بورْدِل، اِمیل (۱۸۶۱ـ۱۹۲۹)(Bourdelle, Emile)
تندیس سافو 1925، شاعره یونان باستان
تندیس پنه لوپه 1912
مجسمه ساز و طراح فرانسوی. شیوۀ مجسمه سازی اش، که از آثار اوگوست رودَن و هنر باستانی یونان قویاً متأثر بود، بر مجسمه سازی یادمانی فرانسه تأثیری عمیق گذاشت. از آثار به یاد ماندنی اش دو اثر باکرۀ آلزاس و رودن در حال اجرای دروازه های جهنم درخور ذکرند. بوردل در تولوز و پاریس آموزش دید. اولین اثرش، آدم پس از هبوط، در ۱۸۸۳ به نمایش درآمد. از ۱۸۹۳ تا ۱۹۰۸ دستیار رودَن بود، و در بیشتر کارهای اولیه اش، ویژگی طبیعت گراییِ بیانگر هنر رودَن دیده می شود. با این وجود از ۱۹۰۰ به بعد، به شیوۀ صیقل خورده و منضبط مجسمه سازیِ کلاسیک روآورد. در ۱۹۱۲ با الهام از رقص واسلاف نیژینسکی و ایزادورا دانکن، نقش برجسته هایی برای تئاتر شانزه لیزهحکاکی کرد. بیش از بیست نیم تنه از بتهوون ساخت. نیز برای کارخانۀ گوبلن، نقشبافت دیوارکوب طراحی می کرد.
تندیس سافو 1925، شاعره یونان باستان
تندیس پنه لوپه 1912
مجسمه ساز و طراح فرانسوی. شیوۀ مجسمه سازی اش، که از آثار اوگوست رودَن و هنر باستانی یونان قویاً متأثر بود، بر مجسمه سازی یادمانی فرانسه تأثیری عمیق گذاشت. از آثار به یاد ماندنی اش دو اثر باکرۀ آلزاس و رودن در حال اجرای دروازه های جهنم درخور ذکرند. بوردل در تولوز و پاریس آموزش دید. اولین اثرش، آدم پس از هبوط، در ۱۸۸۳ به نمایش درآمد. از ۱۸۹۳ تا ۱۹۰۸ دستیار رودَن بود، و در بیشتر کارهای اولیه اش، ویژگی طبیعت گراییِ بیانگر هنر رودَن دیده می شود. با این وجود از ۱۹۰۰ به بعد، به شیوۀ صیقل خورده و منضبط مجسمه سازیِ کلاسیک روآورد. در ۱۹۱۲ با الهام از رقص واسلاف نیژینسکی و ایزادورا دانکن، نقش برجسته هایی برای تئاتر شانزه لیزهحکاکی کرد. بیش از بیست نیم تنه از بتهوون ساخت. نیز برای کارخانۀ گوبلن، نقشبافت دیوارکوب طراحی می کرد.
wikijoo: بوردل،_امیل_(۱۸۶۱ـ۱۹۲۹)