تامایو، روفینو (۱۸۹۹ـ۱۹۹۱)(Tamayo, Rufino)
تامایو، روفینو
نقاش و چاپنقشگر مکزیکی. از مدرنیسم اروپایی، و هنر بومی پیشا کلمبی بهره برد، و لفّاظی و شیوۀ تصویرپردازی نسل گذشتۀ دیوارنگاران مکزیکی را وانهاد. نقاشی هایش که اغلب بر روی بوم اند، با رنگ های زنده و نقش های مرموز نیمه انتزاعیشان، عناصر پرتوان کوبیستی، اکسپرسیونیستی، و سوررئالیستی را باز می نمایند؛ همچون تابلوی زن های دست یافته به ماه (۱۹۴۶؛ موزۀ هنر کلیولند، اوهایو). تامایو دیوارنگاره های بسیار (۱۹۳۳ـ۱۹۷۷)، و نیز آثاری کوچک تر پدید آورد. دست مایه های آثارش ـ فرهنگ عامیانه، مردم، جانوران و گیاهان ـ همه از عشق او به میهنش، مکزیک، حکایت دارند، چنان که در تابلوی هندوانه ها (۱۹۶۸؛ موزۀ روفینو تامایو، مکزیکوسیتی) مشهود است. دیوارنگارۀ آتش آوردن پرومته برای انسان برای ساختمان یونسکو در پاریس، از آثار مهمی است که سفارش گرفت.
تامایو، روفینو
نقاش و چاپنقشگر مکزیکی. از مدرنیسم اروپایی، و هنر بومی پیشا کلمبی بهره برد، و لفّاظی و شیوۀ تصویرپردازی نسل گذشتۀ دیوارنگاران مکزیکی را وانهاد. نقاشی هایش که اغلب بر روی بوم اند، با رنگ های زنده و نقش های مرموز نیمه انتزاعیشان، عناصر پرتوان کوبیستی، اکسپرسیونیستی، و سوررئالیستی را باز می نمایند؛ همچون تابلوی زن های دست یافته به ماه (۱۹۴۶؛ موزۀ هنر کلیولند، اوهایو). تامایو دیوارنگاره های بسیار (۱۹۳۳ـ۱۹۷۷)، و نیز آثاری کوچک تر پدید آورد. دست مایه های آثارش ـ فرهنگ عامیانه، مردم، جانوران و گیاهان ـ همه از عشق او به میهنش، مکزیک، حکایت دارند، چنان که در تابلوی هندوانه ها (۱۹۶۸؛ موزۀ روفینو تامایو، مکزیکوسیتی) مشهود است. دیوارنگارۀ آتش آوردن پرومته برای انسان برای ساختمان یونسکو در پاریس، از آثار مهمی است که سفارش گرفت.
wikijoo: تامایو،_روفینو_(۱۸۹۹ـ۱۹۹۱)