تثلیث مقدس عنوان اثری است که توسط ال گرکو، نقاش شیوه گرای اسپانیایی، در سال ۷۸ - ۱۵۷۷ کشیده شده است. این تابلو یکی از آثار مجموعه ای است که برای کلیسای سانتو دومینگو ال آنتیگو کشیده شده بود. این اثر اکنون در موزه دل پرادو در مادرید نگهداری می شود.
تاثیر میکلانژ، دورر و تادئو زوکارو در ترکیب بندی و مضمون این اثر، و هم چنین در رفتار و آناتومی فیگورها به چشم می خورد. هر چند این تأثیرپذیری در شکل گیری این اثر نقشی حیاتی دارد، اما اراده خلاقه گرکو، این نقاشی را تبدیل به شاهکاری بسیار شخصی شده و کمال یافته می کند. یکی از وجوهی که نشان دهنده نبوغ تصویری ال گرکو هستند، در این تصویر به چشم می خورد:احساسی از پیوستگی، امتداد یافتن فیگور به نحوی که گویی با فیگور دیگر یا با محیط اطراف یکپارچه شده است. این احساس، که بعدها تبدیل به یکی از عناصر ثابت زیبایی شناسی هنر ال گرکو شد، در این هنوز مراحل اولیه شکل گیری خود را می گذراند، و فقط در قسمت های کوچکی از سطح تصویر تأثیر می گذارد.
تنالیته ای خاکستری روی تمام سطح رنگ ها را پوشانیده است و به نظر می رسد که حتی تلالو و درخشندگی ای را که از تمام فرم ها ساطع می شود فرو می نشاند. گویی در تناقض با توان و استحکام فراوان اندام ها، نقاش می خواهد ادراکی از حضور مرگ را به ما بنمایاند، مرگ جسدی که در برابر ما برایش عزاداری می کنند.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفتاثیر میکلانژ، دورر و تادئو زوکارو در ترکیب بندی و مضمون این اثر، و هم چنین در رفتار و آناتومی فیگورها به چشم می خورد. هر چند این تأثیرپذیری در شکل گیری این اثر نقشی حیاتی دارد، اما اراده خلاقه گرکو، این نقاشی را تبدیل به شاهکاری بسیار شخصی شده و کمال یافته می کند. یکی از وجوهی که نشان دهنده نبوغ تصویری ال گرکو هستند، در این تصویر به چشم می خورد:احساسی از پیوستگی، امتداد یافتن فیگور به نحوی که گویی با فیگور دیگر یا با محیط اطراف یکپارچه شده است. این احساس، که بعدها تبدیل به یکی از عناصر ثابت زیبایی شناسی هنر ال گرکو شد، در این هنوز مراحل اولیه شکل گیری خود را می گذراند، و فقط در قسمت های کوچکی از سطح تصویر تأثیر می گذارد.
تنالیته ای خاکستری روی تمام سطح رنگ ها را پوشانیده است و به نظر می رسد که حتی تلالو و درخشندگی ای را که از تمام فرم ها ساطع می شود فرو می نشاند. گویی در تناقض با توان و استحکام فراوان اندام ها، نقاش می خواهد ادراکی از حضور مرگ را به ما بنمایاند، مرگ جسدی که در برابر ما برایش عزاداری می کنند.
wiki: تثلیث مقدس