بونار، پیِر (۱۸۶۷ـ۱۹۴۷)(Bonnard, Pierre)
تابلوی تصویر خانوادگی
تابلوی تصویر خانوادگی
نقاش، طراح و گرافیست فرانسوی. از گوگن و چاپنقش های ژاپنی تأثیر پذیرفت. در بازنمایی صحنه های خانگی و منظره پردازی مهارت داشت. آثارش درخشنده و غرق در رنگ و نورند. به همراه دیگر اعضای گروه نبی ها با انواع هنرهای تزیینی (پوستر، شیشۀ منقوش، مبلمان) طبع آزمایی کرد؛ ولی شهرت عالم گیرش، مرهون مجموعه ای از تابلوهای پیکر برهنه است، همچون تابلوی برهنه در حمام (۱۹۳۸، پوتی پاله، پاریس). بونار در آکادمی ژولیَن، هم زمان با موریس دنی، پل سِروزیه، ادوئار ووئیّار و کِر خاویر روسل درس خواند و با ایشان در گروه نبی ها مشارکت جست. کار خود را با طرح های متنوعی برای مبلمان، پرده نگاره، صحنۀ تئاتر، و پوستر آغاز کرد؛ لیکن هم زمان، با تأثیر از امپرسیونیستها تابلوهایی از صحنه های شهری پاریس و درون خانه ها خودمانی به تصویر درآورد، که برایش شهرت بسیاری به ارمغان آورد. از بونار و ووئیار، گاه با عنوانِ مشترکِ نقاشان صحنه های خودمانی یاد می شود. بونار به لحاظ ویژگی تزیینی، و رنگ آمیزی گرم و چشم نوازِ آثارش نیز مورد توجه است. شماری چاپنقش سنگی رنگین نیز پدید آورد که شاهکاری در عرصۀ هنر گرافیک به شمار می آیند؛ چاپنقش صحنۀ خانوادگی (۱۸۹۲، موزۀ هنرهای معاصر تهران) از آن جمله است. استفادۀ آزادانه اش از رنگ، الهام بخش نقاشان انتزاع گرا در دورۀ پس از جنگ جهانی دوم شد.
تابلوی تصویر خانوادگی
تابلوی تصویر خانوادگی
نقاش، طراح و گرافیست فرانسوی. از گوگن و چاپنقش های ژاپنی تأثیر پذیرفت. در بازنمایی صحنه های خانگی و منظره پردازی مهارت داشت. آثارش درخشنده و غرق در رنگ و نورند. به همراه دیگر اعضای گروه نبی ها با انواع هنرهای تزیینی (پوستر، شیشۀ منقوش، مبلمان) طبع آزمایی کرد؛ ولی شهرت عالم گیرش، مرهون مجموعه ای از تابلوهای پیکر برهنه است، همچون تابلوی برهنه در حمام (۱۹۳۸، پوتی پاله، پاریس). بونار در آکادمی ژولیَن، هم زمان با موریس دنی، پل سِروزیه، ادوئار ووئیّار و کِر خاویر روسل درس خواند و با ایشان در گروه نبی ها مشارکت جست. کار خود را با طرح های متنوعی برای مبلمان، پرده نگاره، صحنۀ تئاتر، و پوستر آغاز کرد؛ لیکن هم زمان، با تأثیر از امپرسیونیستها تابلوهایی از صحنه های شهری پاریس و درون خانه ها خودمانی به تصویر درآورد، که برایش شهرت بسیاری به ارمغان آورد. از بونار و ووئیار، گاه با عنوانِ مشترکِ نقاشان صحنه های خودمانی یاد می شود. بونار به لحاظ ویژگی تزیینی، و رنگ آمیزی گرم و چشم نوازِ آثارش نیز مورد توجه است. شماری چاپنقش سنگی رنگین نیز پدید آورد که شاهکاری در عرصۀ هنر گرافیک به شمار می آیند؛ چاپنقش صحنۀ خانوادگی (۱۸۹۲، موزۀ هنرهای معاصر تهران) از آن جمله است. استفادۀ آزادانه اش از رنگ، الهام بخش نقاشان انتزاع گرا در دورۀ پس از جنگ جهانی دوم شد.
wikijoo: بونار،_پیر_(۱۸۶۷ـ۱۹۴۷)