تایپیت هیدرولیک

دانشنامه عمومی

تایپیت هیدرولیک یا هیدرولیک سوپاپ یا انگشتی هیدرولیک، قطعه ای است که برای پر کردن خلاصی بین میل سوپاپ و سوپاپ در موتورهای احتراق داخلی کاربرد دارد. انگشتی های معمولی سوپاپ نیاز به تنظیم دوره ای دارند تا فاصلهٔ کمی بین سوپاپ و انگشتی یا پیرو بادامک ایجاد کنند. این فاصلهٔ کم از چسبیدن قطعات به یکدیگر در اثر انبساط ایجاد شده توسط حرارت موتور جلوگیری می کند؛ اما قبل از رسیدن به دمای مطلوب موتور این فاصله می تواند منجر به کارکرد پر سر و صدا و افزایش استهلاک قطعاتی شود که به یکدیگر برخورد می کنند. تایپیت هیدرولیک برای جبران این خلاصی کوچک طراحی شده است و به سیستم سوپاپ اجازه می دهد تا بدون خلاصی کار کند –که منجر به کارکرد کم صداتر، عمر طولانی تر موتور و رفع نیاز به تنظیم دوره ای خلاصی سوپاپ می شود. هیدرولیک سوپاپ، که بین میل بادامک و هر یک از سوپاپ ها قرار گرفته، یک سیلندر فولادی است که یک پیستون درون آن قرار داده شده است. حرکت این پیستون از بیرون توسط یک فنر قوی محدود شده است. قسمت بیضی شکل میل بادامک به آرامی به هیدرولیک سوپاپ نیرو وارد می کند و هیدرولیک سوپاپ، این نیروی حرکتی را به دو روش به سوپاپ منتقل می کند:
• از طریق یک میل تایپیت که سوپاپ را توسط مکانیزم انگشتی به حرکت درمی آورد. یا
• در مورد میل سوپاپ بالاسری، با تماس مستقیم با انتهای سوپاپ یا توسط انگشتی.
روغن تحت فشار ثابت از طریق یک کانال روغن به یک سوراخ کوچک در بدنه استکانی به تایپیت هیدرولیک می رسد. هنگامی که سوپاپ موتور بسته است ( تایپیت در حال کار نیست ) ، تایپیت آزاد است تا با روغن پر شود. بادامکِ میل سوپاپ همزمان با آغاز مرحله بازکردن سوپاپ، پیستون داخل تایپیت را فشرده می کند و دریچه ورودی روغن را می بندد. روغن تقریباً غیرقابل فشرده شدن است، بنابراین فشار بیشتر به تایپیت در مرحله بازکردن سوپاپ آن را محکم تر می کند. وقتی که بادامکِ میل سوپاپ از نقطه اوج خود عبور می کند، فشار روی پیستونِ تایپیت کاهش می یابد، و فنر داخلی پیستون را به حالت خنثی بازمی گرداند تا تایپیت هیدرولیک دوباره بتواند با روغن پر شود. این بازه کوتاه حرکت پبستون درون تایپیت برای حذف تنظیم دائمی لقی کافی است.
تایپیت هیدرولیک به صورت گسترده در پیشرانه خودرو ها استفاده می شوند، اما در پیشرانه موتورسیکلت ها کمتر یافت می شوند. موتورسیکلت های ساخت هارلی دیویدسون و بوئل به طور سنتی از تایپیت هیدرولیک استفاده می کنند. موتورسیکلت های مدرن اغلب در دورهای بسیار بالا کار می کنند، در صورتی که تایپیت های هیدرولیک به طور قابل توجهی از استکانی تایپیت معمولی سنگین تر هستند، این باعث افزایش وزن در حال حرکت مجموعه سوپاپ شده که حداکثر دور موتور را محدود می کند. به علاوه تایپیت های هیدرولیک فضای بیشتری نسبت به تایپیت های معمولی اشغال می کنند که در سرسیلندر نسبتا کوچک موتورسیکلت ها این فضا وجود ندارد.
عکس تایپیت هیدرولیک
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس