بوئینگ ۷۲۷ هواپیمای جت مسافربری باریک پیکر است که شرکت بوئینگ در سال ۱۹۶۳ رونمایی شد. در آن زمان این هواپیما بسیار موفق و محبوب بود و بسیاری از شرکت های هواپیمایی چند فروند از آن را در ناوگان خود داشتند. این هواپیما از آخرین هواپیماهایی است که نیاز به مهندس پرواز دارد، در حالی که در بیشتر هواپیماهای مسافری امروزی وظایف مهندس پرواز را سیستم های کامپیوتری انجام می دهند. هواپیمای ۷۲۷ هنوز هم در برخی از شرکت ها در نقش های ترابری و آتش نشان به کار می رود اما دیگر به عنوان هواپیمای مسافربری فعال نیست.
۷۲۷ یک هواپیمای سایز متوسط، بدنه باریک سه موتوره است که اولین بار در سال ۱۹۶۳ پرواز کرد. این هواپیما برای چندین دهه بیشترین تولید هواپیماهای مسافربری در دنیا را به خود اختصاص داده بود و تا زمان توقف تولید این هواپیما در سال ۱۹۸۴، مجموعاً ۱۸۳۲ فروند تولید شد.
تا آغاز قرن ۲۱ این هواپیما هنوز در خدمت بسیاری از شرکت های هواپیمایی بود اما پس از حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و کاهش فروش بلیت های سفرهای هوایی، افزایش قیمت سوخت و افزایش هزینه های تعمیر هواپیماهای قدیمی، بسیاری از شرکت ها، هواپیماهای ۷۲۷ خود را از سرویس خارج کردند. در آمریکا آخرین نمونه ۷۲۷ رسماً در سال ۲۰۰۳ از رده خارج شد، هرچند این هواپیما پس از این زمان در خدمت شرکت های هواپیمایی کوچک، شرکت های چارتر و شرکت های حمل و نقل بود. هواپیمایی آسمان، آخرین کاربر این هواپیما به صورت مسافربری در ایران بود که آخرین پرواز خود را در ۲۴ دی ۱۳۹۷ در مسیر تهران - زاهدان انجام داد. [ ۱] تا اوت ۲۰۱۰ در مجموع ۳۹۸ بوئینگ ۷۲۷ مسافری در تمام نسخه ها در سرویس های هوایی تجاری خدمت می کردند.
۷۲۷ موفقیت خود را به دلیل توانایی بالایی که در عمل کردن در باندهای کوتاه دارد به دست آورد. به همین علت شرکت های هواپیمایی موفق شدند با کمک این هواپیما، شهرهای کوچک و توریستی را به شهرهای بزرگ متصل کنند.
این هواپیما گنجایش حمل ۱۶۳ تا ۱۸۹ مسافر یا ۱۹ هزار و ۴۰۰ کیلوگرم بار مفید را دارد.
همچنین یکی از نقات قوت این هواپیما، توانایی فرود آمدن در باندهای کوچک است. یکی از دلایلی که به این هواپیما توانایی فرود آمدن در باندهای فرودگاهی کوچک تر را می دهد، طراحی منحصربه فرد بال های آن است. مدل ۷۲۷ می تواند سطح بال های خود را با بازکردن برآ افزا ( flap ) تا دو برابر افزایش دهد و به این ترتیب با ثبات و پایداری قابل توجهی در سرعت های پایین پرواز کند. در عین حال ۳ موتور قدرتمند این هواپیما، امکان برخاست سریع از روی باند را به این مدل می دهد. بوئینگ ۷۲۷ دارای ۳ موتور جت است که دوتای آن ها در دو سوی قسمت عقب بدنه و سومی زیر دم هواپیما نصب است.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف۷۲۷ یک هواپیمای سایز متوسط، بدنه باریک سه موتوره است که اولین بار در سال ۱۹۶۳ پرواز کرد. این هواپیما برای چندین دهه بیشترین تولید هواپیماهای مسافربری در دنیا را به خود اختصاص داده بود و تا زمان توقف تولید این هواپیما در سال ۱۹۸۴، مجموعاً ۱۸۳۲ فروند تولید شد.
تا آغاز قرن ۲۱ این هواپیما هنوز در خدمت بسیاری از شرکت های هواپیمایی بود اما پس از حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و کاهش فروش بلیت های سفرهای هوایی، افزایش قیمت سوخت و افزایش هزینه های تعمیر هواپیماهای قدیمی، بسیاری از شرکت ها، هواپیماهای ۷۲۷ خود را از سرویس خارج کردند. در آمریکا آخرین نمونه ۷۲۷ رسماً در سال ۲۰۰۳ از رده خارج شد، هرچند این هواپیما پس از این زمان در خدمت شرکت های هواپیمایی کوچک، شرکت های چارتر و شرکت های حمل و نقل بود. هواپیمایی آسمان، آخرین کاربر این هواپیما به صورت مسافربری در ایران بود که آخرین پرواز خود را در ۲۴ دی ۱۳۹۷ در مسیر تهران - زاهدان انجام داد. [ ۱] تا اوت ۲۰۱۰ در مجموع ۳۹۸ بوئینگ ۷۲۷ مسافری در تمام نسخه ها در سرویس های هوایی تجاری خدمت می کردند.
۷۲۷ موفقیت خود را به دلیل توانایی بالایی که در عمل کردن در باندهای کوتاه دارد به دست آورد. به همین علت شرکت های هواپیمایی موفق شدند با کمک این هواپیما، شهرهای کوچک و توریستی را به شهرهای بزرگ متصل کنند.
این هواپیما گنجایش حمل ۱۶۳ تا ۱۸۹ مسافر یا ۱۹ هزار و ۴۰۰ کیلوگرم بار مفید را دارد.
همچنین یکی از نقات قوت این هواپیما، توانایی فرود آمدن در باندهای کوچک است. یکی از دلایلی که به این هواپیما توانایی فرود آمدن در باندهای فرودگاهی کوچک تر را می دهد، طراحی منحصربه فرد بال های آن است. مدل ۷۲۷ می تواند سطح بال های خود را با بازکردن برآ افزا ( flap ) تا دو برابر افزایش دهد و به این ترتیب با ثبات و پایداری قابل توجهی در سرعت های پایین پرواز کند. در عین حال ۳ موتور قدرتمند این هواپیما، امکان برخاست سریع از روی باند را به این مدل می دهد. بوئینگ ۷۲۷ دارای ۳ موتور جت است که دوتای آن ها در دو سوی قسمت عقب بدنه و سومی زیر دم هواپیما نصب است.
wiki: بوئینگ ۷۲۷