بولْت، رابِرْت (۱۹۲۴ـ۱۹۹۵)(Bolt, Robert)
بولْت، رابِرْت
نمایش نامه نویس و فیلم نامه نویس انگلیسی. بیشتر نمایش نامه های تاریخی می نوشت، ازجمله مردی برای تمام فصول (۱۹۶۰؛ نسخۀ سینمایی ۱۹۶۶). برخی از فیلم نامه های او عبارت اند از لورنس عربستان (۱۹۶۲، برندۀ جایزۀ اسکار)، دکتر ژیواگو (۱۹۶۵، برندۀ جایزۀ اسکار)، دخترِ رایان (۱۹۷۰)، لیدی کارولین لمب (۱۹۷۲، در این فیلم کارگردان نیز بود)، بونتی (۱۹۸۴)، و مأموریت مذهبی (۱۹۸۶). مردی برای تمام فصول را که به رابطۀ مصیبت بار هنری هشتم و سِر تامس مور می پردازد، مهم ترین نمایش نامۀ بولت می دانند؛ این اثر توانایی او را در به تصویر کشیدن موضوعات سیاسی و اخلاقی با بهره گیری از ساختاری کاملاً نمایشی و شخصیت پردازیِ قوی و گفت وگوهای پرمعنا، نشان می دهد. نمایش نامه های بعد بولت به توفیق مردی برای تمام فصول نرسیدند، ولی زنده باد ملکه! زنده باد! (۱۹۷۰) باز توانایی بولت را در زندگی بخشیدن به تاریخ آشکار می کند. به همین ترتیب انقلاب (۱۹۷۷) نیز، که از دید هنری موفق بود ولی کمتر به اقبالِ عمومی دست یافت، نشان دهندۀ تمایل دایم او به خلق آثارِ فکری بلندپروازانه است. بولت در شهرِ سِیْل، واقع در منطقۀ لنکشر انگلستان، به دنیا آمد. در دانشگاه منچستر تحصیل کرد و چندین سال به تدریس زبان انگلیسی و تاریخ در دبیرستان ها پرداخت. ۳۳ساله بود که یکی از نمایش نامه های اولیه اش به نام گیلاسِ پرشکوفه (۱۹۵۷) به موفقیت دست یافت ـ در اجرای نخست این اثر در تئاتر هی مارکت لندن، رالف ریچاردسون و سلیا جانسون بازی می کردند. همین موفقیت بولت سبب شد تا آموزگاری را کنار گذارد و تمام وقت به نویسندگی پردازد.
بولْت، رابِرْت
نمایش نامه نویس و فیلم نامه نویس انگلیسی. بیشتر نمایش نامه های تاریخی می نوشت، ازجمله مردی برای تمام فصول (۱۹۶۰؛ نسخۀ سینمایی ۱۹۶۶). برخی از فیلم نامه های او عبارت اند از لورنس عربستان (۱۹۶۲، برندۀ جایزۀ اسکار)، دکتر ژیواگو (۱۹۶۵، برندۀ جایزۀ اسکار)، دخترِ رایان (۱۹۷۰)، لیدی کارولین لمب (۱۹۷۲، در این فیلم کارگردان نیز بود)، بونتی (۱۹۸۴)، و مأموریت مذهبی (۱۹۸۶). مردی برای تمام فصول را که به رابطۀ مصیبت بار هنری هشتم و سِر تامس مور می پردازد، مهم ترین نمایش نامۀ بولت می دانند؛ این اثر توانایی او را در به تصویر کشیدن موضوعات سیاسی و اخلاقی با بهره گیری از ساختاری کاملاً نمایشی و شخصیت پردازیِ قوی و گفت وگوهای پرمعنا، نشان می دهد. نمایش نامه های بعد بولت به توفیق مردی برای تمام فصول نرسیدند، ولی زنده باد ملکه! زنده باد! (۱۹۷۰) باز توانایی بولت را در زندگی بخشیدن به تاریخ آشکار می کند. به همین ترتیب انقلاب (۱۹۷۷) نیز، که از دید هنری موفق بود ولی کمتر به اقبالِ عمومی دست یافت، نشان دهندۀ تمایل دایم او به خلق آثارِ فکری بلندپروازانه است. بولت در شهرِ سِیْل، واقع در منطقۀ لنکشر انگلستان، به دنیا آمد. در دانشگاه منچستر تحصیل کرد و چندین سال به تدریس زبان انگلیسی و تاریخ در دبیرستان ها پرداخت. ۳۳ساله بود که یکی از نمایش نامه های اولیه اش به نام گیلاسِ پرشکوفه (۱۹۵۷) به موفقیت دست یافت ـ در اجرای نخست این اثر در تئاتر هی مارکت لندن، رالف ریچاردسون و سلیا جانسون بازی می کردند. همین موفقیت بولت سبب شد تا آموزگاری را کنار گذارد و تمام وقت به نویسندگی پردازد.
wikijoo: بولت،_رابرت_(۱۹۲۴ـ۱۹۹۵)