بهشت و جهنم

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] یکی از آسیبهای عقل گرائی، تحلیل عناوین معرفتی با توهمات غیر علمی است. نتیجه این روش نادرست، انکار برخی معارف را به دنبال دارد. انکار وجود بهشت و جهنم از جمله مسائلی است که اکثر معتزله به سبب اتخاذ این روش به آن دچار شده اند.
تمام مسلمانان و حتی برخی از معتزله مانند بشر بن المعتمر و ابوحسین بصری بر این باورند که بهشت و جهنم دو مخلوقی می باشند که موجودیتشان ثابت است. دلیل ایشان آیات و روایات مختلفی است که از بهشت و جهنم به عنوان یک موجود حقیقی حکایت نموده است. بنابراین اعتقاد به موجودیت کنونی بهشت و جهنم، عقیده ای اتفاقی بین اکثر فرق مختلف اسلام است. تشیع نیز به پیروی از قرآن و معصومین (علیه السّلام) بر این عقیده بوده و به لزوم و ضرورت این اعتقاد پایبند بوده و منکران بهشت و جهنم را خارج از دین می دانند. این انکار در مورد فعلیت کنونی بهشت و جهنم از سوی معتزله به حدی در جامعه اسلامی پراکنده شده بود که شیعیان از امام رضا (علیه السّلام) در این باره بطور مشخص سوال می نمودند، که آیا هم اکنون بهشت و جهنم وجود دارد؟
انکار وجود بهشت و جهنم
بزرگان مشهور از معتزله بر این باورند که بهشت و جهنم روز قیامت برای حساب و جزاء خلق می شود و اکنون وجود خارجی ندارند. زیرا وجود کنونی بهشت و جهنم لغو است و خداوند کار لغو انجام نمی دهد. ابوهاشم جبائی از سران فرق معتزلی در این باره می گوید: محال است که بهشت و جهنم وجود داشته باشند زیرا قبل از قیامت عالم فانی می شود و لازمه این فناء محال بودن وجود کنونی بهشت و جهنم است. هشام بن عمرو فوطی از سران معتزله و بنیانگذار فرقه هشامیه، انکار وجود بهشت و جهنم را با فتوی به کفر معتقدین به وجود آن بیان می کرد. این مطالب تنها استدلالاتی است که معتزله با تمسک به آن به انکار وجود فعلی بهشت و جهنم معتقد شده اند. مغالطه موجود در این کلمات این است که:۱. غرض از ایجاد بهشت و جهنم حتی اگر منحصر در جزاء و پاداش باشد موجب لغو بودن وجود کنونی نمی شود.۲. لازمه فناء عالم قبل از قیامت حتی اگر منجر به فناء بهشت و جهنم شود باعث محال بودن وجود کنونی بهشت و جهنم نمی شود.
استدلال امام رضا
امام رضا (علیه السّلام) اعتقاد به وجود کنونی بهشت و جهنم را به نبوت و امامت پیوند می زند و منکر این عقیده را منکر و تکذیب کننده نبوت و امامت معرفی می کند. زیرا اخبار مربوط به بهشت و جهنم از لسان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) و اهل بیت (علیه السّلام) صادر شده است و واضح است که تکذیب کننده این اخبار تکذیب کننده خبردهنده نیز می باشد. از سوی دیگر معراج را زمینه باور به این اعتقاد بیان می نماید و می فرماید: وقتی که پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) به معراج رفتند وارد بهشت شدند و جهنم را دیدند.امام رضا (علیه السّلام) با این بیان به بنیانهای سست اعتقادی کسانی اشاره می کند که وجود بهشت و جهنم را انکار می کنند. در واقع معتزله و همکیشان این فرقه با این اعتقاد، عدم ایمان خود را به نبوت و امامت و معراج ابراز داشته اند. اسفراینی از عالمان اهل سنت انکار معراج را به معتزله نسبت می دهد. گرچه این نسبت به معتزله بخصوص متاخرین ایشان محل بحث است، اما قرائن و شواهد نشان دهنده صحت این انتساب به پیشینیان معتزله است.

دانشنامه عمومی

بهشت و جهنم (آلبوم ایوا مکس). بهشت و جهنم ( به انگلیسی: Heaven & Hell ) اولین آلبوم استودیویی خواننده آمریکایی، ایوا مکس است. این آلبوم در ۱۸ سپتامبر ۲۰۲۰ از طریق آتلانتیک رکوردز منتشر شد. [ ۱] مکس آلبوم را بین دسامبر ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ ضبط کرد که در آن زمان او با آهنگسازان از جمله سیرکوت، ردوان، چارلی پوث و بونی مک کی همکاری می کرد. آلبوم به دو طرف تقسیم شده است. اولی حاوی صداهای سرود است، در حالی که دومی ملودی های تیره تری را در خود دارد. پس از تأخیرهای فراوان، بهشت و جهنم با بررسی های معمولاً مطلوب منتقدان موسیقی منتشر شد؛ بسیاری از آنها تولید خوب و توانایی های صوتی مکس را ستودند.
پس از انتشار ترانه «شیرین ولی دیوانه» در اوت ۲۰۱۸، مکس ۳۰ تا ۴۰ روز در خارج از کشور سفر کرد و قبل از بازگشت به خانه در حدود کریسمس همان سال، جایی که شروع به نوشتن برای اولین آلبوم استودیویی خود کرد. [ ۲] او بیش از صد ترانه برای آلبوم ضبط کرد، که چندین ماه را صرف تصمیم گیری در مورد آلبوم کرد. در ابتدا در اوایل سال ۲۰۱۹ تکمیل شد، اما به منظور بهبود فهرست ترانه با افزودن ترانه های بیشتر و حذف یکی از آنها به تأخیر افتاد. [ ۳]
در دسامبر ۲۰۱۹، مکس اشاره کرد که آلبوم در ماه های آینده منتشر خواهد شد. وی تأیید کرد که آلبوم در مرحله نهایی شدن است، [ ۴] اما متعاقباً برای بیماری کروناویروس به تأخیر افتاد. [ ۳]
آلبوم سال سه بررسی جمع آوری کرد و میانگین نمره 77 را از 100 را به آلبوم داد.
اقتباس شده از اپل میوزیک. [ ۱۱]
عکس بهشت و جهنم (آلبوم ایوا مکس)

بهشت و جهنم (آلبوم ونگلیس). «بهشت و جهنم» آلبومی از هنرمند اهل یونان ونگلیس است که در سال ۱۹۷۵ میلادی منتشر شد.
عکس بهشت و جهنم (آلبوم ونگلیس)
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

اثر ارزشمند و جاودانه
"ویلیام بلیک"
در رابطه با درهای هفتگانه جهنم و در های هشتگانه بهشت توجه به چند نکته زیر مفید خواهد بود و به سهولت روی نوار خاطره حفظ خواهند گردید:
الف - بجای هفت در جهنم بهتر است که به چرخه یا دوران وقوع قیامت ها یا مه بانگ های جهنمی هفتگانه داغ و سوزان که محتوای کل جهان هر بار بر اثر انقباض در آن حالت ها به دمای محض و همگن و پیوسته و یکنواخت تبدیل می شود ، باور داشته باشیم.
...
[مشاهده متن کامل]

ب - بجای درهای هشتگانه بهشت مفیدتر خواهد بود که به این حقیقت آگاه شویم که حیات و زندگی ها ؛ نظم و سامان های کیهانی ؛ آسمان و زمین ها ؛ وادی ها ؛ منازل و شهر های عشق هفتگانه هرکدام همیشه در قدم های هشتم در سطحی برتر و کمال یافته تر از سطح قبلی از نو آفریده می شوند و به ظهور می رسند و پدیدار میگردند و الا آخر تا رسیدن به معاد یعنی تا رجعت و بازگشت به حالت اولیه کمال ایده آل بهشتی هستی که قبل از آغاز سَفَر آفرینش بر پهنه هستی و وجود بیکران حکمفرما بوده است.

به خداوند سوگند که اگر تا آخر عمرم از دیدگاه شناخت و دانش علوم طبیعی و تجربی و ریاضیات محض به خداوند و حکمت وی و طرح مطلق خلقت و آفرینش بیاندیشیم، احساس خستگی بر من غلبه نمیکند و هرگاه یک یا چند آیه و
...
[مشاهده متن کامل]
حدیث و روایت و تفسیر و تعبیر و تاویل قطور و پر حجم و کم محتوی آنها را مطالعه میکنم، انگار بار کل دنیا بر دوش و وجودم سنگینی میکند. لذا صلاح و خیر و مصلحت در جهت احساس سبک بالی و رستگاری و رهایی آن است که این بارهای سنگین را از دوش خود برداریم و آنها روی زمین بگذاریم و روی آنها در خیال قدم بزنیم و نه اینکه آنها را مثل دفترچه راهنما و قطب نمای جهات یاب در جیب یا کشکول و یا در کوله پشتی و یا در کیف دستی با خود حمل کنیم. درست همانطوریکه سوار بر پشت مرکب کره زمین و در قبضه کمند میدان جاذبه خورشید بهمراه بقیه اعضای سیاره ای و ماه واره ای خانواده منظومه ای روی یک مدار به آرامی در پهنه کهکشان راه شیری در اطراف مرکز سیاه چرده آن در حرکت هستیم. منظومه شمسی تقریبا هر دویست میلیون سال یک بار دور آن مرکز می چرخد و این مدت زمان طولانی یک نمونه و علامت و آیت ناچیز از صبر بیکران خداوند می باشد. حالا یک عده میر غضب انسانی ( عجمی - عبری - عربی ) میخواهند این صبر الاهی را بشکنند و برای شاهراه سیر و سلوک انسانی به سوی کمال یک دوراهه ایجاد کنند که گویا یکی به بهشت و دیگری به جهنم موعود ختم میگردد و نقطه جدایی این دو راه را اعراف می نامند که در آنجا عده ای انگشت شمار به عنوان منتخب به عنوان مراقب و دیده بان و دربان ایستاده و انحصار شفاعت و انتخاب راه برای کلیه افراد انسانی را خداوند به دست آنان سپرده باشد. انسان بیدار و هوشیار و آگاه امروزی باید بتواند در ورای آیات و روایات و احادیث و تفاسیر پر حجم و قطور و بی محتوای آنها به خداوند و حکمت الاهی و طرح آفرینش جهان و موجودات زنده و غیر زنده درون آن بیاندیشد و ایده های نو تولید نماید و نه اینکه شبانه روز بطور خستگی ناپذیری در عصر حجر فرآورده های قوای ادراکی فهم و عقل بدوی و ناپخته و خام در اوایل بیداری تاریخی آگاهی در جا بزند. جنگ و جدال و نزاع ادیان و مذاهب در طول تاریخ بشریت تاکنون بر سر حقیقت و خداوند نبوده است بلکه برسر نام و اثر این یا آن بنیانگذار دین و مخترع یوغ شریعت و نام و اثر اطرافیان آنان بوده است. کلام خداوند مثل هستی و وجود وی بیکران و بینهایت است و در یک عالم نمی گنجد بلکه در عوالم بیشمار. چه رسد به چند کتاب چند صد صفحه ای که تولید دست و پنجول و قلم انسانی باشند تحت عنوان کتب به اصطلاح آسمانی. عالمی که در آن و در حال حاضر زندگی می کنیم، یکی از حالت های کلی و بیشمار بهشت می باشد و مطمئنا و بطور یقین و بدون شک و تردید کلیه حالت های کلی دیگر را هم هرکدام به نوبه خاص و ویژه خود تجربه خواهیم کرد. جهنم های مه بانگی یا قیامتی بیشمار هم هرکدام نازل ترین و سوزان و داغ ترین حالت بهشت می باشند. محتوای معارف وحیانی ادیان و آئین های مختلف را هرکدام باید به پنج صفحه با کلمات و الفاظی بسیار روشن تقلیل دهیم و این تقلیل سازی شامل کلیه نظام های فلسفی و حکمی و عرفانی هم میشود و آنها را در مقدمه اثر " افسانه نوین آفرینش " قرار دهیم که افراد انسانی در اندیشیدن به خداوند و حکمت وی دیگر نیازی به مراجعه به مراجع کهن و باستانی نداشته باشند. ما انسان ها هم اکنون و در حال حاظر در بهشت و در بطن خداوند بسر می بریم. لذا نیازی به رجعت و برگشت به خداوند نداریم بلکه شناخت خداوند و آنهم تنها از طریق شناخت علمی طبیعت و کیهان امکانپذیر و میّسر می باشد و کلیه راه های دیگر بیراهه و گمراهه محسوب می شوند.

بهشت و جهنم دو حالت مرزی و سر حدی هستی بیکران می باشند و نه مکان و محل که هفت و یا هشت در و دروازه جهت ورود و خروج داشته باشند . بهشت برترین حالت هستی است و جهنم نازل ترین ، سوزان ترین حالت آن . هستی بیکران
...
[مشاهده متن کامل]
بین این دو حد دارای حالت های کلی بهشتی و جهنمی بیشماری می باشد که هرکدام به نوبت خود از طریق وقوع مه بانگ های هفتگانه و بیشمار به ظهور میرسند و محو میشوند. آتش های داغ و سوزانی که در ریاکتور های جوش هسته ای در دل خورشید و ستارگان تولید می شوند، نمونه های کوچک و ناچیزی از آتش سوزان جهنم های هفتگانه مه بانگی می باشند. لذا مفیدتر خواهد بود که بجای درهای هفتگانه بهشت و جهنم به مه بانگ های هفتگانه متوالی و بیشمار و عوالم هفتگانه نزولی و صعودی و آسمان ها و زمین های هفتگانه و نظم و سامان های هفتگانه طبیعی و کیهانی باور داشته باشیم که براثر نوسانات متوالی انقباض و انبساط کیهانی پشت سر هم ایجاد می شوند و محو میگردند.

بپرس