[ویکی نور] بیست و پنج اصل از اصول اخلاقی امامان علیهم السلام، مجموعه سخنرانى هاى امام جمعه شهرستان کرج، محمدتقى عبدوس (متولد 1328ش) است که توسط محمد محمدى اشتهاردى (1323- 1385ش) مکتوب و منتشر شده است.
این سخنرانى ها از تریبون نماز جمعه در سالهاى 1372 و 1373ش در مصلّاى کرج، پیرامون «اصول اخلاق در شیوه زندگى امامان(ع)»، ایراد شده است.
کتاب در یک جلد حاوى پیشگفتار گردآورنده و متن در بیست وپنج اصل نگاشته شده است.
اگرچه در این بیست وپنج اصل شیوه مؤلف یکسان نیست، اما در بسیارى از اصول بعد از تعریف کلى از یک اصل اخلاقى به اهمیت آن اصل در قرآن و روایات اشاره مى کند و سپس به ذکر نمونه هایى از گفتار و کردار پیامبر(ص) و ائمه(ع) درباره آن اصل مى پردازد.
ایشان در این مجموعه بین اخلاق فردى و جمعى، اخلاق نظرى و عملى و تطبیقى و نیز اخلاق و رفتار اخلاقى تفکیک نکرده است. همچنین برخى مواردى که در زمره اخلاق قرار نمى گیرد -چراکه اخلاق یک صفت نفسانى است که موجب کارهاى نیک و بد مى شود- در بحث اخلاق وارد کرده است. مانند: اصل شانزدهم که به وقت شناسى و قدردانى از وقت و نیز اصل بیست وپنجم که به کار و کارگرى در زندگى امامان(ع) پرداخته که از دایره صفات اخلاقى و نیز رفتار اخلاقى خارج است. به نظر مى رسد مؤلف هر آنچیزى که نیکوست را در صفات اخلاقى داخل کرده است.
این سخنرانى ها از تریبون نماز جمعه در سالهاى 1372 و 1373ش در مصلّاى کرج، پیرامون «اصول اخلاق در شیوه زندگى امامان(ع)»، ایراد شده است.
کتاب در یک جلد حاوى پیشگفتار گردآورنده و متن در بیست وپنج اصل نگاشته شده است.
اگرچه در این بیست وپنج اصل شیوه مؤلف یکسان نیست، اما در بسیارى از اصول بعد از تعریف کلى از یک اصل اخلاقى به اهمیت آن اصل در قرآن و روایات اشاره مى کند و سپس به ذکر نمونه هایى از گفتار و کردار پیامبر(ص) و ائمه(ع) درباره آن اصل مى پردازد.
ایشان در این مجموعه بین اخلاق فردى و جمعى، اخلاق نظرى و عملى و تطبیقى و نیز اخلاق و رفتار اخلاقى تفکیک نکرده است. همچنین برخى مواردى که در زمره اخلاق قرار نمى گیرد -چراکه اخلاق یک صفت نفسانى است که موجب کارهاى نیک و بد مى شود- در بحث اخلاق وارد کرده است. مانند: اصل شانزدهم که به وقت شناسى و قدردانى از وقت و نیز اصل بیست وپنجم که به کار و کارگرى در زندگى امامان(ع) پرداخته که از دایره صفات اخلاقى و نیز رفتار اخلاقى خارج است. به نظر مى رسد مؤلف هر آنچیزى که نیکوست را در صفات اخلاقى داخل کرده است.