بوس، هِیرونیموس (ح۱۴۶۰م ـ۱۵۱۶)(Bosch, Hieronymus)
تابلوی کشتی ابلهان، اثر بوس هِیرونیموس
(یا: بوش؛ نام اصلی: یرون وان آکِن) نقاش فلاندری. خیال پردازی هایش اغلب با تصاویر عجیب و بی رحمانه همراه اند، و دنیایی گناه آلود و غیراخلاقی را به تصویر می کشند، که در آن شیاطین و موجودات ترسناک و غیرعادی مردم را شکنجه می دهند؛ همچون تخته نگارۀ جهنم از نقاشی سه لته ای باغ لذات دنیوی (ح ۱۵۰۵ـ۱۵۱۰؛ پرادو، مادرید). جزءپردازی، پیچیدگی، و غرابت ناب آثارش نشان هایی از سوررئالیسم دارد. نام بوس برگرفته از زادگاهش سِرتوخنبوس در برابانت شمالی، هلند، است. آثارش که احتمالاً از یک فرقۀ اخوت دینیِ محلّی متأثر بود، بر بروگل مهتر قویاً تأثیر گذاشت. ظاهراً پیرو مسیحیت رسمی، و نقاشی ثروتمند و موفق بوده است، و چنان که زمانی گمان می رفت مرتد از دین نبوده است. فیلیپ دوم، پادشاه اسپانیا، که همان تجسم شیطانی را از دنیا داشت، آثار بوس را جمع آوری کرد. بوس در قرن ۱۶ و در سراسر زندگی اش، شهرت و اعتبار داشت و ستوده می شد. فیلیپ زیبا، فرمانروای بورگونی، اجرای پردۀ واپسین داوری را به او سفارش داد. سرچشمۀ هنر خیال انگیزش را که هیچ اشتراکی با هنر دورۀ مکتب آغازین هلندی ندارد، نمی توان به درستی تشخیص داد، گرچه آثارش آشکارا از هجو، طنز، نمادگرایی عامیانه، و فرهنگ محلی اواخر قرون وسطا مایه می گیرد. تابلوی کشتی ابلهان (لوور، پاریس)، قطعاً مفهومی قرون وسطایی دارد، و نقاشی گاری علوفه (پرادو، مادرید) به وضوح هجوی تمثیلی از مال اندوزی و اهداف مادی است.
تابلوی کشتی ابلهان، اثر بوس هِیرونیموس
(یا: بوش؛ نام اصلی: یرون وان آکِن) نقاش فلاندری. خیال پردازی هایش اغلب با تصاویر عجیب و بی رحمانه همراه اند، و دنیایی گناه آلود و غیراخلاقی را به تصویر می کشند، که در آن شیاطین و موجودات ترسناک و غیرعادی مردم را شکنجه می دهند؛ همچون تخته نگارۀ جهنم از نقاشی سه لته ای باغ لذات دنیوی (ح ۱۵۰۵ـ۱۵۱۰؛ پرادو، مادرید). جزءپردازی، پیچیدگی، و غرابت ناب آثارش نشان هایی از سوررئالیسم دارد. نام بوس برگرفته از زادگاهش سِرتوخنبوس در برابانت شمالی، هلند، است. آثارش که احتمالاً از یک فرقۀ اخوت دینیِ محلّی متأثر بود، بر بروگل مهتر قویاً تأثیر گذاشت. ظاهراً پیرو مسیحیت رسمی، و نقاشی ثروتمند و موفق بوده است، و چنان که زمانی گمان می رفت مرتد از دین نبوده است. فیلیپ دوم، پادشاه اسپانیا، که همان تجسم شیطانی را از دنیا داشت، آثار بوس را جمع آوری کرد. بوس در قرن ۱۶ و در سراسر زندگی اش، شهرت و اعتبار داشت و ستوده می شد. فیلیپ زیبا، فرمانروای بورگونی، اجرای پردۀ واپسین داوری را به او سفارش داد. سرچشمۀ هنر خیال انگیزش را که هیچ اشتراکی با هنر دورۀ مکتب آغازین هلندی ندارد، نمی توان به درستی تشخیص داد، گرچه آثارش آشکارا از هجو، طنز، نمادگرایی عامیانه، و فرهنگ محلی اواخر قرون وسطا مایه می گیرد. تابلوی کشتی ابلهان (لوور، پاریس)، قطعاً مفهومی قرون وسطایی دارد، و نقاشی گاری علوفه (پرادو، مادرید) به وضوح هجوی تمثیلی از مال اندوزی و اهداف مادی است.
wikijoo: بوس،_هیرونیموس_(ح۱۴۶۰م_ـ۱۵۱۶)