تِتْلی، گلِن (۱۹۲۶- ۲۰۰۷م)(Tetley, Glen)
تِتْلی، گلِن
طراح رقص و رقصندۀ امریکایی. نخستین طراح رقصی که کوشید باله را با زبانِ رقص مدرن درآمیزد و در عین حال به هیچ یک از قراردادهای آن ها پای بند نماند. نمونۀ این تلفیق، بالۀ پیِروی ماه زده (پیِروی مجنون) (۱۹۶۲) براساس موسیقی شونبرگ است. در سال های دهۀ ۱۹۶۰ با تئاتر رقصِ هلند مرتبط بود و از ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۶ مدیر بالۀ اشتوتگارت بود، و اغلب با بالۀ رَمبرت کار می کرد، همچون بالۀ توفان (۱۹۷۹). در ۱۹۸۶، بالۀ آلیس را برای بالۀ ملیِ کانادا بر روی صحنه آورد که براساسداستان های سرزمین عجایبِ اثر لوئیس کارول بود، و پس از آن مشاور معاونتِ هنریِ کمپانیِ مذکور شد (۱۹۸۷). تِتلی در مقامِ رقصنده با مارتا گراهام از ۱۹۵۷ تا ۱۹۵۹، با تئاتر بالۀ امریکایی در ۱۹۶۰، و با بالۀ کمپانی رابینز در ۱۹۶۱ همکاری داشته است. ازجمله باله های اوست: درس تشریح (۱۹۶۴)، موتاسیون (۱۹۷۰، با هانس فون مانِن)، و آخر تابستان (۱۹۸۰).
تِتْلی، گلِن
طراح رقص و رقصندۀ امریکایی. نخستین طراح رقصی که کوشید باله را با زبانِ رقص مدرن درآمیزد و در عین حال به هیچ یک از قراردادهای آن ها پای بند نماند. نمونۀ این تلفیق، بالۀ پیِروی ماه زده (پیِروی مجنون) (۱۹۶۲) براساس موسیقی شونبرگ است. در سال های دهۀ ۱۹۶۰ با تئاتر رقصِ هلند مرتبط بود و از ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۶ مدیر بالۀ اشتوتگارت بود، و اغلب با بالۀ رَمبرت کار می کرد، همچون بالۀ توفان (۱۹۷۹). در ۱۹۸۶، بالۀ آلیس را برای بالۀ ملیِ کانادا بر روی صحنه آورد که براساسداستان های سرزمین عجایبِ اثر لوئیس کارول بود، و پس از آن مشاور معاونتِ هنریِ کمپانیِ مذکور شد (۱۹۸۷). تِتلی در مقامِ رقصنده با مارتا گراهام از ۱۹۵۷ تا ۱۹۵۹، با تئاتر بالۀ امریکایی در ۱۹۶۰، و با بالۀ کمپانی رابینز در ۱۹۶۱ همکاری داشته است. ازجمله باله های اوست: درس تشریح (۱۹۶۴)، موتاسیون (۱۹۷۰، با هانس فون مانِن)، و آخر تابستان (۱۹۸۰).
wikijoo: تتلی،_گلن_(۱۹۲۶)