بیوک اِکسِل ( چینی سنتی: 別克凱越; پین یین: Biékè kǎiyuè؛ انگلیسی: Buick Excelle ) نام رایج خودروهای ساب کامپکتی است که توسط شرکت شانگهای جنرال موتورز تحت نشان تجاری بیوک جنرال موتورز به فروش می رسد. این خودرو در چین به عنوان یک خودروی کامپکت طبقه بندی می شود، اما طبق استانداردهای بین المللی، یک خودروی ساب کامپکت است.
بیوک اکسل اصلی[ ۱] بر اساس دوو لاستی توسعه یافته در کره جنوبی توسط دوو موتورز طراحی و ساخته شده است. در حالی که این خودرو در ابتدا با نام تجاری دوو در سراسر جهان فروخته می شد، در سال ۲۰۰۴ جنرال موتورز تمامی محصولات دوو در اروپا را به نام شورولت تغییر نام داد.
شانگهای جی ام یک خودروی جدید به نام بیوک اکسل جی تی را به موازات اکسل مبتنی بر لاستی، در چین معرفی کرد که در زبان چینی «یینگ لانگ»Ying Lang نام داشت. [ ۲] این خودرو بر اساس پلتفرم جهانی خودروهای کامپکت جنرال موتورز «دلتا ۲» ساخته شده است که در روسلزهایم در مرکز توسعه فنی بین المللی اوپل ( ITDC ) توسعه یافته است. شورولت کروز نیز بر اساس همین پلتفرم ساخته شده است.
در اوت ۲۰۱۶، بیوک تصمیم گرفت تولید اکسل را با وجود فروش قوی و فروش ۲٫۶۸ میلیون دستگاه طی ۱۳ سال، متوقف کند. با استناد به قیمت پایین این خودرو با وجود حرکت این نشان تجاری به سمت بازار خودروهای گران قیمت به عنوان دلیل اصلی توقف تولید این مدل، هیچ جانشین مستقیمی برای آن وجود نخواهد داشت؛ زیرا شورلت و وولینگ بازار خودروهای پایین رده که با خروج اکسل از این بازار، جا برای محصولات دیگر دارد را تغذیه می کنند. [ ۳]
در ژوئن ۲۰۱۸، بیوک نسل دوم بیوک اکسل را عرضه کرد. نسل دوم اکسل با قرار گرفتن در زیر اکسل جی تی، بر اساس یک پلت فرم جدید و پایه به عنوان یک مدل کاملاً جدید ساخته شد. تولید اکسل در سال ۲۰۲۳ بدون هیچ جایگزینی در حال حاضر متوقف شد.
نسل نخست این خودرو در قالب سدان، استیشن و اکسل اچ آروی ( هاچ بک ) در دسترس بود و گونه ای تغییریافته از دوو لاستی محسوب می شد. مدل های اچ آروی و استیشن از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ تولید شدند؛ در حالی که تولید محلی مدل سدان در شانگهای از آوریل ۲۰۰۳ تا اوت ۲۰۱۶ ادامه داشت. [ ۴]
اکسل برای مدل سال ۲۰۰۸ فیس لیفتی متشکل از نمای جلوی جدید، طراحی انتهایی جدید و فضای داخلی به روز دریافت کرد. طراحی مدل فیس لیفت تا حدودی از بیوک پارک اونیو الهام گرفته شده است و واحدهای چراغ جلو و سپرها دوباره طراحی شده اند در حالی که گلگیرهای جلو همان واحدها باقی مانده اند. دومین فیس لیفت متشکل از یک جلوپنجره جدید در سال ۲۰۱۳ عرضه شد. یک موتور ۱٫۶ لیتری در سطح تریم ال ایکس تا سال ۲۰۱۳ استاندارد بود که در این سال یک موتور ۱٫۵ لیتری جایگزین آن شد. سطوح تریم جدید ۱٫۵ ام تی کلاسیک، ۱٫۵ ام تی پریمیوم، ۱٫۵ ای تی کلاسیک و ۱٫۵ ای تی پریمیوم بودند. قیمت آن بین ۹۶٬۹۰۰ یوان تا ۱۱۸٬۹۰۰ یوان در طول دوره تولید آن بود.





این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفبیوک اکسل اصلی[ ۱] بر اساس دوو لاستی توسعه یافته در کره جنوبی توسط دوو موتورز طراحی و ساخته شده است. در حالی که این خودرو در ابتدا با نام تجاری دوو در سراسر جهان فروخته می شد، در سال ۲۰۰۴ جنرال موتورز تمامی محصولات دوو در اروپا را به نام شورولت تغییر نام داد.
شانگهای جی ام یک خودروی جدید به نام بیوک اکسل جی تی را به موازات اکسل مبتنی بر لاستی، در چین معرفی کرد که در زبان چینی «یینگ لانگ»Ying Lang نام داشت. [ ۲] این خودرو بر اساس پلتفرم جهانی خودروهای کامپکت جنرال موتورز «دلتا ۲» ساخته شده است که در روسلزهایم در مرکز توسعه فنی بین المللی اوپل ( ITDC ) توسعه یافته است. شورولت کروز نیز بر اساس همین پلتفرم ساخته شده است.
در اوت ۲۰۱۶، بیوک تصمیم گرفت تولید اکسل را با وجود فروش قوی و فروش ۲٫۶۸ میلیون دستگاه طی ۱۳ سال، متوقف کند. با استناد به قیمت پایین این خودرو با وجود حرکت این نشان تجاری به سمت بازار خودروهای گران قیمت به عنوان دلیل اصلی توقف تولید این مدل، هیچ جانشین مستقیمی برای آن وجود نخواهد داشت؛ زیرا شورلت و وولینگ بازار خودروهای پایین رده که با خروج اکسل از این بازار، جا برای محصولات دیگر دارد را تغذیه می کنند. [ ۳]
در ژوئن ۲۰۱۸، بیوک نسل دوم بیوک اکسل را عرضه کرد. نسل دوم اکسل با قرار گرفتن در زیر اکسل جی تی، بر اساس یک پلت فرم جدید و پایه به عنوان یک مدل کاملاً جدید ساخته شد. تولید اکسل در سال ۲۰۲۳ بدون هیچ جایگزینی در حال حاضر متوقف شد.
نسل نخست این خودرو در قالب سدان، استیشن و اکسل اچ آروی ( هاچ بک ) در دسترس بود و گونه ای تغییریافته از دوو لاستی محسوب می شد. مدل های اچ آروی و استیشن از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ تولید شدند؛ در حالی که تولید محلی مدل سدان در شانگهای از آوریل ۲۰۰۳ تا اوت ۲۰۱۶ ادامه داشت. [ ۴]
اکسل برای مدل سال ۲۰۰۸ فیس لیفتی متشکل از نمای جلوی جدید، طراحی انتهایی جدید و فضای داخلی به روز دریافت کرد. طراحی مدل فیس لیفت تا حدودی از بیوک پارک اونیو الهام گرفته شده است و واحدهای چراغ جلو و سپرها دوباره طراحی شده اند در حالی که گلگیرهای جلو همان واحدها باقی مانده اند. دومین فیس لیفت متشکل از یک جلوپنجره جدید در سال ۲۰۱۳ عرضه شد. یک موتور ۱٫۶ لیتری در سطح تریم ال ایکس تا سال ۲۰۱۳ استاندارد بود که در این سال یک موتور ۱٫۵ لیتری جایگزین آن شد. سطوح تریم جدید ۱٫۵ ام تی کلاسیک، ۱٫۵ ام تی پریمیوم، ۱٫۵ ای تی کلاسیک و ۱٫۵ ای تی پریمیوم بودند. قیمت آن بین ۹۶٬۹۰۰ یوان تا ۱۱۸٬۹۰۰ یوان در طول دوره تولید آن بود.






wiki: بیوک اکسل