[ویکی نور] تاریخ الیعقوبی، اثر عربی احمد بن ابویعقوب بن جعفر بن وهب بن واضح یعقوبی (زنده در 292ق)، خلاصه ای است از تاریخ جهان، از آغاز تا اواسط سده سوم هجری ....
این اثر را به نام های «تاریخ کبیر»، «تاریخ عالم»، «تاریخ ابن واضح»، «أخبار العباسیة» و... نیز نامیده اند. زمان تألیف کتاب به درستی روشن نیست؛ برخی تألیف آن را مقدم بر «البلدان»، نوشته شده در سال 278ق دانسته اند ....
کتاب در دو جلد تنظیم شده و مطالب آن، مشتمل است بر تاریخ عمومی امم، ملوک و انبیا، تاریخ اسلام و خلفا تا سال 252ق و در واقع نوعی دایرةالمعارف تاریخی روزگار مؤلف بشمار می آید ....
این کتاب از نخستین تاریخ نامه های عمومی سال شمارانه است و یکی از مهم ترین ویژگی های آن، این است که مؤلف مطالب پیش از اسلام را موضوعی و مباحث پس از اسلام را سال شمارانه آورده است ....
جلد اول با داستان آفرینش آغاز می گردد که متأسفانه مقدمه این بخش، اکنون در دسترس نیست و به تاریخ پیامبران(ع) و اقوام گوناگون پیش از اسلام چون ایرانیان، اعراب، آشور، مردمان بابل، هندیان، یونانی ها و دیگر اقوام شناخته شده آن روز می پردازد.یعقوبی برای ذکر تاریخ پیامبران(ع)، از قرآن کریم و دیگر منابع اسلامی و حتی کتب عهدین، اقتباس هایی داشته است. وی در عین حال دیدگاهی نقّادانه به منابع تاریخی داشته و به صراحت برخی مطالب شایع تاریخی را در باب وقایع پیش از اسلام، غیر قابل اعتماد می خواند. او تنها به ذکر تاریخ سیاسی نپرداخته، بلکه به ذکر تاریخ فرهنگی، علمی و دینی ملل گوناگون نیز دست یازیده است ....
این اثر را به نام های «تاریخ کبیر»، «تاریخ عالم»، «تاریخ ابن واضح»، «أخبار العباسیة» و... نیز نامیده اند. زمان تألیف کتاب به درستی روشن نیست؛ برخی تألیف آن را مقدم بر «البلدان»، نوشته شده در سال 278ق دانسته اند ....
کتاب در دو جلد تنظیم شده و مطالب آن، مشتمل است بر تاریخ عمومی امم، ملوک و انبیا، تاریخ اسلام و خلفا تا سال 252ق و در واقع نوعی دایرةالمعارف تاریخی روزگار مؤلف بشمار می آید ....
این کتاب از نخستین تاریخ نامه های عمومی سال شمارانه است و یکی از مهم ترین ویژگی های آن، این است که مؤلف مطالب پیش از اسلام را موضوعی و مباحث پس از اسلام را سال شمارانه آورده است ....
جلد اول با داستان آفرینش آغاز می گردد که متأسفانه مقدمه این بخش، اکنون در دسترس نیست و به تاریخ پیامبران(ع) و اقوام گوناگون پیش از اسلام چون ایرانیان، اعراب، آشور، مردمان بابل، هندیان، یونانی ها و دیگر اقوام شناخته شده آن روز می پردازد.یعقوبی برای ذکر تاریخ پیامبران(ع)، از قرآن کریم و دیگر منابع اسلامی و حتی کتب عهدین، اقتباس هایی داشته است. وی در عین حال دیدگاهی نقّادانه به منابع تاریخی داشته و به صراحت برخی مطالب شایع تاریخی را در باب وقایع پیش از اسلام، غیر قابل اعتماد می خواند. او تنها به ذکر تاریخ سیاسی نپرداخته، بلکه به ذکر تاریخ فرهنگی، علمی و دینی ملل گوناگون نیز دست یازیده است ....
wikinoor: تاریخ_الیعقوبی