بِیکِر، بنجامین (۱۸۴۰ـ۱۹۰۷)(Baker, Benjamin)
پل فورث ریل در اسکاتلند
پل فورث ریل در اسکاتلند
مهندس انگلیسی . با مهندس انگلیسی دیگری با نام جان فاولر(۱۸۹۸ـ۱۸۱۷)، نخستین راه آهن زیرزمینی لندن (۱۸۶۹)، پل فورث ریل در اسکاتلند (۱۸۸۰)، و سد اول آسوان بر روی رود نیل در مصر (۱۸۹۰) را طراحی کرد. در نزدیکی فروم ، واقع در سامرست ، زاده شد. در ۱۶سالگی، در کارخانۀ فولادسازی نیت اَبی به کارآموزی پرداخت . در ۱۸۶۲، به خدمت جان فاولر درآمد و در ۱۸۷۵، شریکش شد. برای ساخت خط مرکزی راه آهن زیرزمینی لندن و به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی، به ابتکار جالبی دست زد و خط آهن بین دو ایستگاه را در عمق بیشتری طراحی کرد تا برای ترمز گرفتن ، هنگام ورود به ایستگاه، و رسیدن به شتاب اولیه، هنگام خروج از ایستگاه، انرژی کمتری مصرف شود. پُلِ فورث بلافاصله پس از فروریختن پل تِی (۱۸۷۹) ساخته شد و بِیکر به سبب آن شهرت بین المللی یافت . این پل سازه ای طره ای، از جنس فولاد کم کربن بود که در آن زمان به تازگی، و با بهره گیری از فرآیند فولادسازی زیمنس در کورۀ اجاق بازتولید شد. طول هر یک از دو دهانۀ اصلی این پل ۵۲۱ متر است.
پل فورث ریل در اسکاتلند
پل فورث ریل در اسکاتلند
مهندس انگلیسی . با مهندس انگلیسی دیگری با نام جان فاولر(۱۸۹۸ـ۱۸۱۷)، نخستین راه آهن زیرزمینی لندن (۱۸۶۹)، پل فورث ریل در اسکاتلند (۱۸۸۰)، و سد اول آسوان بر روی رود نیل در مصر (۱۸۹۰) را طراحی کرد. در نزدیکی فروم ، واقع در سامرست ، زاده شد. در ۱۶سالگی، در کارخانۀ فولادسازی نیت اَبی به کارآموزی پرداخت . در ۱۸۶۲، به خدمت جان فاولر درآمد و در ۱۸۷۵، شریکش شد. برای ساخت خط مرکزی راه آهن زیرزمینی لندن و به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی، به ابتکار جالبی دست زد و خط آهن بین دو ایستگاه را در عمق بیشتری طراحی کرد تا برای ترمز گرفتن ، هنگام ورود به ایستگاه، و رسیدن به شتاب اولیه، هنگام خروج از ایستگاه، انرژی کمتری مصرف شود. پُلِ فورث بلافاصله پس از فروریختن پل تِی (۱۸۷۹) ساخته شد و بِیکر به سبب آن شهرت بین المللی یافت . این پل سازه ای طره ای، از جنس فولاد کم کربن بود که در آن زمان به تازگی، و با بهره گیری از فرآیند فولادسازی زیمنس در کورۀ اجاق بازتولید شد. طول هر یک از دو دهانۀ اصلی این پل ۵۲۱ متر است.
wikijoo: بیکر،_بنجامین_(۱۸۴۰ـ۱۹۰۷)