بنی طرف
لغت نامه دهخدا
فرهنگ فارسی
دانشنامه آزاد فارسی
بَنی طُرُف
طایفۀ عرب ایران و عراق، از طوایف طایی، مرکب از دو گروه بزرگ به نام های بیت صیاح و بیت سعید. هر یک از این دو گروه به چندین تیرۀ بزرگ و کوچک، نظیر منشد و مهاوی از بیت صیاح و شرهان و زایرعلی و حاج سبهان از بیت سعید، تقسیم شده است. بعضی از تیره های کوچک این طایفه در قرن ۱۳ق به ایلات بختیاری پیوسته اند. اینان در طی ۳ـ۴ قرن پیش از عراق به خوزستان آمده و در خرمشهر و مجاور طایفۀ بنی ساله مستقر شدند و از آن جا به ناحیۀ بنی طرف (دشت میشان) رفتند. قلعۀ خفاجیه (سوسنگرد) مرکز شیوخ بنی طرف بود. جمعیت بنی طرف در اوایل دورۀ پهلوی حدود ۸هزار خانوار بود. اینان یاران مشعشعیان بودند و با شیوخ آل بوکاسب، به ویژه شیخ خزعل، دشمنی داشتند. در ۱۳۳۳ق به همراه بنی لام با خزعل و انگلیسی ها جنگیدند. در ۱۳۰۷ش از تحویل اسلحه به دولت خودداری کردند و با ارتش درگیر جنگ شدند. بسیاری از سران بنی طرف پس از این جنگ، تبعید شدند و پس از خروج رضاشاه به خوزستان بازگشتند.
طایفۀ عرب ایران و عراق، از طوایف طایی، مرکب از دو گروه بزرگ به نام های بیت صیاح و بیت سعید. هر یک از این دو گروه به چندین تیرۀ بزرگ و کوچک، نظیر منشد و مهاوی از بیت صیاح و شرهان و زایرعلی و حاج سبهان از بیت سعید، تقسیم شده است. بعضی از تیره های کوچک این طایفه در قرن ۱۳ق به ایلات بختیاری پیوسته اند. اینان در طی ۳ـ۴ قرن پیش از عراق به خوزستان آمده و در خرمشهر و مجاور طایفۀ بنی ساله مستقر شدند و از آن جا به ناحیۀ بنی طرف (دشت میشان) رفتند. قلعۀ خفاجیه (سوسنگرد) مرکز شیوخ بنی طرف بود. جمعیت بنی طرف در اوایل دورۀ پهلوی حدود ۸هزار خانوار بود. اینان یاران مشعشعیان بودند و با شیوخ آل بوکاسب، به ویژه شیخ خزعل، دشمنی داشتند. در ۱۳۳۳ق به همراه بنی لام با خزعل و انگلیسی ها جنگیدند. در ۱۳۰۷ش از تحویل اسلحه به دولت خودداری کردند و با ارتش درگیر جنگ شدند. بسیاری از سران بنی طرف پس از این جنگ، تبعید شدند و پس از خروج رضاشاه به خوزستان بازگشتند.
wikijoo: بنی_طرف
پیشنهاد کاربران
باسلام
فیصل عبودیبارعوفی المهاوی
بی شک بنی طرف یک قبیله بحساب میاید چون یک سری رسوم وعادات از قبیل گذشت ، مهمانوازی ، عطاو بخشش ، شجاعت در بین اعراب آن زمان مرسوم کردند که این امر. باعث شد دیگر عشایر و طوایف خوزستان به تبعیت از این قبیله بزرگ تعهد برادری و اخوت بستند و توانستند با کمک دیگر طوایف و عشایر مستقر در خوزستان در جنگ جهاد علیه استعمارگران بایستند و از وطن خود ایران حمایت کنند ومن مفتخرم که جدم شهید شیخ عوفی المهاوی یکی از فرماندهان این جهاد بزرگ عشایر میباشد
... [مشاهده متن کامل]
فیصل عبودیبارعوفی المهاوی
بی شک بنی طرف یک قبیله بحساب میاید چون یک سری رسوم وعادات از قبیل گذشت ، مهمانوازی ، عطاو بخشش ، شجاعت در بین اعراب آن زمان مرسوم کردند که این امر. باعث شد دیگر عشایر و طوایف خوزستان به تبعیت از این قبیله بزرگ تعهد برادری و اخوت بستند و توانستند با کمک دیگر طوایف و عشایر مستقر در خوزستان در جنگ جهاد علیه استعمارگران بایستند و از وطن خود ایران حمایت کنند ومن مفتخرم که جدم شهید شیخ عوفی المهاوی یکی از فرماندهان این جهاد بزرگ عشایر میباشد
... [مشاهده متن کامل]
باسلام
فیصل عبودیبارعوفی المهاوی از نوادگان شیخ مهاوی طرفی طایی هستم لازم به ذکر است که بنی طرف یک امارة حساب میشن که یک سری رسوم و عادات حسنه مثل گذشت ، جهاد، حمایت از مظلوم بخشش و عطارا در بین اعراب ان زمان رایج کردن که حتی بعضی از طوایف غیر بنی طرف هم استقبال کردند و در اصل بعنوان مدرسه طوایف و عشایر خوزستان لقب پیدا کرد این امر باعث شد ه خیلی از طوایف وعشایر خوزستان به طبعیت ازبنی طرف که متشکل از دو بیت به نامهای اسعید و صیاح تعهد برادری و اخوت بستندکه باعث شده بنی طرف از بزرگترین طوایف خوزستان بشمار اید و من که عضو کوچکی از این پیکره بزرگ هستم مفتخرم که جدم شیخ عوفی فرزند شیخ مهاوی از فرماندهان جنگ جهاد علیه انگلیس میباشد
... [مشاهده متن کامل]
فیصل عبودیبارعوفی المهاوی از نوادگان شیخ مهاوی طرفی طایی هستم لازم به ذکر است که بنی طرف یک امارة حساب میشن که یک سری رسوم و عادات حسنه مثل گذشت ، جهاد، حمایت از مظلوم بخشش و عطارا در بین اعراب ان زمان رایج کردن که حتی بعضی از طوایف غیر بنی طرف هم استقبال کردند و در اصل بعنوان مدرسه طوایف و عشایر خوزستان لقب پیدا کرد این امر باعث شد ه خیلی از طوایف وعشایر خوزستان به طبعیت ازبنی طرف که متشکل از دو بیت به نامهای اسعید و صیاح تعهد برادری و اخوت بستندکه باعث شده بنی طرف از بزرگترین طوایف خوزستان بشمار اید و من که عضو کوچکی از این پیکره بزرگ هستم مفتخرم که جدم شیخ عوفی فرزند شیخ مهاوی از فرماندهان جنگ جهاد علیه انگلیس میباشد
... [مشاهده متن کامل]
عرب بنی طرف بزرگترین طوایف عرب خوزستان
بنی طرف ایذج ( ایذه ) بندان ( کلدوزخ )
طریفی
اسکندری
محمدی
بارانپور
حسنپور
نظری
فارسی
( بنی طرف _ بیت سیاح ) بندان ( کلدوزخ )
بنی طرف ایذج ( ایذه ) بندان ( کلدوزخ )
طریفی
اسکندری
محمدی
بارانپور
حسنپور
نظری
فارسی
( بنی طرف _ بیت سیاح ) بندان ( کلدوزخ )
سلام ، بنده یکی از نوادگان شیخ مهاوی الطرفی الطائی هستم . فل بدایه بابت این زحمت تدوین به شما خسته نباشید عرض میکنم و رخصت میخوام که چند سطری برای تصحیح این تدوین شما مکتوب کنم . لازم به ذکر و عرض هستش که چند کتابی رو نام ببرم برای اطلاع شما و روشن شدن برخی حقایق و امید که در این تدوین جای داشته باشن چون کتاب اهنا شاهد بر تاریخ قبیله بنی طرف الطائیه هستن ، کتاب مابین النهرین نوشته جون ولسن فرمانده انگلیسی در جنگ منیور و کتاب فی سبیل الله دست نوشته ایة خالصی شاهد جنگ منیور و خیلی از کُتب دیگه که اگر مایل بودید بعداً با من تماس بگیرید و عرض میکنم نامشونو ، و همچنین لازم بذکر هست حالاً کل تاریخ قبیله بنی طرف الطائیه کاملاً بصورت اثبات در کتب تاریخی و منابع موثق ، دست دکتور شیخ ماجد الشیخ مزعل البیگ عاصی آل شرهان الطرفی الطائی هستش ، که ایشان نوه بیگ عاصی هستش و یکی از مشایخ الخمسه برای این قبیله بزرگ هست و زعیم قبائل بنی طرف در عراق هستند و اگر مایل به ارتباط با ایشان هستید برای روشن شدن کامل امور قبیله بنی طرف ، بنده قادر هستم که شمارو به ایشان وصل کنم و در اخر هم شماره خودمو ذکر خواهم کرد . و در ضمن لازم به ذکر هست که مشایخ در حال حاضر قبیله بنی طرف ، شیخ کریم آل مهاوی ( شیخ بیت مهاوی و امیر طی و شیخ مشایخ قبیله بنی طرف و یکی از مشایخ الخمسه ) و شیخ طاهر آل امنیشد و شیخ یونس آل سبهان و شیخ ماجد آل شرهان و شیخ عباس آل زایر علی ، میباشند و در ضمن شخصیاتی که در این تدوین ذکر شده خیلی از جاها بدل اشخاصی هستن که صاحب حق در صحنه حقی ، هستن .
... [مشاهده متن کامل]
امید که اگر واقعی قصد مکتوب کردن داشته باشند از طرف هر شخص میایست واقعیت و حقیقت رو مکتوب کند و در ضمن پرس و جوشو از خود بزرگان این خاندان میبایست کرد نه اشخاص دیگر از تیره های از خاندان …
با سپاس
٠٩١٦٨٠٣٣٤٣٠ ، حسین مهاوی
... [مشاهده متن کامل]
امید که اگر واقعی قصد مکتوب کردن داشته باشند از طرف هر شخص میایست واقعیت و حقیقت رو مکتوب کند و در ضمن پرس و جوشو از خود بزرگان این خاندان میبایست کرد نه اشخاص دیگر از تیره های از خاندان …
با سپاس
٠٩١٦٨٠٣٣٤٣٠ ، حسین مهاوی
طرفی وافتخر
من بنی طرف هستم و به خودم وبقیه کسانی که از این طایفه هستن افتخار می کنم
طایفه بنی طرف از بزرگترین طایفه عرب درجهان هستند طایفه بنی طرف نوهای عدی فرزند حاتم طایی هستند که فرزندان ایشان به نام طرفات معروفند نام فرزندان عدی طریف و طریفه و طرف میباشند که بعد از جنگ امام حسین علیه
... [مشاهده متن کامل]
... [مشاهده متن کامل]
السلام چون انها ار یاران امام حسین بودن که نتوانستند به کربلا برسند در آن روز عدی برای جمع آوری یار برای امام حسین اجازه گرفتن و کربلا را ترک کردند و بعد از جمع اوری یار به کربلا برگشتند و بعد از برگشت امام حسین و افرادشان به فیض شهادت نائل گشتندک و از عراق به ایران مهاجرت کردند از مردان بزرگ این طایف از صویدج فرزند عبدلله مشود یاد کرد که فردی دلیر و قوی بود و همچنین از فرزندان ایشان لفته وبرکات و عباس وسعید لفته که فرمانده ارترش بنی طرف در برابر شیخ خزعل را بر عهده داشت که شعری درباره ایشان سروده شده است که به این شعر سن وعرض لفته ابن اصودیج شهرت داشت
بنی طرف از بزرگترین قبایل عرب جهان هستند بسیار با نفوذ و با قدرت در همه کشورهای مسلمان.
بنی طُرف از بزرگ ترین عشایر عرب در خوزستان هستند که از عراق تا ایران پراکنده شده اند. ریشه ی این قوم به قبیله ی طی در یمن بر می گردد که خود را از سلاله ی حاتم طایی می دانند. عشایر بنی طرف در آغاز قرن ۸ هجری قمری از یمن مهاجرت کردند و بعد از سمت حجاز به سمت عراق کنونی آمدند. در ایران، ابتدا کنار محمره سکونت یافتند و بعدا به خفاجیه هجرت کردند. خانواده های بنی طرف شامل دو شاخه بزرگ هستند، بنام های [[بیت سیاح]] و [[بیت سعید]] که هر کدام به زیر شاخه هایی تقسیم می شوند: [[بیت سیاح]] شامل: [[بیت مهاوی]] و [[بیت اِمنیشد]] و [[بیت سعید]] شامل: [[بیت شرهان]]، [[بیت سبهان]] و [[بیت زایر علی]] هستند.
... [مشاهده متن کامل]
از فرزندان [[بیت مهاوی]]، [[عویشیر]] ( اَمشتت ) نام داشت که بواسطه ی سران حکومت قریب سیصد سال پیش تبعید شدند. از قوم بنی طرف در خاک چرام، کربلایی علی خان عرب بنی طرف بود که بدلیل روابط قوی که با [[مرتضی قلی خان]] پسر [[نجف قلی خان صمصام السلطنة بختیاری]] داشت، دارای احشام و املاک فراوان بود. آسیاب عرب، نهر عرب و کره ی عرب در کهگیلویه و بویراحمد نام مکان هایی هستند که از نام قوم عرب بنی طرف گرفته شدند. بعد از کشته شدن کریم خان بهادرالسلطنه شرایط بویراحمد دگرگون شد و بعد از مدت مدیدی کربلایی علی خان عرب بنی طرف بخاطر روابطی که با خانواده علی محمد خان بویراحمدی داشت توانست سند لیشتر از خاک بویراحمد گرمسیر را دریافت و مجددا قوم بنی طرف را جمع آوری کرد و در دشت لیشتر از توابع شهرستان گچساران سکنی گزینند. ملا علی خان عرب پور که از رجال سیاسی و سران عشایر جنوب بود بدلیل قدرتی که داشت توانست ریاست اصلاحات ارضی دشت لیشتر را در دست بگیرد. مراتع، زمین های زراعی و حدود و ثغور دشت لیشتر را تعیین کند و قوم عرب بنی طرف را یکجا نشین کند و دهستان علی آباد عرب ها را تشکیل دهد. قوم بنی طرف عرب بیش از یک سده در بویراحمد گرمسیر حضور دارند و دهستان علی آباد لیشتر عرب ها با بیشترین جمعیت و تعداد خانوار مرکزیت لیشتر را تشکیل می دهند.
... [مشاهده متن کامل]
از فرزندان [[بیت مهاوی]]، [[عویشیر]] ( اَمشتت ) نام داشت که بواسطه ی سران حکومت قریب سیصد سال پیش تبعید شدند. از قوم بنی طرف در خاک چرام، کربلایی علی خان عرب بنی طرف بود که بدلیل روابط قوی که با [[مرتضی قلی خان]] پسر [[نجف قلی خان صمصام السلطنة بختیاری]] داشت، دارای احشام و املاک فراوان بود. آسیاب عرب، نهر عرب و کره ی عرب در کهگیلویه و بویراحمد نام مکان هایی هستند که از نام قوم عرب بنی طرف گرفته شدند. بعد از کشته شدن کریم خان بهادرالسلطنه شرایط بویراحمد دگرگون شد و بعد از مدت مدیدی کربلایی علی خان عرب بنی طرف بخاطر روابطی که با خانواده علی محمد خان بویراحمدی داشت توانست سند لیشتر از خاک بویراحمد گرمسیر را دریافت و مجددا قوم بنی طرف را جمع آوری کرد و در دشت لیشتر از توابع شهرستان گچساران سکنی گزینند. ملا علی خان عرب پور که از رجال سیاسی و سران عشایر جنوب بود بدلیل قدرتی که داشت توانست ریاست اصلاحات ارضی دشت لیشتر را در دست بگیرد. مراتع، زمین های زراعی و حدود و ثغور دشت لیشتر را تعیین کند و قوم عرب بنی طرف را یکجا نشین کند و دهستان علی آباد عرب ها را تشکیل دهد. قوم بنی طرف عرب بیش از یک سده در بویراحمد گرمسیر حضور دارند و دهستان علی آباد لیشتر عرب ها با بیشترین جمعیت و تعداد خانوار مرکزیت لیشتر را تشکیل می دهند.
بنی طُرف از عشایر بزرگ ایران و عراق که اصالتاً از یمن هستند که خودشان را از سلاله حاتم طایی می دانند. در قرن ۸ هجری وارد ایران شدند که در کنار محمره سکنی گزیدند و بعد به سمت خفاجیه رفتند که دشت میشان جایگاه
... [مشاهده متن کامل]
... [مشاهده متن کامل]
شان بودند. بنی طرف شامل دو گروه بیت سیاح و بیت سعید بود که بیت سیاح شامل بیت مهاوی و اِمنیشد شدند. در زمان نادر شاه افشار فرزندان ارشد خانواده را تبعید می کردند که از خانواده مهاوی، امشتت یا عویشیر تبعید شد برای کنترل عشایر عرب توسط حکومت مرکزی. از نوادگان بنام امشتت در چرام می توان کربلایی علی خان عرب را نام برد که دارای احشام و املاک فراوان بود. آسیاب عرب، کره ی عرب و نهر عرب از نام های آن دوران است. بعد از کشته شدن کریم خان بهادرالسلطنه بویراحمدی نظم برچیده شد و کربلایی علی خان عرب بنی طرف توانست ملک لیشتر در بویراحمد گرمسیر را دریافت کند و با جمع آوری مجدد قوم بنی طرف توانست قوم بنی طرف و زیدانی را در لیشتر از توابع گچساران متمرکز کند. ملا علی خان عرب پور که در زمان پهلوی از رجال سیاسی و سران عشایر جنوب بود توانست با در دست گرفتن اصلاحات ارضی لیشتر، با تلاش و کوشش خود طایفه ی بنی طرف را متمرکز و یکجا نشین کرد که دهستان علی آباد لیشتر عرب ها، آغاز روستانشینی قوم عرب در بویراحمد گرمسیر بود. سهم مراتع و زمین های کشاورزی و حدود و ثغور قوم عرب با طوایف همجوار در لیشتر گچساران هنوز مشهود است.
یکی از بزرگ ترین طایفه عرب در ایران عراق
بدون شک وسیع ترین و پرجمعیت ترین اعراب خوزستان ، ازآن قبیله و عشایر بنی طرف بوده است. بنی طرف قومی از طی هستند. برخی نسب ایشان را به طُرُف یا بنوطُف یا بنو طریف بن مالک بن جدعاء بن ذهل بن رومان بن جندب
... [مشاهده متن کامل]
... [مشاهده متن کامل]
بن خارجة بن جدیلة بن سعد بن قطرة بن طیء ابن ادد منتسب می کنند. و برخی میگویند که این قوم به ( طارف ) یا ( طرفه بن عددی بن حاتم ) الطائی برمیگردندبراساس منابع عربی در300�سال پیش80 تا 100خانوار از این قبیله وارد استان خوزستان و در مزارع و باغات محمره یا خرمشهر امروزی درکنار قبیله ی بنی ساله ساکن شدند. اما به دلیل اتحاد و نزدیکی بیش از حد قبایل بنی ساله با ایران ، قبیله ی بنی طُرُف پس از آن در مسیر رود کارون به سمت شمال بین رود کارون و کرخه در جوار قبیله ی بنی خفاجه ازناحیه بستان تا شمال شرقی هویزه ساکن شدندمورد ترک محمره از سوی بنی طرف نظر دیگری را بیان می کند. وی یکی از دلایل ترک اولین سکونت گاه بنی طُرُف یعنی محمره از سوی اعراب بنی طُرُف ، را وجود دشمنی بین حکام هویزه یعنی موالی مشعشعیان با بنی طرف دانسته است چون بنی ساله ازحامیان مشعشعیان بودند، لذا آنها از موالی در برابر بنی طُرُف حمایت نمودند . . .
لطف عشایر مختلف بنی طرف رو مفصل وارد کنید و در اختیار عشایر قیور عرب قرار دهید .
با تشکر از فعلان عرصه فرهنگی کشور مان
با تشکر از فعلان عرصه فرهنگی کشور مان
مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ١٣)