به کبودی یاس، فیلمی به کارگردانی جواد اردکانی است.
برونسی فرمانده ای است که لحظه ای در اصول خود تردید نمی کند، برونسی از جبهه به شهر می آید تا همرزمان عملیات خیبر را جمع کرده و برای عملیات بدر به جبهه بروند اما هر یک از آنها مسائلی دارند که برونسی باید حل کند.
... [مشاهده متن کامل]
• داوود عین آبادی
• محمد تقی نژاد
• علی بکائیان
• حسن چودن
• سعید ولی زاده
این فیلم در بیست و هفتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر، برنده سیمرغ بلورین جلوه های وِیژه و نگاه ملی شده است. عبدالله اسفندیاری، مدیر حوزه فیلم معناگرا در بنیاد سینمایی فارابی در نشستی که به منظور نقد و بررسی فیلم به کبودی یاس برگزار شد، گفت: «این فیلم به لحاظ فنی با کاستی هایی همراه است. دراین فیلم معناگرایی در تحول شخصیت ها و اخلاص و ایثار وجود داشت».
در سومین روز از جشنواره فیلم مقاومت ( دوره یازدهم ) در اهواز فیلم به کبودی یاس مورد نقد و بررسی قرار گرفت. در این مراسم ماهان عباسی کارگردان اهل استان خوزستان اظهار داشت: «وقتی کاراکتری خیلی مثبت باشد و فقط برای شهید شدن ساخته شده باشد درست است که در سینما قهرمان نامیده می شود ولی عملاً در ذهن مخاطب قهرمان نیست»، وی در ادامه افزود: «در این سینما و فیلم دفاع مقدس باید شخصیتی ارائه شود که برای کسانی که جنگ را لمس نکرده اند قابل درک باشد»؛ همچنین علی اصغر شادروان در رابطه با قهرمان سازی گفت: «قهرمان سازی خوب است ولی ما در فیلم های خود سابقه خوبی ندیدیم چرا که قهرمان سازی نسخه ای بوده که در سینما از بین رفته است. » شادروان نظر خود را در مورد اهمیت دیدگاه سینماگر چنین بیان کرد: «هنرمند باید دیدگاه خود را تحلیل کند که این تحلیل به وسیله زبان سینما صورت می گیرد و در این تحلیل نباید تاریخ نشان داده شود».
وحید جلیلوند نیز در یادداشتی به نقد فیلم به کبودی یاس پرداخت. او در این یادداشت وی به افراط در بکارگیری بازیگران گمنام و محلی در این اثر اشاره کرده که هرچند بازیگر نقش اول را در مجموع مثبت ارزیابی می کند ولی در مورد سایر نقش ها معتقد است چنانچه این فیلم با همین فیلمنامه و کارگردانی از بازیگران حرفه ای و چهره سینما بهره می برد تأثیر مثبت تری می داشت.
برونسی فرمانده ای است که لحظه ای در اصول خود تردید نمی کند، برونسی از جبهه به شهر می آید تا همرزمان عملیات خیبر را جمع کرده و برای عملیات بدر به جبهه بروند اما هر یک از آنها مسائلی دارند که برونسی باید حل کند.
... [مشاهده متن کامل]
• داوود عین آبادی
• محمد تقی نژاد
• علی بکائیان
• حسن چودن
• سعید ولی زاده
این فیلم در بیست و هفتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر، برنده سیمرغ بلورین جلوه های وِیژه و نگاه ملی شده است. عبدالله اسفندیاری، مدیر حوزه فیلم معناگرا در بنیاد سینمایی فارابی در نشستی که به منظور نقد و بررسی فیلم به کبودی یاس برگزار شد، گفت: «این فیلم به لحاظ فنی با کاستی هایی همراه است. دراین فیلم معناگرایی در تحول شخصیت ها و اخلاص و ایثار وجود داشت».
در سومین روز از جشنواره فیلم مقاومت ( دوره یازدهم ) در اهواز فیلم به کبودی یاس مورد نقد و بررسی قرار گرفت. در این مراسم ماهان عباسی کارگردان اهل استان خوزستان اظهار داشت: «وقتی کاراکتری خیلی مثبت باشد و فقط برای شهید شدن ساخته شده باشد درست است که در سینما قهرمان نامیده می شود ولی عملاً در ذهن مخاطب قهرمان نیست»، وی در ادامه افزود: «در این سینما و فیلم دفاع مقدس باید شخصیتی ارائه شود که برای کسانی که جنگ را لمس نکرده اند قابل درک باشد»؛ همچنین علی اصغر شادروان در رابطه با قهرمان سازی گفت: «قهرمان سازی خوب است ولی ما در فیلم های خود سابقه خوبی ندیدیم چرا که قهرمان سازی نسخه ای بوده که در سینما از بین رفته است. » شادروان نظر خود را در مورد اهمیت دیدگاه سینماگر چنین بیان کرد: «هنرمند باید دیدگاه خود را تحلیل کند که این تحلیل به وسیله زبان سینما صورت می گیرد و در این تحلیل نباید تاریخ نشان داده شود».
وحید جلیلوند نیز در یادداشتی به نقد فیلم به کبودی یاس پرداخت. او در این یادداشت وی به افراط در بکارگیری بازیگران گمنام و محلی در این اثر اشاره کرده که هرچند بازیگر نقش اول را در مجموع مثبت ارزیابی می کند ولی در مورد سایر نقش ها معتقد است چنانچه این فیلم با همین فیلمنامه و کارگردانی از بازیگران حرفه ای و چهره سینما بهره می برد تأثیر مثبت تری می داشت.