بورّومینی، فِرانْچِسْکو (۱۵۹۹ـ۱۶۶۷)(Borromini, Francesco)
(نام اصلی: فرانچسکو کاستلّی) معمار ایتالیایی، در شیوۀ باروک زادۀ سوئیس. یکی از دو معمار بسیار مهم رُم در قرن ۱۷ بود (برنینی رقیب اصلی اش به شمار می رفت). طرح های برنینی متکلف و نمایشی بودند، اما بورّومینی که شاگردِ او بود، تعبیری غیرمتعارف و بی پیرایه از زبان کلاسیک معماری را به کار می بست. نبوغ وی در کلیساهای جامع سان کارلو آله کواترو فونتانه (۱۶۳۷ـ۱۶۴۱)، سنت ایوُ دِلا ساپی ینزا (۱۶۴۰ـ۱۶۴۳) و کلیسای کوچک سان فیلیپو نری (۱۶۳۸ـ۱۶۵۰) مشهود است. به سبب تلقّی زیرکانه و خلاف عرفش از فضا و نور شهرت یافت. طرح هایش به جای تناسبات انسانی، بیشتر بر اشکال هندسی مبتنی اند. بورّومینی نخست در میلان سنگ تراشی می کرد، و سپس در ۱۶۲۰ به رُم رفت. در ابتدا نزد کارلو مادرنو (۱۵۵۶ـ۱۶۲۹)، از خویشاوندان دور خود، در کلیسای سن پیِترو، و سپس به همراه برنینی روی کاخ باربرینی کار کرد. پس از درگذشتِ مادرنو، کار نزد برنینی را پی گرفت، و سرانجام بزرگ ترین رقیب او شد. طرح بسیار بدیع بورّومینی برای نمای کلیسای جامع سان کارلو آله کواترو فونتانه (۱۶۶۵ـ۱۶۶۷)که گنبدی بیضی شکل داشت، او را در سراسر اروپا مشهور کرد. طرح های بعدی اش عبارت بودند از سانتا آگنس در پیازا ناوُنا (۱۶۵۳ـ۱۶۵۷) و نمای کالژیو دی پروپاگاندا فیده (ح ۱۶۶۰)
(نام اصلی: فرانچسکو کاستلّی) معمار ایتالیایی، در شیوۀ باروک زادۀ سوئیس. یکی از دو معمار بسیار مهم رُم در قرن ۱۷ بود (برنینی رقیب اصلی اش به شمار می رفت). طرح های برنینی متکلف و نمایشی بودند، اما بورّومینی که شاگردِ او بود، تعبیری غیرمتعارف و بی پیرایه از زبان کلاسیک معماری را به کار می بست. نبوغ وی در کلیساهای جامع سان کارلو آله کواترو فونتانه (۱۶۳۷ـ۱۶۴۱)، سنت ایوُ دِلا ساپی ینزا (۱۶۴۰ـ۱۶۴۳) و کلیسای کوچک سان فیلیپو نری (۱۶۳۸ـ۱۶۵۰) مشهود است. به سبب تلقّی زیرکانه و خلاف عرفش از فضا و نور شهرت یافت. طرح هایش به جای تناسبات انسانی، بیشتر بر اشکال هندسی مبتنی اند. بورّومینی نخست در میلان سنگ تراشی می کرد، و سپس در ۱۶۲۰ به رُم رفت. در ابتدا نزد کارلو مادرنو (۱۵۵۶ـ۱۶۲۹)، از خویشاوندان دور خود، در کلیسای سن پیِترو، و سپس به همراه برنینی روی کاخ باربرینی کار کرد. پس از درگذشتِ مادرنو، کار نزد برنینی را پی گرفت، و سرانجام بزرگ ترین رقیب او شد. طرح بسیار بدیع بورّومینی برای نمای کلیسای جامع سان کارلو آله کواترو فونتانه (۱۶۶۵ـ۱۶۶۷)که گنبدی بیضی شکل داشت، او را در سراسر اروپا مشهور کرد. طرح های بعدی اش عبارت بودند از سانتا آگنس در پیازا ناوُنا (۱۶۵۳ـ۱۶۵۷) و نمای کالژیو دی پروپاگاندا فیده (ح ۱۶۶۰)
wikijoo: بورومینی،_فرانچسکو_(۱۵۹۹ـ۱۶۶۷)