[ویکی الکتاب] معنی تَبْیَضُّ: سفید می شود
ریشه کلمه:
بیض (۱۲ بار)
بیاض. سفیدی. اِبْیَضَّ از افعال آن است مثل و ابیض وصف است مثل بیضاء مؤنّث ابیض میباشد . بیض (به کسر اول) جمع ابیض است راغب گوید: به تخم مرغ به جهت سفید بودنش بیضه گویند و جمع ان بَیض (به فتح اول) است در وصف حوریان بهشتی آمده . از آیه ، بدست میآید که بینائی حضرت یعقوب از بین رفته بود، بعضیها گفتهاند با بیاض عین مقداری از بینائی باقی میماند، المیزان در ردّ این سخن گوید: آیه 93 همین سوره که میگوید: این پیراهن مرا ببرید و به صورت پدرم بیندازید که بینا میشود دلیل آنست که بینائی وی از بین رفته بود. مخفی نماند: آیه صریح است در اینکه سفیدی چشم یعقوب معلول حزن بود.. آمدن مژده یوسف نیز توأم با سرور بود لذا سرور سبب شده که به تدریج چشم حضرت یعقوب صحت یابد چنانکه آیه:93و96 از آن خبر میدهد علی هذا معجزهای در کار نبوده چشم یعقوب هم به کلّی از بین نرفته بوده، این یک مداوای عجیبی است که قرآن روشن میکند. گفتیم که درباره حوریان بهشتی آمده «کَاَنَّهُنَّ بَیْضٌ مَکْنُونٌ» نظیر این آیه، آیه و آیه است. جمله اسمیّه دالّ بر دوام است قهراً دالّ بر حال نیز میباشد اگر گفتیم: زید قائم است یعنی اکنون در حال قیام است، اگر جملههای اسمیّه را در سه آیه فوق دالّ بر حال بدانیم معنی این میشود که اکنون مانند تخم مرغ مکنوناند نتیجه این میشود: حوریان و غلمان فعلا مانند تخم مرغ مکنوناند و چنانکه تخم مرغ نهان در زیر سینه مرغ، چیزی در آن نیست و به تدریج مبدّل ب جوجه میشود، حوریان و غلمان نیز که از اعمال آدمی به وجود میآیند به تدریج مبدّل به حوری شده و در آخرت «حُورٌ مَقْصُوراتٌفی الْخِیامِ» میشوند. این حقیقت آن طور که در نظرم مانده از رفیق دانشمندم آقای رضوی نویسنده کتاب تجسّم عمل است.
ریشه کلمه:
بیض (۱۲ بار)
بیاض. سفیدی. اِبْیَضَّ از افعال آن است مثل و ابیض وصف است مثل بیضاء مؤنّث ابیض میباشد . بیض (به کسر اول) جمع ابیض است راغب گوید: به تخم مرغ به جهت سفید بودنش بیضه گویند و جمع ان بَیض (به فتح اول) است در وصف حوریان بهشتی آمده . از آیه ، بدست میآید که بینائی حضرت یعقوب از بین رفته بود، بعضیها گفتهاند با بیاض عین مقداری از بینائی باقی میماند، المیزان در ردّ این سخن گوید: آیه 93 همین سوره که میگوید: این پیراهن مرا ببرید و به صورت پدرم بیندازید که بینا میشود دلیل آنست که بینائی وی از بین رفته بود. مخفی نماند: آیه صریح است در اینکه سفیدی چشم یعقوب معلول حزن بود.. آمدن مژده یوسف نیز توأم با سرور بود لذا سرور سبب شده که به تدریج چشم حضرت یعقوب صحت یابد چنانکه آیه:93و96 از آن خبر میدهد علی هذا معجزهای در کار نبوده چشم یعقوب هم به کلّی از بین نرفته بوده، این یک مداوای عجیبی است که قرآن روشن میکند. گفتیم که درباره حوریان بهشتی آمده «کَاَنَّهُنَّ بَیْضٌ مَکْنُونٌ» نظیر این آیه، آیه و آیه است. جمله اسمیّه دالّ بر دوام است قهراً دالّ بر حال نیز میباشد اگر گفتیم: زید قائم است یعنی اکنون در حال قیام است، اگر جملههای اسمیّه را در سه آیه فوق دالّ بر حال بدانیم معنی این میشود که اکنون مانند تخم مرغ مکنوناند نتیجه این میشود: حوریان و غلمان فعلا مانند تخم مرغ مکنوناند و چنانکه تخم مرغ نهان در زیر سینه مرغ، چیزی در آن نیست و به تدریج مبدّل ب جوجه میشود، حوریان و غلمان نیز که از اعمال آدمی به وجود میآیند به تدریج مبدّل به حوری شده و در آخرت «حُورٌ مَقْصُوراتٌفی الْخِیامِ» میشوند. این حقیقت آن طور که در نظرم مانده از رفیق دانشمندم آقای رضوی نویسنده کتاب تجسّم عمل است.
wikialkb: تَبْیَض