بین التصوف و التشیع

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] بین التصوف و التشیع، اثر هاشم معروف الحسنی ، کتابی است پیرامون تاریخ و اصول تشیع و همچنین مصادر، معتقدات و فلسفه تصوف و نیز اشتراکات و افتراقات تصوف و تشیع که به زبان عربی و در دوران معاصر نوشته شده است. نویسنده کتاب را به انگیزه پاسخ به اشکالات و اتهاماتی که مخصوصا در کتاب «الصلة بین التشیع و التصوف» اثر مصطفی شیبی، بر تشیع وارد گردیده، نوشته است
کتاب با مقدمه و تمهیدی از نویسنده آغاز و مطالب بدون تبویب و فصل بندی، در عناوین مختلف و متعددی، ارائه گردیده است. نویسنده در ابتدا، نظریات مختلف پیرامون نحوه به وجود آمدن تشیع را مطرح و نقد نموده و سپس، به نظریه شیعی در رابطه با آن اشاره کرده و در ادامه، ضمن بررسی تاریخ، مصادر و اصول تصوف و اختلافات آن با عقاید و تفکرات شیعه، به معرفی برخی از شخصیت های صوفیه، پرداخته است.
در مقدمه، به انگیزه نگارش کتاب و مطالعاتی که نویسنده در زمینه تصوف داشته، اشاره گردیده است
در تمهید، مباحثی مقدماتی پیرامون تکوین و نمو تشیع و نظرات مختلف پیرامون آن، مطرح گردیده است
در اولین عنوان، نظریه قائلین به اینکه تشیع از اختراعات سبئیه می باشد، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. قائلین به این نظریه، بر این گمان می باشند که تشیع پس از قتل عثمان بن عفان و به واسطه عبدالله بن سبأ که معتقد به نظریه وصایت و حق الهی بود به وجود آمد. از جمله کسانی که قائل به این نظریه می باشند، ابوالحسین ملطی در کتاب «الرد علی أهل الأهواء و البدع » است. البته وی به این اندازه نیز اکتفا نکرده و در کتاب خود چنین اتهامی را زده است که امامیه، از روافض و ملحدین بوده و منشأ مذهب آن ها، عبدالله بن سبأ یهودی می باشد
در عنوان دوم، نظریه قائلین به این که تشیع در رد بر مسئله حکمیت و پس از ظهور خوارج به وجود آمده، بررسی و نقد شده است. دکتر احمد صبحی، در کتاب «نظریة الإمامة» ادعا نموده است که از جمله آراء و نظریات پیرامون منشأ تشیع، نظریه برخی از مستشرقین می باشد که معتقدند اولین اختلاف پیرامون مسئله امامت، مربوط به خوارج بوده که در امر حکمیت، با حضرت علی(ع) به مخالفت پرداخته و شعار «لا حکم إلا لله» را سر دادند

پیشنهاد کاربران

بپرس