[ویکی فقه] نخستین مسلمانان بنی حارثه می توان از ظهیر بن نافع ، ابو برده و نهیر بن هیثم یاد کرد که در پیمان عقبه دوم با پیامبر بیعت و از وی حمایت کردند در آن پیمان ۶۰ خزرجی و ۱۲ اوسی حضور داشتند.
درباره زمان گسترش اسلام در میان بنی حارثه اطلاع کافی در اختیار نیست و در منابع رجالی و تاریخی نیز کمتر از نام اعضای آن یاد شده است. برخی شخصیتهای ایشان پس از جنگ احد اسلام آوردند و برخی بزرگان ایشان همچون اوس بن قیظی به جهت عملکردش در خندق منافق خوانده شده اند. ( اوس بن قیظی ) در برخی گزارشها از نابودی بتهای بنی حارثه سخن به میان آمده ؛ امّا مشخص نیست که این حادثه، در چه زمانی از دوره مدنی روی داده است. با توجه به نفوذ آیین یهود در این قبیله و همچنین همپیمانی اوسیان با قبایل یهودی چون بنی قریظه و بنی نضیر به نظر می رسد گسترش اسلام در این قبیله با کندی و تاخیر مواجه شده باشد.
← نبرد بدر
در جریان کشتن کعب بن اشرف یهودی (پس از جنگ بدر ) از میان ۵ نفری که کعب بن اشرف را کشتند، دو تن از تبار بنی حارثه بودند که یکی از ایشان به بنی عبدالاشهل پیوسته بود. همچنین پس از کعب بن اشرف، پیامبر دستور داد یهودیان معاند کشته شوند و آنگاه بود که محیصة بن مسعود حارثی که در همان اوان اسلام آورده بود ابن سنینه یهودی را کشت.
نبرد خندق
در نبرد خندق در سال پنجم هجری که سپاه عظیمی درصدد حمله به مدینه برآمدند تصمیم گرفته شد که برای مقابله با ایشان خندقی در شمال شهر کشیده شده، دروازه طبیعی یثرب را بر روی سپاه احزاب ببندند. مسیر خندق از غرب به شرق چنان طراحی شد که منطقه بنی حارثه نزدیک ترین محله به خندق بود پیامبر شماری از زنان خود را در کنار زنان و فرزندان بنی حارثه در قلعه مستحکم آنها قرار داد. با طولانی شدن جنگ و نیز خیانت بنی قریظه از درون، مسلمانان روزهای طاقت فرسایی را سپری کردند. خستگی و نگرانیهای بنی حارثه موجب گردید درصدد راهی برای ترک صحنه نبرد باشند. ایشان از پیامبر خواستند اجازه دهد به خانه های خود بازگردند تا بتوانند آنها را از خطر غارت حفظ کنند.
فرار از صحنه نبرد
...
درباره زمان گسترش اسلام در میان بنی حارثه اطلاع کافی در اختیار نیست و در منابع رجالی و تاریخی نیز کمتر از نام اعضای آن یاد شده است. برخی شخصیتهای ایشان پس از جنگ احد اسلام آوردند و برخی بزرگان ایشان همچون اوس بن قیظی به جهت عملکردش در خندق منافق خوانده شده اند. ( اوس بن قیظی ) در برخی گزارشها از نابودی بتهای بنی حارثه سخن به میان آمده ؛ امّا مشخص نیست که این حادثه، در چه زمانی از دوره مدنی روی داده است. با توجه به نفوذ آیین یهود در این قبیله و همچنین همپیمانی اوسیان با قبایل یهودی چون بنی قریظه و بنی نضیر به نظر می رسد گسترش اسلام در این قبیله با کندی و تاخیر مواجه شده باشد.
← نبرد بدر
در جریان کشتن کعب بن اشرف یهودی (پس از جنگ بدر ) از میان ۵ نفری که کعب بن اشرف را کشتند، دو تن از تبار بنی حارثه بودند که یکی از ایشان به بنی عبدالاشهل پیوسته بود. همچنین پس از کعب بن اشرف، پیامبر دستور داد یهودیان معاند کشته شوند و آنگاه بود که محیصة بن مسعود حارثی که در همان اوان اسلام آورده بود ابن سنینه یهودی را کشت.
نبرد خندق
در نبرد خندق در سال پنجم هجری که سپاه عظیمی درصدد حمله به مدینه برآمدند تصمیم گرفته شد که برای مقابله با ایشان خندقی در شمال شهر کشیده شده، دروازه طبیعی یثرب را بر روی سپاه احزاب ببندند. مسیر خندق از غرب به شرق چنان طراحی شد که منطقه بنی حارثه نزدیک ترین محله به خندق بود پیامبر شماری از زنان خود را در کنار زنان و فرزندان بنی حارثه در قلعه مستحکم آنها قرار داد. با طولانی شدن جنگ و نیز خیانت بنی قریظه از درون، مسلمانان روزهای طاقت فرسایی را سپری کردند. خستگی و نگرانیهای بنی حارثه موجب گردید درصدد راهی برای ترک صحنه نبرد باشند. ایشان از پیامبر خواستند اجازه دهد به خانه های خود بازگردند تا بتوانند آنها را از خطر غارت حفظ کنند.
فرار از صحنه نبرد
...
wikifeqh: بنی حارثه_و_پیامبر