[ویکی فقه] بنی مُدْلِج از قبایل عدنانی می باشد.
آنان با ۴ تیره همعرض خود شَنوق، شنظیر، تیم و بنو عمرو قبیله بزرگ تر مرة بن عبد مناة بن کنانه را تشکیل می دهند، چنان که بنی مدلج از ۴ زیر شاخه کوچک تر به نامهای بنوعمرو، بنوتیم، بنوحارث و بنووقاص تشکیل شده است. منسوبان به این قبیله را مُدْلِجی گویند. هر چند ابن اثیر این انتساب را منحصر به بنی مدلج از تیره های کنانه ندانسته و منسوبان به مُدلج بن میزن از تیره های سعد هُذیم را نیز با نسبت مدلجی یاد کرده؛ اما تیره اخیر چندان شناخته شده نیست و افراد مشهوری بدان منسوب نیستند، چنان که مدلج نام چندین قبیله کوچک دیگر نیز ذکر شده که شهرت و اعتبار بنی مدلج بن مره را ندارند.
موقعیت، ویژگیها و آداب جاهلی
برخی منابع حکایت از آن دارند که آنان میان مکه و مدینه سمت ساحل دریای سرخ ساکن بودند، از این رو به قدید و ذوالعشیره به عنوان استقرارگاههای بنی مدلج اشاره کرده اند. این مناطق در نیمه نخست مسیر مدینه به مکه قرار دارد و از این رو به مدینه نزدیک تر است. بنی مدلج افزون بر کشاورزی از راه شکار حیوانات دریایی گذران زندگی می کرده اند. پرسش ایشان از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم درباره وضو گرفتن با آب دریا به هنگامی که در دریا هستند گواه بر این مطلب است.
بنی مدلج
بنی مدلج پیش از اسلام به چند امر شهره بودند و شهرت عمده آنان در میان قبایل عرب به چیرگی در قیافه شناسی بود. این علم که عرب به دانستن آن می بالید، برای تشخیص هویت فرد و شناسایی رد پا به کار می رفت. تسلط ایشان به این علم به اندازه ای بود که در برخی روایات، قیافه شناسی تنها به بنی مدلج اختصاص یافته است، به گونه ای که برخی گمان کرده اند در فقه تنها قیافه شناسی بنی مدلج معتبر بوده است. یک مورد مشهور قیافه شناسی ایشان که مورد استناد فقها برای مشروعیت کاربرد آن قرار گرفته مربوط به مُجَزَّز (مُجَزَّر) مُدْلِجی است که با نگاه به پاهای اسامه و پدرش زید بن حارثه انتساب اسامه را به زید تایید کرد و این موجب شادمانی رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلّم گشت، زیرا رنگ پوست اسامه سیاه و زید سفید بود و همین موضوع، موجب تردید در نسب وی شده بود.
خصوصیات ظاهری
...
آنان با ۴ تیره همعرض خود شَنوق، شنظیر، تیم و بنو عمرو قبیله بزرگ تر مرة بن عبد مناة بن کنانه را تشکیل می دهند، چنان که بنی مدلج از ۴ زیر شاخه کوچک تر به نامهای بنوعمرو، بنوتیم، بنوحارث و بنووقاص تشکیل شده است. منسوبان به این قبیله را مُدْلِجی گویند. هر چند ابن اثیر این انتساب را منحصر به بنی مدلج از تیره های کنانه ندانسته و منسوبان به مُدلج بن میزن از تیره های سعد هُذیم را نیز با نسبت مدلجی یاد کرده؛ اما تیره اخیر چندان شناخته شده نیست و افراد مشهوری بدان منسوب نیستند، چنان که مدلج نام چندین قبیله کوچک دیگر نیز ذکر شده که شهرت و اعتبار بنی مدلج بن مره را ندارند.
موقعیت، ویژگیها و آداب جاهلی
برخی منابع حکایت از آن دارند که آنان میان مکه و مدینه سمت ساحل دریای سرخ ساکن بودند، از این رو به قدید و ذوالعشیره به عنوان استقرارگاههای بنی مدلج اشاره کرده اند. این مناطق در نیمه نخست مسیر مدینه به مکه قرار دارد و از این رو به مدینه نزدیک تر است. بنی مدلج افزون بر کشاورزی از راه شکار حیوانات دریایی گذران زندگی می کرده اند. پرسش ایشان از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم درباره وضو گرفتن با آب دریا به هنگامی که در دریا هستند گواه بر این مطلب است.
بنی مدلج
بنی مدلج پیش از اسلام به چند امر شهره بودند و شهرت عمده آنان در میان قبایل عرب به چیرگی در قیافه شناسی بود. این علم که عرب به دانستن آن می بالید، برای تشخیص هویت فرد و شناسایی رد پا به کار می رفت. تسلط ایشان به این علم به اندازه ای بود که در برخی روایات، قیافه شناسی تنها به بنی مدلج اختصاص یافته است، به گونه ای که برخی گمان کرده اند در فقه تنها قیافه شناسی بنی مدلج معتبر بوده است. یک مورد مشهور قیافه شناسی ایشان که مورد استناد فقها برای مشروعیت کاربرد آن قرار گرفته مربوط به مُجَزَّز (مُجَزَّر) مُدْلِجی است که با نگاه به پاهای اسامه و پدرش زید بن حارثه انتساب اسامه را به زید تایید کرد و این موجب شادمانی رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلّم گشت، زیرا رنگ پوست اسامه سیاه و زید سفید بود و همین موضوع، موجب تردید در نسب وی شده بود.
خصوصیات ظاهری
...
wikifeqh: بنی_مدلج
[ویکی اهل البیت] این صفحه مدخلی از فرهنگ قرآن است
بنی مدلج، شاخه ای از بنی مُرة بن عبد مناة بن کنانه و دارای شهرت در قیافه شناسی بودند.
برخی مفسران، نزول آیه 168 سوره بقره(2) را در شأن آنان و دیگر قبایلی دانسته اند که از روی هوا و هوس، خوردن برخی چیزهای پاک را بر خود حرام کرده بودند. بر اساس روایتی، نزول آیه 90 سوره نساء(4) درباره بنی مدلج دانسته شده که با پیامبر صلی الله علیه و آله پیمان بستند که ما نه با شما خواهیم بود و نه در برابر شما و خداوند، مسلمانان را از تعرّض به آنها نهی کرد.
برخی نزول آیه 26 سوره اعراف(7) را نیز در ارتباط با آنان دانسته اند که جهت تقرب به خدا به صورت عریان طواف می کردند.
بنی مدلج، شاخه ای از بنی مُرة بن عبد مناة بن کنانه و دارای شهرت در قیافه شناسی بودند.
برخی مفسران، نزول آیه 168 سوره بقره(2) را در شأن آنان و دیگر قبایلی دانسته اند که از روی هوا و هوس، خوردن برخی چیزهای پاک را بر خود حرام کرده بودند. بر اساس روایتی، نزول آیه 90 سوره نساء(4) درباره بنی مدلج دانسته شده که با پیامبر صلی الله علیه و آله پیمان بستند که ما نه با شما خواهیم بود و نه در برابر شما و خداوند، مسلمانان را از تعرّض به آنها نهی کرد.
برخی نزول آیه 26 سوره اعراف(7) را نیز در ارتباط با آنان دانسته اند که جهت تقرب به خدا به صورت عریان طواف می کردند.
wikiahlb: بنی_مدلج
[ویکی حج] بنی مدلج از قبایل کنانی و زیر شاخه های قریش بودند که در مناطقی میان مکه و مدینه سکونت داشتند.
از ویژگی های بارز بنی مدلج در میان قبایل عرب می توان به مهارت در قیافه شناسی، شناسایی رد پا و اصالت زبان عربی رایج میان آن ها اشاره کرد.
رسول خدا(ص) در غزوه ذوالعُشَیره در پی تعقیب کاروان تجاری قریش وارد ذوالعشیره از مناطق مسکونی بنی مدلج شده و با آنان پیمان صلح و عدم تعرض بست، و تا سال نهم ق. که آیاتی ابتدایی سوره توبه نازل شد ادامه داشت.
از ویژگی های بارز بنی مدلج در میان قبایل عرب می توان به مهارت در قیافه شناسی، شناسایی رد پا و اصالت زبان عربی رایج میان آن ها اشاره کرد.
رسول خدا(ص) در غزوه ذوالعُشَیره در پی تعقیب کاروان تجاری قریش وارد ذوالعشیره از مناطق مسکونی بنی مدلج شده و با آنان پیمان صلح و عدم تعرض بست، و تا سال نهم ق. که آیاتی ابتدایی سوره توبه نازل شد ادامه داشت.
wikihaj: بنی مدلج
[ویکی فقه] بنی مدلج (قرآن). بنی مُدْلِج از قبایل عدنانی می باشد.
بنی مدلج، شاخه ای از بنی مرة بن عبد مناة بن کنانه و دارای شهرت در قیافه شناسی بودند.
هوا و هوس
برخی مفسران، نزول آیه ۱۶۸ بقره «یَا أَیُّهَا النَّاسُ کُلُوا مِمَّا فِی الْأَرْ ضِ حَلَالًا طَیِّبًا وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ ۚ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ»؛ ای مردم! از آنچه در زمین است، حلال و پاکیزه بخورید! و از گامهای شیطان ، پیروی نکنید! چه اینکه او، دشمن آشکار شماست! را در شان آنان و دیگر قبایلی دانسته اند که از روی هوا و هوس ، خوردن برخی چیزهای پاک را بر خود حرام کرده بودند.
پیمان با پیامبر
براساس روایتی، نزول آیه ۹۰ نساء «إِلَّا الَّذِینَ یَصِلُونَ إِلَیٰ قَوْمٍ بَیْنَکُمْ وَبَیْنَهُم مِّیثَاقٌ أَوْ جَاءُوکُمْ حَصِرَ تْ صُدُورُ هُمْ أَن یُقَاتِلُوکُمْ أَوْ یُقَاتِلُوا قَوْمَهُمْ ۚ وَلَوْ شَاءَ اللَّـهُ لَسَلَّطَهُمْ عَلَیْکُمْ فَلَقَاتَلُوکُمْ ۚ فَإِنِ اعْتَزَلُوکُمْ فَلَمْ یُقَاتِلُوکُمْ وَأَلْقَوْا إِلَیْکُمُ السَّلَمَ فَمَا جَعَلَ اللَّـهُ لَکُمْ عَلَیْهِمْ سَبِیلًا»؛ مگر آنها که با همپیمانان شما، پیمان بسته اند؛ یا آنها که به سوی شما می آیند، و از پیکار با شما، یا پیکار با قوم خود ناتوان شده اند؛ (نه سر جنگ با شما دارند، و نه توانایی مبارزه با قوم خود.) و اگر خداوند بخواهد، آنان را بر شما مسلطّ می کند تا با شما پیکار کنند. پس اگر از شما کناره گیری کرده و با شما پیکار ننمودند، (بلکه) پیشنهاد صلح کردند، خداوند به شما اجازه نمی دهد که متعرّض آنان شوید. درباره بنی مدلج دانسته شده که با پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم پیمان بستند که ما نه با شما خواهیم بود و نه در برابر شما و خداوند، مسلمانان را از تعرض به آنها نهی کرد.
طواف عریان
...
بنی مدلج، شاخه ای از بنی مرة بن عبد مناة بن کنانه و دارای شهرت در قیافه شناسی بودند.
هوا و هوس
برخی مفسران، نزول آیه ۱۶۸ بقره «یَا أَیُّهَا النَّاسُ کُلُوا مِمَّا فِی الْأَرْ ضِ حَلَالًا طَیِّبًا وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ ۚ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ»؛ ای مردم! از آنچه در زمین است، حلال و پاکیزه بخورید! و از گامهای شیطان ، پیروی نکنید! چه اینکه او، دشمن آشکار شماست! را در شان آنان و دیگر قبایلی دانسته اند که از روی هوا و هوس ، خوردن برخی چیزهای پاک را بر خود حرام کرده بودند.
پیمان با پیامبر
براساس روایتی، نزول آیه ۹۰ نساء «إِلَّا الَّذِینَ یَصِلُونَ إِلَیٰ قَوْمٍ بَیْنَکُمْ وَبَیْنَهُم مِّیثَاقٌ أَوْ جَاءُوکُمْ حَصِرَ تْ صُدُورُ هُمْ أَن یُقَاتِلُوکُمْ أَوْ یُقَاتِلُوا قَوْمَهُمْ ۚ وَلَوْ شَاءَ اللَّـهُ لَسَلَّطَهُمْ عَلَیْکُمْ فَلَقَاتَلُوکُمْ ۚ فَإِنِ اعْتَزَلُوکُمْ فَلَمْ یُقَاتِلُوکُمْ وَأَلْقَوْا إِلَیْکُمُ السَّلَمَ فَمَا جَعَلَ اللَّـهُ لَکُمْ عَلَیْهِمْ سَبِیلًا»؛ مگر آنها که با همپیمانان شما، پیمان بسته اند؛ یا آنها که به سوی شما می آیند، و از پیکار با شما، یا پیکار با قوم خود ناتوان شده اند؛ (نه سر جنگ با شما دارند، و نه توانایی مبارزه با قوم خود.) و اگر خداوند بخواهد، آنان را بر شما مسلطّ می کند تا با شما پیکار کنند. پس اگر از شما کناره گیری کرده و با شما پیکار ننمودند، (بلکه) پیشنهاد صلح کردند، خداوند به شما اجازه نمی دهد که متعرّض آنان شوید. درباره بنی مدلج دانسته شده که با پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم پیمان بستند که ما نه با شما خواهیم بود و نه در برابر شما و خداوند، مسلمانان را از تعرض به آنها نهی کرد.
طواف عریان
...
wikifeqh: بنی_مدلج_(قرآن)