تاثیر باغ ایرانی بر هنرهای دیگر

پیشنهاد کاربران

تأثیر باغ ایرانی بر سایر هنرها در ذهنیت ایرانی، باغ تصویری فراگیر دارد؛ به اندازه ای که قرن هاست به صورت بینشی درونی درآمده است و جزئی از فرهنگ آن به شمار می رود. باغ ها به بیانی، روح و مظهر طبیعت تلقی
...
[مشاهده متن کامل]
می گردند و در سر تا سرگیتی به مثابه رجعتی به اعتقادات باطنی می باشند. گاهی این بیان به صورت تصاویر گیاهان دیده می شود که به صورت اشاره ای به ظاهر معمولی و مکرر به گل ها نمایان می شود. این اشارات همچون گل های باغ های سنتی ایرانی، به صورت طبیعی و خودرو ظاهر می شوند. هنر ایرانی به طور کلی در استفاده از رنگ ها ( در معماری، نساجی، و حتی در مرکب هایی که در ساختن کتاب ها به کار می رفت ) پیشی گرفته است. در ایران، این رنگ در گل ها وجود دارد و کم و بیش به صورت مجزا در کاشی ها و موزاییک های گنبدها و دیوارها، در پارچه و در فرش هایی که به شکل باغ بافته شده بودند، ظاهر می شود. فرش های نفیسی که به نام ( چهارباغ ) بافته می شد، در دوران صفوی به اوج شهرت خود رسیدند. این فرش ها به طرح باغ اصیل ایرانی بودند و به دلیل علاقه پادشاهان آن دوران به چهارباغ این فرش ها هم گاهی به چهارقسمت و گاهی به قطعات کوچکتر تقسیم می شدند. نقش استخرهای اصلی و عمارت کلاه فرنگی در فرش، بافته می شد و انواع زیبایی از درختان و گل ها هم در آن به چشم می خورد و تصویر ماهی ها در کانال های آب و پرندگان در میان شاخ و برگ درختان آن نمایان بود. طبیعی است که باغ و پیوندهای پیچیده اش می بایست دنیایی از استعاره را برای شعرای اصیل و عرفانی همچون جلال الدین محمد بلخی و سعدی در قرن سیزدهم میلادی و حافظ در قرن چهاردهم میلادی فراهم کند. این شعرا با استفاده از صور خیالی باغ، ساختار پیچیده عباراتی که به کار می بردند و انعطاف پذیری که در زبان فارسی وجود داشت، ابزار کافی برای سرودن اشعاری زیبا با تصوراتی کاملاً ملموس و پر از معانی تلویحی داشتند. شعر گنبد سیاه نظامی شاعر قرن دوازدهم میلادی نشان می دهد که چگونه دل پژمرده در جستجوی شکوفایی است و این شکوفایی بر عهده باغ های ایرانی است.

تاثیر باغ ایرانی بر هنرهای دیگر
منابع• https://fa.wikipedia.org/wiki/تأثیر_باغ_ایرانی_بر_هنرهای_دیگر

بپرس