بهشت گمشده یا بهشت ازدست رفته[ الف] نام اثری ست حماسی که توسط شاعر انگلیسی قرن هفدهم جان میلتون نوشته شده است. اولین چاپ این اثر در ده بخش و ده هزار بند مجزا در سال ۱۶۶۷ منتشر شد. چاپ دوم کتاب که به نظم و قافیه در آن بیشتر توجه شده بود در دوازده بخش ( به روش تقسیم بندی انه اید اثر ویرژیل ) با بازنگری کلی و در سال ۱۶۷۴ منتشر شد. میلتون در نیمه های نگاشتن این اثر بزرگ بینایی خود را بر اثر مطالعهٔ زیاد از دست داد و از آن پس آنچه را که در ذهنش بود برای دخترانش بازگو می کرد و آنان به نگاشتن آن همت می گماردند. این حماسه روایت مسیحی ست از سقوط انسان: وسوسهٔ آدم و حوا توسط فرشتهٔ رانده از درگاه ابلیس و بیرون رانده شدن آنها از باغ عدن بهشت. درونمایهٔ اصلی کتاب به نوشتهٔ میلتون توجیه راه و روش خداست نسبت به انسان؛ و روشن شدن گرفتاری بین بینش ابدی و لایزالی خداوندی و ارادی و اختیاری بودن سرنوشت انسان. میلتون در این حماسه پاگانیسم و ادبیات کلاسیک یونانی و مسیحیت را با شعر در هم آمیخته است.
از نظر میلتون شر وارد جهان شده است و اکنون در آن ساکن است؛ شر در تضاد با خیر قرار دارد، بااین حال مطیع آن است، چراکه خیر قدرتی مطلق بر کائنات دارد. [ ۱] در بررسی شر، میلتون چندان جایگاه والایی به شیطان نمی دهد و سعی نداشت او را هم، همچون شروری در واپسین پردهٔ یک کمدی، آخرالامر خیر جلوه دهد. [ ۲] شیطان ـ با وجود شخصیت شگرفی که دارد ـ صرفاً یک شخصیت شاعرانه است و نه مرکز ثقل الهیات میلتون. [ ۳] میلتون در بهشت گمشده قصد داشت جهان را همان گونه که هست به تصویر درآورد، با تمام سیاهی ها و تمام امیدش. [ ۴] این ایدهٔ اصلی شعر است؛ [ ۵] حکایت شاعر به او فرصت موسعی جهت طرح این ادعا داده که شر، خودتخریبگر است و خیر دائماً بر شر فائق می آید. اما این اعتقاد از این مرحله هم فراتر می رود. او باور داشت که در نظم کنونی، شر جایگاهی ضروری دارد. [ ۶] پس از هبوط، آدم در مکاشفه ای آیندهٔ جهان را می بیند و با شرایط حیات بشر آشنا می شود. بار دیگر با خصیصهٔ خودتخریبگری شر مواجه می شویم. [ ۷] قصد میلتون مداقه در منشأ شر و یا توجیه ورود آن به جهان نیست. دغدغهٔ او جهان به همان گونه که هست، است. او معتقد نیست که وجود جهانی دارای شرارت با خرَد و خیریت خدا ناسازگار است. [ ۸] میلتون نمی توانست قدرتی الهی را تصور کند که قادر باشد آدمیان را به مدد تجربه خردمند سازد و به یاری سعی و توفیق کامیاب گرداند، مگر به واسطهٔ تماس و ارتباط با شر. بنابراین در اثر او، خدا با اجازه دادن به شیطان برای بیرون شدن از محبس خود در ظلمت مطلقِ مغاک و وارد شدن به جهان، به او مجال می دهد. [ ۹]
از نظر میلتون شر وارد جهان شده است و اکنون در آن ساکن است؛ شر در تضاد با خیر قرار دارد، بااین حال مطیع آن است، چراکه خیر قدرتی مطلق بر کائنات دارد. [ ۱] در بررسی شر، میلتون چندان جایگاه والایی به شیطان نمی دهد و سعی نداشت او را هم، همچون شروری در واپسین پردهٔ یک کمدی، آخرالامر خیر جلوه دهد. [ ۲] شیطان ـ با وجود شخصیت شگرفی که دارد ـ صرفاً یک شخصیت شاعرانه است و نه مرکز ثقل الهیات میلتون. [ ۳] میلتون در بهشت گمشده قصد داشت جهان را همان گونه که هست به تصویر درآورد، با تمام سیاهی ها و تمام امیدش. [ ۴] این ایدهٔ اصلی شعر است؛ [ ۵] حکایت شاعر به او فرصت موسعی جهت طرح این ادعا داده که شر، خودتخریبگر است و خیر دائماً بر شر فائق می آید. اما این اعتقاد از این مرحله هم فراتر می رود. او باور داشت که در نظم کنونی، شر جایگاهی ضروری دارد. [ ۶] پس از هبوط، آدم در مکاشفه ای آیندهٔ جهان را می بیند و با شرایط حیات بشر آشنا می شود. بار دیگر با خصیصهٔ خودتخریبگری شر مواجه می شویم. [ ۷] قصد میلتون مداقه در منشأ شر و یا توجیه ورود آن به جهان نیست. دغدغهٔ او جهان به همان گونه که هست، است. او معتقد نیست که وجود جهانی دارای شرارت با خرَد و خیریت خدا ناسازگار است. [ ۸] میلتون نمی توانست قدرتی الهی را تصور کند که قادر باشد آدمیان را به مدد تجربه خردمند سازد و به یاری سعی و توفیق کامیاب گرداند، مگر به واسطهٔ تماس و ارتباط با شر. بنابراین در اثر او، خدا با اجازه دادن به شیطان برای بیرون شدن از محبس خود در ظلمت مطلقِ مغاک و وارد شدن به جهان، به او مجال می دهد. [ ۹]
wiki: بهشت گمشده
بهشت گمشده (آلبوم). بهشت گمشده ( به انگلیسی: Paradise Lost ) نام آلبومی از گروه پراگرسیو متال امریکایی ، سیمفونی ایکس، است که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد.
در ساخت این آلبوم از اثر حماسی جان میلتون با عنوان بهشت گمشده الهام گرفته شده است. [ ۱]
• Oculus ex Inferni - 2. 24
• Set the World on Fire ( The Lie of Lies ) - 5. 55
• Domination - 6. 29
• The Serpent’s Kiss - 5. 03
• Paradise Lost - 6. 32
• Eve of Seduction - 5. 04
• The Walls of Babylon - 8. 16
• Seven - 7. 01
• The Sacrifice - 4. 49
• Revelation ( Divus Pennae ex Tragoedia ) - 9. 17
در ساخت این آلبوم از اثر حماسی جان میلتون با عنوان بهشت گمشده الهام گرفته شده است. [ ۱]
• Oculus ex Inferni - 2. 24
• Set the World on Fire ( The Lie of Lies ) - 5. 55
• Domination - 6. 29
• The Serpent’s Kiss - 5. 03
• Paradise Lost - 6. 32
• Eve of Seduction - 5. 04
• The Walls of Babylon - 8. 16
• Seven - 7. 01
• The Sacrifice - 4. 49
• Revelation ( Divus Pennae ex Tragoedia ) - 9. 17
wiki: بهشت گمشده (آلبوم)
بهشت گمشده (مرودشت). بهشت گمشده منطقه ای خوش آب و هوا و سرسبز در بخش کامفیروز از توابع شهرستان مرودشت است. نام اصلی این مکان تنگ بستانک بوده است که اکنون به بهشت گمشده مشهور شده است. [ ۱] منطقه حفاظت شده تنگ بستانک با مساحت ۱۵۳۲۴ هکتار در شمال غربی استان فارس و در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شهر شیراز و در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شهر مرودشت در بخش کامفیروز واقع گردیده است. میانگین ارتفاعی آن بین ۱۷۰۰–۳۷۰۰ متر است. [ ۲]
تنگ بستانک منطقه ای است عمدتاً کوهستانی با پوششی جنگلی اقلیم منطقه ایرانی تورانی بوده و دارای تابستان هایی خشک و زمستان هایی سرد؛ با ریزش برف و یخبندان است. میانگین درجه حرارت بین ۱۴–۱۶ درجه و متوسط بارندگی ۴۷۹٫۴۲ میلی متر است. مسیر دسترسی به تنگ بستانک کامفیروز است و دریاچه سد درودزن و جنگل های انبوه بلوط نیز در این مسیر هستند. از ورودی تنگه کوچه باغی نسبتاً وسیع در پیچ و تاب رودخانه ای زیبا تا محل آبشار تنگ بستانک ادامه می یابد و اینجاست که انبوهی از جنگل چنار در تنگه ای نه چندان باریک به همراه پیچ و تاب رسوباتی از جنس آهک یکی از شگفت انگیزترین چهره های طبیعت را به نمایش می گذارد. امتداد این مسیر پیاده رو از بستر رودخانه تا روستایی بکر در نقطه ای دور از ذهن زیبایی و جذابیت این منطقه را تکمیل می کند.
تنگ بستانک درگذشته بیشتر شهرت محلی داشت و منطقه ییلاقی بخش های کامفیروز و بیضا محسوب می گردید. در گذشته مهم ترین سودمندی آن برای روستاه های پایین دست استفاده از منابع آب برای مصرف شرب، کشاورزی و گردشگری موردی جوامع محلی بوده است و تا اواخر دهه ۵۰ برای شهرنشینان نامی ناآشنا بوده و کمتر مورد استفاده گردشگری فشرده قرار گرفته است، اما از اوایل دهه ۶۰ این منطقه به تدریج توسط گروه های کوهنوردی و گردشگران طبیعت معرفی گردید و به لحاظ زیبایی های خیره کننده و چشم انداز طبیعی منحصربه فرد، توسط بازدیدکنندگان علاقه مند، بهشت گمشده نام گذاری گردید. در حال حاضر در حدود ۶ ماه از سال در فصول بهار و تابستان منطقه مورد استفاده بازدیدکنندگان قرار می گیرد و در چهار ماه اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد بیشترین بازدیدکنندگان به منطقه مراجعه می کنند. [ نیازمند منبع]
موقعیت جغرافیایی تنگ بستانک در مجموعه شبکه گردشگری محور شمال و شمال غرب و امکان ارتباط جاده ای آن با یادمان های تاریخی تخت جمشید، نقش رستم و پاسارگاد از یک طرف و چشم اندازهای طبیعی آبشار مارگون و تنگ براق از طرف دیگر اهمیت ویژه ای را برای این مجموعه از بعد توسعه اکوتوریسم ایجاد می کند. اداره کل حفاظت محیط زیست فارس و سازمان ایرانگردی جهانگردی استان فارس ساماندهی زون گردشگری، تنگ بستانک را در دست اجرا دارند. هدف از اجرای این طرح فراهم آوردن امکانات گردشگری و کاهش تدریجی تهدیدهای ناشی از استفاده بی رویهٔ گردشگری از منطقه است. از سال ۱۳۷۸ تاکنون با مصوبهٔ شورای عالی حفاظت محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده جنگلی تنگ بستانک یا بهشت گمشده شناخته می شود. ( اداره حفاظت محیط زیست استان فارس ) در سفر استانی هیئت دولت به استان فارس به عنوان منطقه نمونه بهشت گمشده تصویب و مطالعات امکان سنجی منطقه در سال ۱۳۸۸ به پایان رسید. منطقه مورد مطالعه در طرح جامع شهرستان به عنوان، پهنهٔ طبیعی گردشگری انتخاب شده است. در این طرح به پروژهٔ بسترسازی، تجهیز جاذبه های گردشگری طبیعی، ایجاد بستر وتوسعهٔ استفادهٔ ورزشی - تفریحی از جاذبه ها، احداث و تجهیز مراکز گردشگری طبیعی اشاره شده است. [ ۳]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفتنگ بستانک منطقه ای است عمدتاً کوهستانی با پوششی جنگلی اقلیم منطقه ایرانی تورانی بوده و دارای تابستان هایی خشک و زمستان هایی سرد؛ با ریزش برف و یخبندان است. میانگین درجه حرارت بین ۱۴–۱۶ درجه و متوسط بارندگی ۴۷۹٫۴۲ میلی متر است. مسیر دسترسی به تنگ بستانک کامفیروز است و دریاچه سد درودزن و جنگل های انبوه بلوط نیز در این مسیر هستند. از ورودی تنگه کوچه باغی نسبتاً وسیع در پیچ و تاب رودخانه ای زیبا تا محل آبشار تنگ بستانک ادامه می یابد و اینجاست که انبوهی از جنگل چنار در تنگه ای نه چندان باریک به همراه پیچ و تاب رسوباتی از جنس آهک یکی از شگفت انگیزترین چهره های طبیعت را به نمایش می گذارد. امتداد این مسیر پیاده رو از بستر رودخانه تا روستایی بکر در نقطه ای دور از ذهن زیبایی و جذابیت این منطقه را تکمیل می کند.
تنگ بستانک درگذشته بیشتر شهرت محلی داشت و منطقه ییلاقی بخش های کامفیروز و بیضا محسوب می گردید. در گذشته مهم ترین سودمندی آن برای روستاه های پایین دست استفاده از منابع آب برای مصرف شرب، کشاورزی و گردشگری موردی جوامع محلی بوده است و تا اواخر دهه ۵۰ برای شهرنشینان نامی ناآشنا بوده و کمتر مورد استفاده گردشگری فشرده قرار گرفته است، اما از اوایل دهه ۶۰ این منطقه به تدریج توسط گروه های کوهنوردی و گردشگران طبیعت معرفی گردید و به لحاظ زیبایی های خیره کننده و چشم انداز طبیعی منحصربه فرد، توسط بازدیدکنندگان علاقه مند، بهشت گمشده نام گذاری گردید. در حال حاضر در حدود ۶ ماه از سال در فصول بهار و تابستان منطقه مورد استفاده بازدیدکنندگان قرار می گیرد و در چهار ماه اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد بیشترین بازدیدکنندگان به منطقه مراجعه می کنند. [ نیازمند منبع]
موقعیت جغرافیایی تنگ بستانک در مجموعه شبکه گردشگری محور شمال و شمال غرب و امکان ارتباط جاده ای آن با یادمان های تاریخی تخت جمشید، نقش رستم و پاسارگاد از یک طرف و چشم اندازهای طبیعی آبشار مارگون و تنگ براق از طرف دیگر اهمیت ویژه ای را برای این مجموعه از بعد توسعه اکوتوریسم ایجاد می کند. اداره کل حفاظت محیط زیست فارس و سازمان ایرانگردی جهانگردی استان فارس ساماندهی زون گردشگری، تنگ بستانک را در دست اجرا دارند. هدف از اجرای این طرح فراهم آوردن امکانات گردشگری و کاهش تدریجی تهدیدهای ناشی از استفاده بی رویهٔ گردشگری از منطقه است. از سال ۱۳۷۸ تاکنون با مصوبهٔ شورای عالی حفاظت محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده جنگلی تنگ بستانک یا بهشت گمشده شناخته می شود. ( اداره حفاظت محیط زیست استان فارس ) در سفر استانی هیئت دولت به استان فارس به عنوان منطقه نمونه بهشت گمشده تصویب و مطالعات امکان سنجی منطقه در سال ۱۳۸۸ به پایان رسید. منطقه مورد مطالعه در طرح جامع شهرستان به عنوان، پهنهٔ طبیعی گردشگری انتخاب شده است. در این طرح به پروژهٔ بسترسازی، تجهیز جاذبه های گردشگری طبیعی، ایجاد بستر وتوسعهٔ استفادهٔ ورزشی - تفریحی از جاذبه ها، احداث و تجهیز مراکز گردشگری طبیعی اشاره شده است. [ ۳]
wiki: بهشت گمشده (مرودشت)