بنن

فرهنگ اسم ها

گویش مازنی

/bannen/ بند شلوار & مرتعی در حوزه ی لفور شهرستان سوادکوه

دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] تکرار در قرآن: ۲(بار)
بنانة: طرف یا سر انگشت. طبرسی در ذیل آیه فوق گوید: بنان به معنی اطراف (بدن) است مانند دستها و پاها، مفرد آن بنانه است، به انگشت نیز بنانه می‏گویند. صحاح آن را سر انگشتان، قاموس و اقرب الموارد به طور تردید انگشتان، راغب و بیضاوی انگشتان معنی کرده‏اند باید دانست که این کلمه بار دیگر در . به نظر می‏آید مراد از آیه اوّل اطراف بدن نظیر دستها و پاها و در آیه دوّم انگشتان یا سر انگشتان باشد. و اگر معنی جامع، طرف باشد در تمام موارد آن صدق می‏کند، زیرا دستها و پاها اطراف بدن و انگشتان اطراف دست و سر انگشتان اطراف انگشتان است. معنای آیه اوّل (بنا بر آنکه مراد از «فوق الاعناق» سرها باشد زیرا که سر انسان بالای گردن اوست) این می‏شود: بزنید و ببرید اطراف (دست و پای) آنها را. و معنی آیه دوّم با ما قبل آن چنین است: آیا انسان گمان می‏برد که هرگز استخوانهای او را جمع نمی‏کنیم؟ آری قادریم که انگشتان یا سر انگشتان او را بسازیم. علم انگشت نگاری روشن می‏کند که خطوط انگشتان انسانها یکسان نیستند و با هم فرق دارند. بعضی‏ها احتمال داده‏اند که علّت تخصیص «بنان» در آیه، آنست که خدا می‏فرماید: نه تنها به جمع عظام، بلکه به ساختن انگشتان آدمی و خطوط معیّن و دقیق آنها نیز توانائیم. بعید نیست که این احتمال مراد باشد.

پیشنهاد کاربران

بپرس