[ویکی فقه] آثاری که با عنوان طبقات و رجال و تاریخ (رجال) پدید آمده، بخشی از تاریخ نگاری شیعه را شکل داده است.
علم رجال به مثابه روشی برای معرفت درجه وثوق راویان حدیث پدید آمد و نخست در خدمت فقه قرار گرفت و سپس در بررسی همه متون خبری که با سلسله اسناد عرضه می شد، به کار رفت. بدین منظور از سده های نخستین هجری کتاب هایی در شرح حال راویان و محدّثان تألیف شد که با مطالبی در باره جرح و تعدیل و احیاناً آثار و تألیفات آنان همراه بود.
فهرستی از کتب رجال
دو کتاب اخیر را در کنار آثاری که بعداً به منزله ذیل آن ها فراهم آمد، یعنی مَعالم العلماء ابن شهرآشوب و فهرست منتجب الدین علی بن عبیداللّه رازی (زنده در ۶۰۰)، می توان تاریخ فرهنگی شیعه از آغاز تا اواخر سده ششم دانست.
علم رجال به مثابه روشی برای معرفت درجه وثوق راویان حدیث پدید آمد و نخست در خدمت فقه قرار گرفت و سپس در بررسی همه متون خبری که با سلسله اسناد عرضه می شد، به کار رفت. بدین منظور از سده های نخستین هجری کتاب هایی در شرح حال راویان و محدّثان تألیف شد که با مطالبی در باره جرح و تعدیل و احیاناً آثار و تألیفات آنان همراه بود.
فهرستی از کتب رجال
دو کتاب اخیر را در کنار آثاری که بعداً به منزله ذیل آن ها فراهم آمد، یعنی مَعالم العلماء ابن شهرآشوب و فهرست منتجب الدین علی بن عبیداللّه رازی (زنده در ۶۰۰)، می توان تاریخ فرهنگی شیعه از آغاز تا اواخر سده ششم دانست.
wikifeqh: تاریخ_نگاری_طبقات_شیعیان