بِیضایی ، بهرام (تهران ۱۳۱۷ش)
بِیضایی ، بهرام
نــمـایــش نــامـه نــویس، فیلم نامه نویس، و کارگردان ایرانی تئاتر و سینما. دلبستگی های او در مجموعۀ آثارش (نمایش نامه ، فیلم و فیلم نامه)، عبارت اند از مسئلۀ هویتِ گم شده ، بازیابیِ اسطوره ها، حضورِ اشباح ، جاذبه های بصری ، بازخوانیِ تاریخ ، و گرفتاری های اجتماعی و روانیِ زن در همۀ دوره های تاریخی . بیضایی تصویری از تاریخِ کهن و معاصر ارائه می دهد که در آن جهل ، خرافات، تناقض ها، و تعارض های تاریخی همواره در شکل های جدیدتر تکرار می شوند، و برخی از آن ها ابعاد تشدیدیافته تری به خود می گیرند. از این نظر همۀ آثارش ، حتی آن ها که شکل و ساختاری معاصر و شهری دارند، با هدفِ بازشناسیِ نمونه های کهنِ تاریخی نوشته ، ساخته ، و پرداخته شده اند، و اصطلاح تاریخی ـ نمادین برازندۀ آن هاست. بیضایی از زمان تحصیل اش، نمایش نامه می نوشت و تحقیق می کرد. در نمایش نامه ها، فیلم نامه ها، و فیلم هایش همۀ تجربه ها و دلبستگی هایش را دربارۀ شیوۀ روایت حال و گذشتۀ تاریخیِ انسان به نمایش گذاشته است، همچون غروب در دیاری غریب (۱۳۴۳)، عموسیبیلو (۱۳۴۹)، رگبار (۱۳۵۰)، غریبه و مه (۱۳۵۲)، کلاغ (۱۳۵۵)، چریکۀ تارا (۱۳۵۷)، شاید وقتی دیگر (۱۳۶۶)، مسافران (۱۳۶۹)، سگ کشی (۱۳۷۹) و وقتی همه خوابیم (۱۳۸۷).
بِیضایی ، بهرام
نــمـایــش نــامـه نــویس، فیلم نامه نویس، و کارگردان ایرانی تئاتر و سینما. دلبستگی های او در مجموعۀ آثارش (نمایش نامه ، فیلم و فیلم نامه)، عبارت اند از مسئلۀ هویتِ گم شده ، بازیابیِ اسطوره ها، حضورِ اشباح ، جاذبه های بصری ، بازخوانیِ تاریخ ، و گرفتاری های اجتماعی و روانیِ زن در همۀ دوره های تاریخی . بیضایی تصویری از تاریخِ کهن و معاصر ارائه می دهد که در آن جهل ، خرافات، تناقض ها، و تعارض های تاریخی همواره در شکل های جدیدتر تکرار می شوند، و برخی از آن ها ابعاد تشدیدیافته تری به خود می گیرند. از این نظر همۀ آثارش ، حتی آن ها که شکل و ساختاری معاصر و شهری دارند، با هدفِ بازشناسیِ نمونه های کهنِ تاریخی نوشته ، ساخته ، و پرداخته شده اند، و اصطلاح تاریخی ـ نمادین برازندۀ آن هاست. بیضایی از زمان تحصیل اش، نمایش نامه می نوشت و تحقیق می کرد. در نمایش نامه ها، فیلم نامه ها، و فیلم هایش همۀ تجربه ها و دلبستگی هایش را دربارۀ شیوۀ روایت حال و گذشتۀ تاریخیِ انسان به نمایش گذاشته است، همچون غروب در دیاری غریب (۱۳۴۳)، عموسیبیلو (۱۳۴۹)، رگبار (۱۳۵۰)، غریبه و مه (۱۳۵۲)، کلاغ (۱۳۵۵)، چریکۀ تارا (۱۳۵۷)، شاید وقتی دیگر (۱۳۶۶)، مسافران (۱۳۶۹)، سگ کشی (۱۳۷۹) و وقتی همه خوابیم (۱۳۸۷).
wikijoo: بیضایی_،_بهرام_(تهران_۱۳۱۷ش)