کلمه تاربوت ( תרבות ) در زبان عبری به معنای «فرهنگ» است. جنبش تاربوت شبکه ای از مدارس سکولار و عبری زبان در بخش هایی از سکونتگاه یهودیان سابق، به ویژه در لهستان، رومانی و لیتوانی بود. این موضوع در درجه اول بین جنگ های جهانی پدید آمد. برخی از مدارس وابسته به جنبش امروز به فعالیت خود ادامه می دهند و مدارس جدیدی در ایالات متحده و سایر مقاصد مهاجران از اروپای مرکزی و شرقی تأسیس شده است.
... [مشاهده متن کامل]
تاربوت شبکه ای از مؤسسات آموزشی عبری زبان بود که در دوره بین جنگ های جهانی در لهستانِ تازه استقلال یافته تأسیس شد. اولین کنفرانس ملی تاربوت لهستان در دسامبر ۱۹۲۱ در ورشو برگزار شد سرانجام شبکه تاربوت که توسط گروه های صهیونیستی حمایت می شد، مهدکودک، مدارس ابتدایی، مدارس متوسطه، حوزه های علمیه، نهادهای آموزش بزرگسالان، کتابخانه های امانت دهنده و یک مؤسسه انتشاراتی که مواد آموزشی، کتاب های درسی و نشریات کودکان را تولید می کرد، را دربر گرفت.
مدارس تاربوت در سال ۱۹۲۱ ۲۵۸۲۹ دانش آموز داشتند. ۳۷۰۰۰ در ۱۹۳۴–۱۹۳۵; و ۴۵۰۰۰ دانشجو تا سال ۱۹۳۹ در ۲۷۰ مؤسسه ثبت نام کردند. این عدد شامل حدود ۲۵٪ از کل دانش آموزان ثبت نام شده در مدارس یهودی در لهستان، و ۹٪ از کل جمعیت دانش آموزان یهودی لهستان است. برنامه درسی سکولار و شامل علوم پایه، علوم انسانی، و مطالعات عبری، از جمله تاریخ یهود بود.
زمانی که جنگ به فعالیت مدارس تاربوت اروپایی پایان داد، آنها مدتها از کمبود بودجه مزمن رنج می بردند. برخی یهودیان اروپایی از جمله شاعر حییم نحمان بیالیک و رهبران صهیونیست ناحوم سوکولوف و زیو ژابوتینسکی از کمیته توزیع مشترک یهودیان آمریکا درخواست کمک کردند.
با این وجود، برخی مدارس تاربوت در طول سال های جنگ به فعالیت خود ادامه دادند، یکی از این شعب در بخارای ازبکستان بود که به جمعیت زیادی از پناهندگان یهودی از لهستان تحت اشغال نازی ها خدمات رسانی می کرد. این مدرسه تا پایان جنگ تحت سرپرستی ناچوم شوچت ( به عبری: נחום שוחט ) کار می کرد. دانش آموزان فارغ التحصیل در آزمون های کارشناسی ارشد زیر نظر دولت درتبعید لهستان شرکت کردند و در نتیجه توانستند پس از جنگ به تحصیلات عالی خود ادامه دهند.
تاربوت با افزایش انتشارات محلی عبری زبان کودکان به تغییر محل انتشارات ادبیات عبری به فلسطین پاسخ داد، تغییری که در حوالی زمان تأسیس آن رخ داده بود.

... [مشاهده متن کامل]
تاربوت شبکه ای از مؤسسات آموزشی عبری زبان بود که در دوره بین جنگ های جهانی در لهستانِ تازه استقلال یافته تأسیس شد. اولین کنفرانس ملی تاربوت لهستان در دسامبر ۱۹۲۱ در ورشو برگزار شد سرانجام شبکه تاربوت که توسط گروه های صهیونیستی حمایت می شد، مهدکودک، مدارس ابتدایی، مدارس متوسطه، حوزه های علمیه، نهادهای آموزش بزرگسالان، کتابخانه های امانت دهنده و یک مؤسسه انتشاراتی که مواد آموزشی، کتاب های درسی و نشریات کودکان را تولید می کرد، را دربر گرفت.
مدارس تاربوت در سال ۱۹۲۱ ۲۵۸۲۹ دانش آموز داشتند. ۳۷۰۰۰ در ۱۹۳۴–۱۹۳۵; و ۴۵۰۰۰ دانشجو تا سال ۱۹۳۹ در ۲۷۰ مؤسسه ثبت نام کردند. این عدد شامل حدود ۲۵٪ از کل دانش آموزان ثبت نام شده در مدارس یهودی در لهستان، و ۹٪ از کل جمعیت دانش آموزان یهودی لهستان است. برنامه درسی سکولار و شامل علوم پایه، علوم انسانی، و مطالعات عبری، از جمله تاریخ یهود بود.
زمانی که جنگ به فعالیت مدارس تاربوت اروپایی پایان داد، آنها مدتها از کمبود بودجه مزمن رنج می بردند. برخی یهودیان اروپایی از جمله شاعر حییم نحمان بیالیک و رهبران صهیونیست ناحوم سوکولوف و زیو ژابوتینسکی از کمیته توزیع مشترک یهودیان آمریکا درخواست کمک کردند.
با این وجود، برخی مدارس تاربوت در طول سال های جنگ به فعالیت خود ادامه دادند، یکی از این شعب در بخارای ازبکستان بود که به جمعیت زیادی از پناهندگان یهودی از لهستان تحت اشغال نازی ها خدمات رسانی می کرد. این مدرسه تا پایان جنگ تحت سرپرستی ناچوم شوچت ( به عبری: נחום שוחט ) کار می کرد. دانش آموزان فارغ التحصیل در آزمون های کارشناسی ارشد زیر نظر دولت درتبعید لهستان شرکت کردند و در نتیجه توانستند پس از جنگ به تحصیلات عالی خود ادامه دهند.
تاربوت با افزایش انتشارات محلی عبری زبان کودکان به تغییر محل انتشارات ادبیات عبری به فلسطین پاسخ داد، تغییری که در حوالی زمان تأسیس آن رخ داده بود.
