، تجزیه و تحلیل گفتار، اندازه گیری و بهینه سازی نیروی فروش، مدل قیمت گذاری و تبلیغات، علم پیش بینی، تجزیه و تحلیل نمودار، تجزیه و تحلیل ریسک اعتبار، و تجزیه و تحلیل تقلب باشد. از آنجا که Analytics می تواند به محاسبات گسترده ای نیاز داشته باشد ( به داده های بزرگ مراجعه کنید ) ، الگوریتم ها و نرم افزارهای مورد استفاده برای Analytics از جدیدترین روش های علوم کامپیوتر، آمار و ریاضیات استفاده می کنند. [ ۳]
تجزیه و تحلیل بر درک گذشته متمرکز است ( این که چه اتفاقی افتاد و چرا این اتفاق افتاد ) . Analytics بر روی اینکه چرا این اتفاق افتاده و در آینده چه اتفاقی می افتد، تمرکز دارد. [ ۴]
تجزیه و تحلیل داده ها یک زمینه چند رشته ای است. استفاده گسترده از مهارت های رایانه ای، ریاضیات، آمار، استفاده از تکنیک های توصیفی و مدل های پیش بینی برای به دست آوردن دانش ارزشمند از داده ها از طریق تجزیه و تحلیل مد نظر می باشد. بررسی داده ها برای ارائه پیشنهاد یا هدایت تصمیم گیری ریشه در زمینه تجارت استفاده می شود؛ بنابراین، Analytics چندان مربوط به تجزیه و تحلیل های فردی یا مراحل تجزیه و تحلیل نیست، بلکه کل روش را در نظر می گیرد. تمایل مشخصی به استفاده از اصطلاح تجزیه و تحلیل در تنظیمات تجاری وجود دارد. تجزیه و تحلیل متن در مقابل متن کاوی اصطلاحی عمومی تر برای تأکید بر این دیدگاه گسترده تر می باشد. استفاده از اصطلاح تجزیه و تحلیل پیشرفته، به طور معمول برای توصیف جنبه های فنی تجزیه و تحلیل استفاده می شود. به ویژه در زمینه های نوظهور مانند استفاده از تکنیک های یادگیری ماشینی مانند شبکه های عصبی، درخت تصمیم، رگرسیون لجستیک، تحلیل رگرسیون خطی تا چندگانه، طبقه بندی برای انجام مدل سازی پیش بینی انجام می شود. [ ۵] این همچنین شامل تکنیک های یادگیری ماشینی بدون نظارت مانند تجزیه و تحلیل خوشه ای، تجزیه و تحلیل مولفه های اصلی، تجزیه و تحلیل مشخصات تقسیم بندی و تجزیه و تحلیل ارتباطی می باشد.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفممکن است سازمان ها برای توصیف، پیش بینی و بهبود عملکرد تجاری، از داده های تجاری Analytics استفاده کنند. به طور خاص، زمینه های Analytics شامل تجزیه و تحلیل پیش بینی، تجزیه و تحلیل توصیفی، مدیریت تصمیم گیری شرکتی، تجزیه و تحلیل شناختی، تجزیه و تحلیل داده های بزرگ، تجزیه و تحلیل خرده فروشی، تجزیه و تحلیل زنجیره تأمین، ذخیره سازی داده و بهینه سازی واحد ذخیره سهام، بهینه سازی بازاریابی و مدل سازی آمیخته بازاریابی، تجزیه و تحلیل وب، تجزیه و تحلیل تماس، تجزیه و تحلیل گفتار، اندازه گیری و بهینه سازی نیروی فروش، مدل قیمت گذاری و تبلیغات، علم پیش بینی، تجزیه و تحلیل نمودار، تجزیه و تحلیل ریسک اعتبار، و تجزیه و تحلیل تقلب باشد. از آنجا که Analytics می تواند به محاسبات گسترده ای نیاز داشته باشد ( به داده های بزرگ مراجعه کنید ) ، الگوریتم ها و نرم افزارهای مورد استفاده برای Analytics از جدیدترین روش های علوم کامپیوتر، آمار و ریاضیات استفاده می کنند. [ ۳]
تجزیه و تحلیل بر درک گذشته متمرکز است ( این که چه اتفاقی افتاد و چرا این اتفاق افتاد ) . Analytics بر روی اینکه چرا این اتفاق افتاده و در آینده چه اتفاقی می افتد، تمرکز دارد. [ ۴]
تجزیه و تحلیل داده ها یک زمینه چند رشته ای است. استفاده گسترده از مهارت های رایانه ای، ریاضیات، آمار، استفاده از تکنیک های توصیفی و مدل های پیش بینی برای به دست آوردن دانش ارزشمند از داده ها از طریق تجزیه و تحلیل مد نظر می باشد. بررسی داده ها برای ارائه پیشنهاد یا هدایت تصمیم گیری ریشه در زمینه تجارت استفاده می شود؛ بنابراین، Analytics چندان مربوط به تجزیه و تحلیل های فردی یا مراحل تجزیه و تحلیل نیست، بلکه کل روش را در نظر می گیرد. تمایل مشخصی به استفاده از اصطلاح تجزیه و تحلیل در تنظیمات تجاری وجود دارد. تجزیه و تحلیل متن در مقابل متن کاوی اصطلاحی عمومی تر برای تأکید بر این دیدگاه گسترده تر می باشد. استفاده از اصطلاح تجزیه و تحلیل پیشرفته، به طور معمول برای توصیف جنبه های فنی تجزیه و تحلیل استفاده می شود. به ویژه در زمینه های نوظهور مانند استفاده از تکنیک های یادگیری ماشینی مانند شبکه های عصبی، درخت تصمیم، رگرسیون لجستیک، تحلیل رگرسیون خطی تا چندگانه، طبقه بندی برای انجام مدل سازی پیش بینی انجام می شود. [ ۵] این همچنین شامل تکنیک های یادگیری ماشینی بدون نظارت مانند تجزیه و تحلیل خوشه ای، تجزیه و تحلیل مولفه های اصلی، تجزیه و تحلیل مشخصات تقسیم بندی و تجزیه و تحلیل ارتباطی می باشد.
wiki: تجزیه و تحلیل